Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Napoje przekazywane w ramach programów lojalnościowych
POLECAMY
A A A  poleć artykuł   drukuj artykuł

Napoje przekazywane w ramach programów lojalnościowych

Gazeta Podatkowa nr 64 (1835) z dnia 12.08.2021
Kinga Romas

Prowadzę hurtownię spożywczą, w której sprzedaję m.in. napoje. Opracowuję regulamin promocji dla naszych kontrahentów. Ma w nim znaleźć się zapis, zgodnie z którym kontrahenci po osiągnięciu określonego poziomu obrotów bądź dokonaniu zakupu określonej liczby sztuk napojów otrzymają napoje gratisowe (np. 10 plus 1 sztuka gratis). Czy od napojów przekazanych w ramach działań reklamowo-promocyjnych trzeba będzie odprowadzać podatek cukrowy?

Od 1 stycznia 2021 r. obowiązują regulacje, zgodnie z którymi podmioty wprowadzające na rynek krajowy słodkie napoje zobowiązane są do odprowadzania opłaty od środków spożywczych (tzw. opłata cukrowa lub podatek cukrowy). Opłata od środków spożywczych nakładana jest na napoje z dodatkiem:

  • cukrów: monosacharydów, disacharydów oraz środków spożywczych zawierających te substancje,
  • substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1333/2008/WE, np. ksylitol, sorbitol, aspartam,
  • kofeiny lub tauryny.

Powstanie zobowiązania w zakresie odprowadzania opłaty jest ściśle powiązane ze zdarzeniem wprowadzenia napojów na rynek krajowy. W myśl przepisów znowelizowanej ustawy o zdrowiu publicznym przez wprowadzenie napojów na rynek krajowy rozumie się sprzedaż do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna, sprzedaż podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż hurtową i detaliczną oraz sprzedaż detaliczna napojów przez producenta, zamawiającego (przy produkcji kontraktowej) oraz importera. Wobec tego w omawianej sytuacji hurtownia może być zobowiązana do naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej.

Zatem w przypadku, o którym mowa, należałoby ustalić, czy w trakcie nieodpłatnych wydań napojów będzie dochodzić do sprzedaży, od której zaistnienia ustawodawca uzależnił powstanie obowiązku naliczenia opłaty cukrowej. Przepisy regulujące kwestie opodatkowania podatkiem cukrowym nie definiują wprost pojęcia sprzedaży. Definicja "sprzedaży" wyjaśniona została m.in. w Kodeksie cywilnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740). Odnosi się ona do umowy sprzedaży, na podstawie której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu ją, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Zatem zapłata ceny jest nieodłącznym elementem umowy sprzedaży. Można by uznać, że w omawianym przypadku będą zachodzić te przesłanki, bowiem kontrahent, aby coś uzyskać, będzie musiał uprzednio dokonać zakupów. Co istotne, ustawa o zdrowiu publicznym nie zawiera również wyjaśnienia pojęcia "nieodpłatnego wydania".

Kwestia, o którą pyta Czytelnik, była przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 29 czerwca 2021 r. przez Dyrektora KIS, nr 0111-KDSB1-1.4019.125.2021.2.MF. Stwierdził on, że w przypadku nieodpłatnych wydań napojów, które uzależnione jest od spełnienia przez kontrahenta określonych warunków, nie można mówić o nieodpłatnym wydaniu napojów. Bowiem to pierwotne nabycie określonej ilości napojów lub osiągnięcie wymaganego poziomu obrotów, zgodnie z łączącą strony umową, będzie warunkować wydanie określonej ilości tego samego rodzaju towaru. Zatem będzie zachodzić zależność pomiędzy wydaniem napojów a oczekiwaniem określonego działania zakupowego kontrahenta na rzecz, którego to wydanie nastąpi. W opinii Dyrektora KIS takie przekazanie towarów wykazuje związek z konkretną sprzedażą w określonym czasie zgodnie z umową, przy czym skutek jest taki, że nabywca otrzymuje więcej towarów za tę samą cenę, a więc zmniejsza się cena jednostkowa napoju.

Mając to na uwadze, należy stwierdzić, że w przypadku Czytelnika nie będziemy mieli do czynienia z nieodpłatnym wydaniem, ale z obniżeniem ceny jednostkowej towaru, który będzie podlegał obowiązkowi w zakresie opłaty cukrowej.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc, Gemius S.A.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań w związku z odwiedzaniem niniejszego serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.