Mój dziadek ma dług związany z płatnościami za śmieci. Jest osobą w podeszłym wieku, mieszka sam i nie do końca orientuje się w zasadach dotyczących składania deklaracji i ponoszenia opłat za wywóz odpadów komunalnych po zmianach. Sytuacja finansowa dziadka jest trudna - ma jedynie skromną emeryturę. Dowiedziałem się, że jest możliwe umorzenie zaległości z tego tytułu. W jaki sposób do tego doprowadzić?
Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody.
Organ podatkowy (w tym przypadku wójt, burmistrz, prezydent miasta), na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległość oraz odsetki za zwłokę. Mówi o tym art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.). Do uznania administracyjnego i zastosowania wspomnianego umorzenia dochodzi po ustaleniu, iż w sprawie zaistniała przesłanka w postaci "ważnego interesu" zainteresowanego lub "interesu publicznego".
Ciężar udowodnienia tego faktu spoczywa na osobie, która z tego tytułu wywodzi korzystne dla siebie skutki prawne - w tym przypadku na dziadku Czytelnika.
|