Pracownik będący uczestnikiem PPK pod koniec kwietnia br. ukończył 60 lat. Czy to oznacza, że nie musimy już za niego przekazywać wpłat do PPK?
Ukończenie przez uczestnika PPK, dalej uczestnika, 60. roku życia nie oznacza automatycznie zakończenia oszczędzania w Pracowniczym Planie Kapitałowym.
Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) zostały utworzone w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia oraz na inne cele określone w ustawie o PPK (art. 3 ust. 1 ustawy o PPK). Wskazany w tym przepisie wiek 60 lat nie określa granicy, po przekroczeniu której nie jest możliwe dalsze uczestnictwo w programie. Nie ma więc przeszkód, aby uczestnik nadal w nim pozostawał. Podmiot zatrudniający, tak jak dotychczas, ma obowiązek obliczać, pobierać i odprowadzać za niego wpłaty do PPK.
Osiągnięcie przez uczestnika 60. roku życia (bez względu na płeć) oznacza, że może on skorzystać ze środków zgromadzonych na swoim rachunku PPK w sposób najbardziej korzystny z punktu widzenia programu. Jeśli bowiem uczestnik zaczeka z rozpoczęciem wypłaty zgromadzonych środków przynajmniej do osiągnięcia tego wieku i wypłaci je na zasadach określonych w ustawie o PPK, czyli 25% środków jednorazowo, a 75% środków w co najmniej 120 miesięcznych ratach lub 100% środków w co najmniej 120 miesięcznych ratach, to otrzyma te środki bez żadnych pomniejszeń, w tym bez obowiązku zapłaty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b ustawy o pdof).
Wypłata środków zgromadzonych na rachunku PPK przez uczestnika następuje wyłącznie na jego wniosek złożony wybranej instytucji finansowej (art. 97 ust. 1 pkt 1 ustawy o PPK). Podjęcie przez uczestnika, który ukończył 60 lat, decyzji o rozpoczęciu wypłat zgromadzonych oszczędności oznacza koniec gromadzenia nowych środków w programie (dotyczy to wszystkich rachunków PPK prowadzonych dla tego uczestnika). O rozpoczęciu wypłaty środków zgromadzonych na rachunku uczestnika instytucja finansowa niezwłocznie informuje podmiot zatrudniający oraz PFR. Następnie PFR za pomocą systemu teleinformatycznego ewidencji PPK niezwłocznie informuje inne instytucje finansowe o rozpoczęciu wypłaty środków zgromadzonych na rachunku uczestnika, dla którego instytucje te prowadzą rachunki PPK. Instytucje te niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania tych informacji, informują podmioty zatrudniające, z którymi zawarły umowy o zarządzanie PPK, o rozpoczęciu ww. wypłat.
Po otrzymaniu tych informacji podmiot zatrudniający nie oblicza już, nie pobiera ani nie dokonuje wpłat do instytucji finansowej. Ponadto na rachunek uczestnika PPK nie są przekazywane dopłaty roczne ani wpłaty powitalne.
|