Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Sankcja kredytu darmowego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Sankcja kredytu darmowego

Gazeta Podatkowa nr 33 (2221) z dnia 24.04.2025
Marta Bezulska-Powaga

Prawo konsumenta do spłaty kredytu konsumenckiego bez odsetek i innych kosztów kredytu w przypadku, gdy kredytodawca naruszy nałożone na niego ustawowe obowiązki, obowiązuje w Polsce od niemal 14 lat. Jednak dopiero w ostatnim czasie sądy odnotowały znaczny wzrost spraw, których przedmiotem jest sankcja kredytu darmowego. W 2024 r. toczyło się w tym przedmiocie około 11.000 postępowań, gdy kilka lat wcześniej tego typu spraw było zaledwie kilkaset. Przyczyna tak istotnego zwiększenia liczby procesów upatrywana jest w aktywności wyspecjalizowanych firm odszkodowawczych.

Obowiązki kredytodawcy

Zasady i tryb zawierania umów o kredyt konsumencki, obowiązki kredytodawcy w zakresie informacji udzielanych przed zawarciem umowy, a także w związku z zawartą umową oraz skutki uchybienia obowiązkom kredytodawcy zostały uregulowane w ustawie o kredycie konsumenckim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1497 ze zm.) obowiązującej od grudnia 2011 r. Jednym z istotnych narzędzi chroniących interesy kredytobiorców jest uregulowana w art. 45 tej ustawy sankcja kredytu darmowego powiązana z uchybieniem przez kredytodawcę określonym przez prawodawcę obowiązkom przy zawieraniu z konsumentem umowy o kredyt.

Prawodawca wskazał m.in. elementy, które w umowie muszą zostać określone. Poza podstawowymi danymi kredytobiorcy, obligatoryjne jest m.in. podanie rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania oraz całkowitej kwoty do zapłaty przez konsumenta ustalonej w dniu zawarcia umowy wraz z określeniem wszystkich założeń przyjętych do jej obliczenia czy informacji o innych kosztach, które konsument jest zobowiązany ponieść.

Kredyt bez kosztów

Przekazanie kredytobiorcy zakreślonych ustawowo informacji zarówno przed, jak i przy zawieraniu umowy o kredyt konsumencki ma na celu umożliwienie konsumentom podejmowania decyzji przy pełnej wiedzy odnośnie warunków oraz kosztów kredytu, a także praw i obowiązków. Takie założenie przyświeca dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG (Dz. Urz. UE.L z 2008 r. Nr 133, str. 66), której transpozycji dokonała ustawa o kredycie konsumenckim. Zgodnie z jej motywem 47 państwa członkowskie miały obowiązek ustanowić przepisy dotyczące sankcji stosowanych w przypadku naruszenia przepisów krajowych przyjętych zgodnie ze wspomnianą dyrektywą i zapewnić ich wdrożenie. Wybór sankcji został pozostawiony w gestii państw członkowskich, jednak zastrzeżono, że powinny one być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające (art. 23 wymienionej dyrektywy).

Polski prawodawca, realizując obowiązek wynikający z tej dyrektywy, wprowadził sankcję kredytu darmowego, zgodnie z którą w przypadku naruszenia przez kredytodawcę szeregu wymogów dotyczących treści umowy konsument, po złożeniu stosownego oświadczenia, jest uprawniony do zwrócenia kredytu bez odsetek i innych kosztów kredytu należnych kredytodawcy. Związek Banków Polskich podnosi, że zakres sankcji wprowadzonej w polskim ustawodawstwie jest bardzo szeroki, zarówno co do ilości obowiązków objętych sankcją, jak i jej dolegliwości. W pozostałych krajach członkowskich, gdzie występuje podobny model sankcji, zakres naruszeń stanowiących podstawę do jej zastosowania jest węższy, a sama dolegliwość jest mniejsza.

Wątpliwości orzecznictwa

Szeroki zakres sankcji kredytu darmowego ma być przyczyną skali wpływu spraw do sądów, których podstawą jest art. 45 ustawy o kredycie konsumenckim. Większość z nich jest inicjowana nie przez samych konsumentów, a przez firmy odszkodowawcze czy skupujące wierzytelności. Nierzadko podnoszone naruszenia obowiązku informacyjnego nie rzutują na sytuację ekonomiczną konsumenta. Wśród nich można znaleźć nawet zarzut dotyczący zawarcia w umowie nieprawidłowej informacji o organie nadzoru (w umowie zamiast Prezesa UOKiK wskazano UOKiK). Zastosowanie sankcji w takich przypadkach nie wpisuje się w uregulowaną w dyrektywie zasadę proporcjonalności.

Konstrukcja polskiej sankcji kredytu darmowego pozwala jednak na jej zastosowanie niezależnie od istotności naruszonego obowiązku. W konsekwencji w orzecznictwie pojawiło się stanowisko, zgodnie z którym naruszenie przedstawione w art. 45 ust. 1 ustawy o kredycie konsumenckim oznacza niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez kredytodawcę obowiązku, jaki wynika z tego przepisu, a dla zastosowania sankcji kredytu darmowego nie ma znaczenia zakres lub istotność naruszenia ani jego wpływ na interesy konsumenta (wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 8 października 2021 r., sygn. akt I ACa 59/21). Polskie sądy mają w tym zakresie coraz większe wątpliwości, co przejawia się wzrostem ilości pytań prejudycjalnych kierowanych do TSUE.

Najnowsze orzeczenie TSUE w tym przedmiocie zapadło 13 lutego 2025 r., sygn. akt C-472/23. W jego uzasadnieniu zostało wskazane wprost, że motyw 47 dyrektywy nie stoi na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu, które przewiduje jednolitą sankcję polegającą na pozbawieniu kredytodawcy prawa do odsetek i opłat w przypadku naruszenia nałożonego na kredytodawcę obowiązku informacyjnego, niezależnie od stopnia wagi takiego naruszenia. Warunkiem jest jednak, że naruszenie to może podważyć zdolność oceny przez konsumenta zakresu jego zobowiązania. Nie można zatem mówić o jakimkolwiek automatyzmie sankcji obowiązującej w Polsce.

"Artykuł 23 dyrektywy 2008/48 w sprawie o kredyt konsumencki (Dz. Urz. UE L z 2008 r. Nr 133, s. 66) należy interpretować w ten sposób, że badanie, czy sankcje - zgodnie z tym, co przewidziano w tym przepisie - mają skuteczny, proporcjonalny i odstraszający charakter (...), powinno być dokonywane z uwzględnieniem, zgodnie z art. 288 akapit trzeci TFUE, nie tylko przepisu prawa krajowego, który został specjalnie przyjęty w celu transpozycji tej dyrektywy, ale również ogółu wszystkich przepisów tego prawa, interpretowanych tak dalece, jak to możliwe, w świetle brzmienia i celów tejże dyrektywy, tak aby rzeczone sankcje spełniały wymogi określone w jej art. 23".

Wyrok TSUE z dnia 10 czerwca 2021 r., sygn. akt C-303/20

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.