Przed świętami robię zawsze duże zakupy w sklepach internetowych. Często decyduję się na odbiór towaru osobiście w placówce stacjonarnej sklepu. Niektórzy sprzedawcy w takim przypadku nie zezwalają na odstąpienie od umowy i zwrot towaru bez podania przyczyny twierdząc, że towar odebrałam osobiście, a nie przez kuriera. Czy mają rację?
NIE. Taka praktyka stanowi naruszenie praw konsumenta. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni. Uprawnienie to przysługuje mu, gdy dokonuje zakupu od przedsiębiorcy, który właśnie w taki sposób zorganizował sobie swoją działalność.
Wskazany wcześniej termin 10 dni liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Wynika to z art. 7 oraz art. 10 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225). Jeśli kupujący nie zostanie w prawidłowy sposób poinformowany o uprawnieniu do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni, wówczas termin odstąpienia może być realnie znacznie dłuższy, w skrajnych przypadkach aż do 3 miesięcy od zawarcia umowy.
Sam sposób dostawy (odbioru) zakupionego towaru niczego nie zmienia w tej sprawie. Niemniej dość często w praktyce można spotkać się z niewłaściwą interpretacją przepisów wspomnianej ustawy. Sprzedawcy niejednokrotnie uważają, że jeżeli odebranie zakupionego towaru przez konsumenta nastąpi osobiście, wówczas uprawnienia do odstąpienia od umowy nie przysługują. Trzeba wyraźnie podkreślić, że wydanie zakupionego towaru, podobnie jak zapłacenie ceny, to (tylko) wykonanie wcześniej zawartej umowy. Sposób wykonania umowy przez sprzedawcę - dostarczenie towaru pocztą, kurierem czy umożliwienie odbioru osobistego - nie zmienia charakteru umowy, która wcześniej została zawarta "na odległość". Te same uwagi należy odnieść także do sposobu wykonania umowy przez konsumenta - niezależnie od tego czy zapłaci on za towar osobiście, czy też przelewem, jego uprawnienie w zakresie prawa odstąpienia od umowy pozostanie takie samo. Związane jest ono bowiem tylko i wyłącznie ze sposobem zawarcia umowy, a nie ze sposobami (warunkami) jej wykonania.
Zakup na odległość uprawnia konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.
Niemniej w praktyce stosowane są także inne rozwiązania. Nieraz sklepy internetowe uznają (i wyraźnie to zapisują), że przez internet klient jedynie rezerwuje towar, nie ma obowiązku go kupić, i dopiero po obejrzeniu towaru na miejscu decyduje czy chce dokonać transakcji. Jeśli to zrobi, wówczas formalnie do zawarcia umowy dochodzi w sklepie stacjonarnym, a nie przez internet i szczególne uprawnienia konsumenckie nie przysługują.
|