Utraciłem kartę płatniczą - nie wiem czy ją zgubiłem, czy po prostu została mi skradziona. Zauważyłem to dopiero dwa dni po wizycie w centrum handlowym, w którym doszło do zdarzenia. Od razu poinformowałem o sprawie bank, a także zadzwoniłem na infolinię celem zastrzeżenia karty. Niedawno okazało się, że ktoś moją kartą zdążył zrobić kilka płatności. Podobno transakcje te będą obciążać mój rachunek - czy to zgodne z prawem?
Wszystko zależy od okoliczności sprawy. Posiadanie karty płatniczej daje jej użytkownikowi wiele korzyści, jest wygodne, natomiast niesie ze sobą pewne (relatywnie niewielkie) ryzyko związane z jej utratą i pojawieniem się obciążeń wykonanych przez osoby trzecie. Co więcej, na użytkowniku spoczywa szereg obowiązków, których naruszenie może skutkować odpowiedzialnością za powstałe zdarzenie.
Użytkownik uprawniony do korzystania z instrumentu płatniczego (np. z karty płatniczej) jest obowiązany korzystać z niego zgodnie z umową ramową oraz zgłaszać niezwłocznie dostawcy lub podmiotowi wskazanemu przez dostawcę stwierdzenie utraty, kradzieży, przywłaszczenia albo nieuprawnionego użycia instrumentu płatniczego lub nieuprawnionego dostępu do tego instrumentu. Co szczególnie istotne, z chwilą otrzymania instrumentu płatniczego, użytkownik podejmuje niezbędne środki służące zapobieżeniu naruszeniu indywidualnych zabezpieczeń tego instrumentu (m.in. numeru PIN do karty), w szczególności jest obowiązany do przechowywania instrumentu płatniczego z zachowaniem należytej staranności oraz nieudostępniania go osobom nieuprawnionym.
Regułą jest, że w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika (np. bank) jest obowiązany niezwłocznie zwrócić płatnikowi (np. posiadaczowi karty) kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej, a w przypadku gdy płatnik korzysta z rachunku płatniczego, przywrócić obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby nie miała miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza. Jednakże płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze do wysokości równowartości w walucie polskiej 150 euro. Ma to miejsce wtedy gdy nieautoryzowana transakcja jest skutkiem posłużenia się utraconym przez płatnika albo skradzionym mu instrumentem płatniczym albo przywłaszczenia tego instrumentu lub jego nieuprawnionego użycia w wyniku naruszenia przez płatnika ciążących na nim obowiązków. Płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze w pełnej wysokości, jeżeli doprowadził do nich umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia co najmniej jednego z obowiązków.
Po dokonaniu zgłoszenia o utracie karty płatnik nie odpowiada za nieautoryzowane transakcje (chyba że doprowadził umyślnie do nieautoryzowanej transakcji).
|