Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Procedura dla sygnalistów bez względu na stan zatrudnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Procedura dla sygnalistów bez względu na stan zatrudnienia

Gazeta Podatkowa nr 89 (2172) z dnia 4.11.2024
Jolanta Białkowska

Przepisy o ochronie sygnalistów rozróżniają dwie grupy podmiotów prywatnych zobowiązanych do ustalenia wewnętrznej procedury zgłaszania informacji o naruszeniach prawa. Pierwsza dotyczy średnich i dużych przedsiębiorców, a druga przedsiębiorców bez względu na ich status, ale tylko z niektórych obszarów działalności.

Obowiązek dla średnich i dużych

Ustawa o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928) zobowiązuje podmioty prawne do ustalenia wewnętrznej procedury zgłaszania informacji o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych. Podmiot prawny jest pojęciem bardzo szerokim, gdyż obejmuje podmioty publiczne oraz podmioty prywatne, czyli przedsiębiorców, w tym zarówno osoby prawne, jak i fizyczne. Ustawodawca podzielił podmioty prawne zobowiązane do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych na dwie grupy. Pierwsza grupa dotyczy podmiotu prawnego, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób. Mowa o tym w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów, który obowiązuje od 25 września 2024 r. Konstrukcja tego przepisu w temacie podmiotów prywatnych odnosi się do średnich i dużych przedsiębiorców, ponieważ to oni zatrudniają powyżej 50 pracowników, a nie ma zastosowania do mikro- i małych. Stan zatrudnienia dla określenia statusu przedsiębiorcy pod względem wielkości określa się na koniec okresu obrachunkowego. Zatem, jeśli u przedsiębiorcy w 2024 r. waha się zatrudnienie i czasami osiąga powyżej 50 osób, a w poprzednich latach miał status małego przedsiębiorcy, to taki podmiot nie ma obowiązku wdrażania procedury w tym roku. Inaczej jest w przypadku średnich i dużych przedsiębiorców. Dla nich, jeśli na przestrzeni lat zatrudnienie było powyżej 50 osób na koniec danego okresu obrachunkowego, procedura zgłoszeń wewnętrznych jest obowiązkowa od 25 września 2024 r. U tych przedsiębiorców zatrudnienie może się wahać nawet pomiędzy statusem średniego (50-249 pracowników) a dużego przedsiębiorcy (powyżej 249 pracowników), co nie zmienia faktu, że jest wciąż zobowiązany do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych.

Liczba zatrudnionych

Próg zatrudnieniowy co najmniej 50 osób obejmuje osoby wykonujące pracę zarobkową na rzecz przedsiębiorcy w przeliczeniu na pełne etaty. Wlicza się do niego także osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeśli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia (przykład).

Przykład

Firma transportowa zatrudnia 3 osoby, w tym jedną na podstawie umowy zlecenia.

Firma transportowa mająca status mikroprzedsiębiorstwa nie ma obowiązku wdrażania procedury zgłoszeń wewnętrznych.

Bez względu na zatrudnienie

Druga grupa podmiotów prawnych zobowiązanych do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych dotyczy przedsiębiorców bez względu na ilość zatrudnionych osób, ale pod warunkiem, że prowadzą działalność gospodarczą w określonym ustawowo obszarze. W ujęciu art. 23 ust. 3 ustawy o ochronie sygnalistów próg zatrudnieniowy co najmniej 50 osób nie ma zastosowania do podmiotu prawnego wykonującego działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska objętych aktami prawnymi UE wymienionymi w części I.B i II załącznika do dyrektywy 2019/1937/UE w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Oznacza to, że podmioty prawne, które wykonują działalność gospodarczą w tych sektorach, mają obowiązek wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych bez względu na ilość zatrudnionych osób. W konsekwencji dotyczy to także mikroprzedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników.

W temacie bezpieczeństwa transportu próg zatrudnieniowy nie ma zastosowania do podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów rozporządzenia 376/2014/UE w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym (...), dyrektywy 2013/54/UE dotyczącej pewnych obowiązków państwa bandery (...), dyrektywy 2009/16/WE w sprawie kontroli przeprowadzonej przez państwo portu (...). Ponieważ żaden z wymienionych aktów normatywnych nie ma zastosowania do przedsiębiorcy prowadzącego działalność transportową w zakresie drogowego transportu towarów, osób - wyłączenie progu zatrudnieniowego co najmniej 50 osób nie ma zastosowania do tego przedsiębiorcy. Oznacza to, że taka firma transportowa jest zobowiązana wdrożyć procedurę zgłoszeń wewnętrznych, gdy zatrudnia powyżej 50 osób.

Ustawa o ochronie sygnalistów wyłącza próg zatrudnieniowy dla podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.), zwanej ustawą AML. Przedsiębiorcy, którzy mają status instytucji obowiązanej na gruncie ustawy AML, są objęci obowiązkami wynikającymi z ustawy o ochronie sygnalistów bez względu na poziom zatrudnienia. Przykładowo na gruncie art. 2 ust. 1 pkt 9 do stosowania ustawy AML zobowiązani są przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży ubezpieczeń. W przypadku działalności jednoosobowych obowiązki AML wykonuje osoba prowadząca działalność gospodarczą, o czym mowa w art. 9 ustawy AML. Tak samo jest w przypadku obowiązków wynikających z ustawy o ochronie sygnalistów.

Oznacza to, że agent ubezpieczeniowy, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży ubezpieczeń, powinien mieć wdrożoną procedurę zgłoszeń wewnętrznych. Innym przykładem jest adwokat wykonujący zawód w ramach indywidualnej kancelarii. Podlega on jako osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą ustawie AML (art. 2 ust. 1 pkt 14), a tym samym ustawie o ochronie sygnalistów.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.