Posiadam dwa mieszkania na wynajem. Umowy z lokatorami pozostają w mocy od kilku lat. Kiedy będę zobowiązany sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej dla tych mieszkań - w momencie sprzedaży lokalu czy w momencie zawierania nowych umów najmu?
Świadectwo charakterystyki energetycznej należy sporządzić dla istniejącego budynku lub części budynku (lokalu) dopiero, gdy będzie przedmiotem sprzedaży bądź najmu. Art. 3 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 101) w brzmieniu obowiązującym od 28 kwietnia 2023 r. stanowi, że właściciel lub zarządca budynku lub części budynku lub osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, zapewnia sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynku lub części budynku zbywanego na podstawie umowy sprzedaży, zbywanego na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub wynajmowanego.
Z obowiązku sporządzania świadectw zwolnione są następujące budynki:
W przypadku nowo wybudowanych budynków od dnia 28 kwietnia 2023 r. inwestor ma obowiązek dołączenia świadectwa charakterystyki energetycznej do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie (z obowiązku tego wyłączone są domy o powierzchni zabudowy do 70 m2 budowane dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, natomiast przy ich sprzedaży lub najmie świadectwo lub kopię świadectwa należy przekazać odpowiednio nabywcy lub najemcy).
Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez okres 10 lat od dnia jego sporządzenia. Świadectwo traci ważność przed upływem ww. terminu, gdy w wyniku przeprowadzonych robót budowlano-instalacyjnych uległa zmianie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku (np. wymiana okien, wymiana źródła ciepła, docieplenie budynku). Natomiast świadectwa charakterystyki energetycznej przekazane przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone.
Obowiązek sporządzenia i przekazania certyfikatu energetycznego dotyczy tylko umów zawartych od dnia wejścia w życie omawianych przepisów. W związku z tym świadectwo należy przekazać przy zawarciu kolejnej umowy najmu lokali, o których pisze Czytelnik, w postaci papierowej albo jako wydruk świadectwa charakterystyki energetycznej w postaci elektronicznej.
|