Prowadzę 3-gwiazdkowy pensjonat w górskiej miejscowości. W związku z obostrzeniami sanitarnymi wprowadziłam nowy regulamin porządkowy, który został umieszczony w recepcji oraz jest przedstawiany korzystającym z naszych usług wczasowiczom. Jeden z gości zakwestionował moje prawo do wydania takiego dokumentu i stwierdził, iż nie ma prawnego obowiązku do niego się stosować. Czy miał rację?
Prawo do wydania dokumentu, o którym mowa w pytaniu, wynika bezpośrednio z art. 44 ust. 3 ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2211). Przepis ten stanowi, iż przedsiębiorcy świadczący usługi hotelarskie w obiektach hotelarskich mogą, w celu zapewnienia porządku oraz bezpieczeństwa klientów i ich mienia, wydawać regulaminy porządkowe wiążące wszystkie osoby przebywające na terenie obiektu. Do obiektów hotelarskich zalicza się: hotele, motele, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska, młodzieżowe schroniska oraz pola biwakowe. Wydaje się, iż w takim regulaminie mogą znajdować się obowiązujące w danym momencie obostrzenia sanitarne, do których goście obiektu powinni się stosować, zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i GIS.
Warto odróżnić tzw. regulamin porządkowy od regulaminów hotelowych, które odnoszą się do cywilnoprawnych praw i obowiązków przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie oraz jego klientów. Takie regulaminy określają m.in. zasady liczenia doby hotelowej, przedłużenia pobytu itp. Należy je traktować jako wzorce umów w rozumieniu art. 384 § 1 K.c. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). W obiektach hotelarskich często łączy się oba regulaminy w jeden dokument. Eksperci zwracają uwagę, iż jest to praktyka wadliwa, ponieważ w takiej sytuacji mamy do czynienia z ustaleniami regulaminowymi o różnym charakterze.
W obiektach hotelarskich należy dodatkowo umieścić na widocznym miejscu:
Informacje te należy umiejscowić również na zewnątrz obiektu hotelarskiego. Natomiast wykaz wymagań dla obiektów hotelarskich, odpowiadający rodzajowi i kategorii obiektu, a także pełny cennik usług powinny być udostępnione na żądanie klienta.
|