Już w kwietniu 2024 r. miały wejść w życie przepisy znowelizowanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Nowe regulacje mają na celu przeciwdziałać działaniom patodeweloperów. Zadecydowano jednak o odłożeniu wejścia w życie tych przepisów, dając czas inwestorom na dokończenie rozpoczętych inwestycji oraz przystosowanie się do nowych regulacji. Przesunięcie terminu wejścia w życie nowych przepisów ma spełnić docierające do resortu postulaty i umożliwić poszczególnym podmiotom ukończenie projektów budowlanych dużych i skomplikowanych inwestycji, nad którymi prace trwały już w październiku 2023 r., a więc miesiącu, w którym została podpisana nowelizacja rozporządzenia.
Zmianom ulegnie m.in. odległość budowanych obiektów od granic działek. Zgodnie z obowiązującymi przepisami budynek na działce należy sytuować, uwzględniając łącznie wymagania w zakresie: minimalnej odległości budynku od granicy działki, przesłaniania i nasłonecznienia oraz przepisów przeciwpożarowych. Przy skorzystaniu z wyjątków przewidzianych w przepisach lub zastosowaniu odpowiednich rozwiązań zamiennych odległość można zmniejszyć, co w przypadku niezabudowanej działki sąsiedniej może w przyszłości powodować ograniczenia w zabudowie i konieczność zachowania większych odległości od granicy działki. Aby przeciwdziałać takiemu stanowi rzeczy, wprowadzono regulację zwiększającą minimalną odległość budynków mieszkalnych wielorodzinnych od granicy działki. Przykładowo zmieni się odległość budynku mieszkalnego wielorodzinnego o wysokości ponad czterech kondygnacji nadziemnych od granicy działki. Będzie ona wynosić minimum 5 m, bez względu na to, czy w ścianie będą okna lub drzwi czy nie.
Pojawia się coraz więcej budynków z dużą liczbą balkonów, które są umieszczone na jednej płycie balkonowej, a oddzielone np. ażurowymi niskimi ściankami, oraz takich, które są bardzo blisko siebie. Podobnie jest z loggiami. W związku z tym zadecydowano, iż w przypadku, gdy balkony sąsiednich lokali mieszkalnych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym znajdują się na jednej płycie balkonowej, powinno stosować się między tymi balkonami pełne oddzielenie pionowe w postaci stałej przegrody, zapewniającej komfort użytkowania, o przepuszczalności światła nie mniejszej niż 30% i nie większej niż 50%. Przegroda będzie musiała posiadać wysokość co najmniej 2,2 m mierzoną od poziomu posadzki balkonu oraz szerokość nie mniejszą niż 2 m, a w przypadku, gdy balkon ma szerokość mniejszą niż 2 m - wynoszącą co najmniej szerokość balkonu, uwzględniając szerokość balustrady.
Na rynku pojawia się coraz więcej mikrokawalerek, których powierzchnia użytkowa nie jest wystarczająca do dobrego funkcjonowania. Zdarzają się przypadki, w których lokale użytkowe są sprzedawane jako np. lokale inwestycyjne i wykorzystywane jak mieszkania. Aby przeciwdziałać takim działaniom deweloperów, wprowadzono rozwiązanie, na mocy którego powierzchnia lokalu użytkowego w nowym budynku będzie musiała wynosić 25 m2 (tyle, ile minimalna powierzchnia mieszkania). Nowelizacja omawianego rozporządzenia wprowadziła w tym zakresie pewne modyfikacje. Przede wszystkim dopuszcza się wydzielenie lokalu użytkowego o mniejszej powierzchni użytkowej, jeżeli znajduje się on na pierwszej lub drugiej kondygnacji nadziemnej i posiada bezpośredni dostęp z zewnątrz budynku. Wymaganie takie nie dotyczy lokali znajdujących się w:
Uszczegółowiono kwestie wyglądu placów zabaw, ich powierzchni i wyposażenia. Przykładowo rozporządzenie określa, iż w przypadku budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub zespołu takich budynków należy wykonać plac zabaw dla dzieci. Obowiązek budowy odrębnego placu zabaw będzie dotyczył budynków oraz zespołów, w których jest powyżej 20 mieszkań. Obecnie obowiązek zorganizowania placu zabaw dotyczy zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych objętych jednym pozwoleniem na budowę, stosownie do potrzeb użytkowych. Wprowadzona regulacja jest związana z tym, że powstaje dużo pojedynczych bloków, wokół których nie zostały wykonane żadne miejsca do spędzania wspólnego czasu przez dzieci. Z kolei miejsca rekreacyjne (niezależne od placu zabaw) mają być wykonywane przy zespole budynków, w którym jest więcej niż 20 mieszkań. Miejsca rekreacyjne powinny być dostosowane do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. Doprecyzowano, że wymagany obszar nasłonecznienia placu zabaw dla dzieci powinien obejmować minimum 50% powierzchni placu zabaw. Z kolei zgodnie ze zmianą minimalny czas nasłonecznienia placu zabaw dla dzieci powinien wynosić 2 godziny, a w przypadku zabudowy śródmiejskiej - godzinę. Dodano nową regulację w zakresie obowiązku grodzenia placu zabaw dla dzieci. Ogrodzenie od strony drogi, ulicy, parkingu lub ciągu pieszo-jezdnego powinno spełniać odpowiednie wymagania.
W budynkach gastronomii, handlu lub usług o powierzchni użytkowej powyżej 1.000 m2, a także na stacjach paliw o powierzchni powyżej 100 m2 trzeba będzie wydzielić pomieszczenie przystosowane wyłącznie do karmienia i przewijania dzieci.
W budynku:
1) przeznaczonym na potrzeby administracji publicznej o powierzchni użytkowej powyżej 2.000 m2,
2) przeznaczonym na potrzeby kultury, sportu, handlu, usług lub obsługi pasażerów w transporcie kolejowym, drogowym lub lotniczym o powierzchni użytkowej powyżej 10.000 m2,
3) stacji paliw o powierzchni użytkowej powyżej 300 m2 zlokalizowanej przy autostradzie lub drodze ekspresowej,
4) przeznaczonym na potrzeby opieki zdrowotnej
- wydziela się pomieszczenie dostosowane i przeznaczone do przewijania dorosłych osób ze szczególnymi potrzebami.
Dopuszcza się urządzenie takiego pomieszczenia w ustępie ogólnodostępnym dla osób niepełnosprawnych, jeżeli dodatkowo są spełnione warunki określone przez rozporządzenie. Nowelizacja rozporządzenia dopuszcza odstępstwa od tych wymagań w przypadku budynków, dla których przed dniem 1 sierpnia 2024 r. została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę albo zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Więcej zieleni Kwestia wszechogarniającej nas "betonozy" jest realnym problemem, który można zaobserwować w każdym mniejszym i większym mieście. Trend pozbywania się zieleni i drzew i "zalewania" wszystkiego betonem jest powszechny. W rozporządzeniu zapisano konieczność zapewniania na placach i skwerach publicznych o powierzchni powyżej 1.000 m2 co najmniej 20% terenu biologicznie czynnego. |
|