Moja mama zalega z płatnością faktur za energię elektryczną. Niedawno otrzymała pismo, że zakład energetyczny może odciąć dostawę energii. Czy faktycznie może do tego dojść? Zaległość nie jest duża i była spowodowana wielotygodniową nieobecnością mamy w mieszkaniu z powodu leczenia i rehabilitacji.
Przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii m.in. jeżeli odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności. W tym przypadku przedsiębiorstwo ma obowiązek powiadomić na piśmie odbiorcę energii elektrycznej o zamiarze wstrzymania dostarczania energii, jeżeli odbiorca ten nie ureguluje zaległych i bieżących należności w okresie 14 dni od dnia otrzymania tego powiadomienia.
Stanowi o tym art. 6b ust. 3 Prawa energetycznego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 ze zm.).
Z powyższego wynika zatem, że sama zaległość w płatności nie upoważnia do odcięcia dostawy - wcześniej konieczne jest działanie zakładu i wysłanie stosownego upomnienia. Postanowienia umów zawierane przez zakład energetyczny z konsumentem nie mogą być mniej korzystne. Ponadto należy pamiętać, że przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane niezwłocznie wznowić dostarczanie energii elektrycznej, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające wstrzymanie jej dostarczania.
Zakład energetyczny może w ostateczności zaprzestać dostarczania energii elektrycznej.
Wszystko zatem zależy, jaki jest okres zaległości w płatności mamy Czytelnika i jaka była treść wysłanego do niej pisma. Ponadto jeśli po otrzymaniu wspomnianego powiadomienia o zaległości odbiorca złoży reklamację nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, dostarczania energii nie wstrzymuje się do czasu rozpatrzenia reklamacji. Przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane rozpatrzyć reklamację w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. Jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym terminie, uważa się, że została uwzględniona.
Jeśli reklamacja nie zostanie uwzględniona, odbiorca może w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o jej nieuwzględnieniu wystąpić do stałego polubownego sądu konsumenckiego z wnioskiem o rozpatrzenie sporu w tym zakresie. Wówczas nie wstrzymuje się dostarczania energii do czasu wydania wyroku przez ten sąd.
Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymało dostarczanie energii, a odbiorca złożył reklamację na tę decyzję, wówczas ma ono obowiązek wznowić dostarczanie energii w terminie 3 dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować dostarczanie energii do czasu jej rozpatrzenia.
|