Kupiłam przecenioną torebkę. Przed zakupem oglądałam ją dokładnie i nie było widać żadnej skazy. Po kilku tygodniach używania uchwyt na pasek przetarł się do tego stopnia, że boję się, iż torebka spadnie. Sprzedawca uznał, że skoro torebka była przeceniona (upust 40%), to nie podlega reklamacji. Czy przecena pozbawia prawa do reklamacji?
Zasadniczo nie. Obniżenie ceny z reguły jest czynnikiem, przez który sprzedawca kształtuje swoją politykę sprzedaży, np. pozbywa się stanów magazynowych czy okresowo zwiększa w ten sposób zainteresowanie swoim sklepem.
W przypadku zakupu towaru przez konsumenta zakres uprawnień jest bardzo szeroki. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Jeśli dojdzie do stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru, wówczas domniemywa się, że istniała ona już w chwili wydania towaru (a więc konsument jest zwolniony nawet z obowiązku udowadniania faktu istnienia wady). Stanowi o tym art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).
Warto jednak pamiętać, że zdarzają się przeceny wynikające z określonej wady towaru (np. w związku z porysowaną powierzchnią odbiornika TV czy plamą na koszuli), o której kupujący został poinformowany przed dokonaniem zakupu. W takim przypadku klient nie ma możliwości złożenia reklamacji odnośnie tej konkretnej wady. Sprzedawca nie odpowiada bowiem za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. Niemniej jednak nawet wtedy można reklamować towar z uwagi na inne wady. Podlega on takiej samej ochronie jak normalny towar.
Wspomnianych uprawnień ustawowych nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Nie wywoła również żadnych skutków prawnych oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał reklamację, nie ustosunkuje się do niej w terminie 14 dni, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną.
W sytuacji Czytelniczki to sprzedawca powinien udowodnić, że wada torebki powstała w wyniku czynników, za które nie ponosi odpowiedzialności (z uwagi na okres poniżej 6 miesięcy od wydania towaru). Jeśli tego nie zrobi, ma obowiązek zastosować się do żądania konsumenta, tj. produkt wymienić na nowy lub naprawić egzemplarz uszkodzony.
|