Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Działalność kantorów internetowych wciąż nieuregulowana
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Działalność kantorów internetowych wciąż nieuregulowana

Gazeta Podatkowa nr 23 (2211) z dnia 20.03.2025
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Od wielu lat nie sfinalizowano prac legislacyjnych, by stworzyć odpowiednią regulację prawną dla działalności kantorów internetowych. Na problemy z ich funkcjonowaniem zwraca uwagę Ministerstwu Finansów Rzecznik Praw Obywatelskich.

Działalność kantorowa

Działalność kantorowa jest regulowaną działalnością gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży wartości dewizowych oraz pośrednictwie w ich kupnie i sprzedaży. Działalność ta wymaga wpisu do rejestru działalności kantorowej. Działalnością kantorową jest również działalność gospodarcza obejmująca kupno lub sprzedaż złota dewizowego lub platyny dewizowej.

Jak czytamy na stronie rządowego serwisu biznes.gov.pl: "Działalność polegająca na świadczeniu usług wymiany walut na odległość, z wykorzystaniem internetu do zawierania umów i przelewów bankowych do przyjmowania od klientów i dostarczania klientom środków pieniężnych, nie stanowi działalności kantorowej".

Przepisy Prawa dewizowego określają wymagania zarówno dla podmiotów, które chcą działalność kantorową wykonywać, jak i dla osób obsługujących klientów. Wymagania te nierozerwalnie wiążą się z koniecznością posiadania lokalu i jego wyposażenia spełniającego warunki techniczne i organizacyjne niezbędne do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania czynności bezpośrednio związanych z działalnością kantorową.

Działalność kantorową może wykonywać:

  • osoba fizyczna, która nie została prawomocnie skazana za przestępstwo skarbowe albo za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej,
  • osoba prawna oraz spółka niemająca osobowości prawnej, której żaden odpowiednio członek władz lub wspólnik nie został skazany za przestępstwo skarbowe albo za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej.

Przedsiębiorca musi uzyskać, z upływem każdego roku działalności, zaświadczenie o niekaralności za te przestępstwa.

Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego kantor

Przedsiębiorca, który wykonuje działalność kantorową, musi zapewnić:

  • prowadzenie na bieżąco, w sposób trwały i ciągły oraz zgodny z przepisami, ewidencji wszystkich operacji powodujących zmianę stanu wartości dewizowych i waluty polskiej,
  • prowadzenie, w godzinach działalności kantoru, ciągłego kupna i sprzedaży wartości dewizowych będących przedmiotem obrotu,
  • wydawanie, w sposób zgodny z przepisami, dowodów kupna i sprzedaży, imiennych lub na okaziciela, przy każdej umowie kupna lub sprzedaży wartości dewizowych będących przedmiotem obrotu,
  • lokal i jego wyposażenie spełniające warunki techniczne i organizacyjne niezbędne do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania czynności bezpośrednio związanych z działalnością kantorową.

Oznacza to, że kantor to miejsce wymiany walut, które ma swój lokal, fizyczną tablicę pokazującą kursy, okienko oraz pracownika. Wymiana walut w kantorze tradycyjnym odbywa się jedynie z wykorzystaniem gotówki. W kantorze internetowym transakcje odbywają się na odległość za pomocą przelewów on-line.

Kiedy zmiany w przepisach?

Problem działalności kantorów internetowych poza nadzorem pozostaje nierozwiązany od ponad dekady. Uwagę na tę kwestię zwraca również obecny Rzecznik Praw Obywatelskich. W 2024 r. RPO ponowił apel legislacyjny do Ministra Finansów o stworzenie odpowiedniej regulacji prawnej. Prace legislacyjne miały rozpocząć się w IV kwartale 2024 r.

Do Biura RPO wpłynęły kolejne niepokojące sygnały o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu kantorów internetowych. Obywatele wnieśli skargę na konkretny kantor, wskazując, że nie mogą uzyskać dostępu do środków pieniężnych, które zostały przesłane do przewalutowania. Sytuacja ta ponownie wzbudziła istotne obawy o bezpieczeństwo transakcji za pośrednictwem takich kantorów. W związku z tym pod koniec 2024 r. RPO ponownie poprosił Ministerstwo Finansów o szczegółowe informacje o aktualnym stanie prac legislacyjnych zmierzających do uregulowania działalności tych kantorów.

W odpowiedzi na pismo z dnia 24 października 2024 r. (znak: V.7106.178.2014.EG) RPO otrzymał informację, iż w Ministerstwie Finansów są prowadzone prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo dewizowe oraz niektórych innych ustaw. Niemniej w trakcie przeprowadzonych uzgodnień wewnętrznych projektu pojawiło się kilka rozbieżności stanowisk, które są obecnie analizowane i uzgadniane. Nie podlega dyskusji fakt, iż rynek wymiany walut musi być obsługiwany przez podmioty regulowane. W tym kontekście poinformowano, że pomimo trwającego procesu legislacyjnego związanego z projektem zmian w przepisach, równolegle we współpracy z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego, toczą się prace nad zaadresowaniem najpilniejszych kwestii związanych z prowadzeniem działalności przez podmioty świadczące usługi bezgotówkowej wymiany walut, czyli kantory internetowe. Projektowane są odpowiednie wymogi, w myśl których bezgotówkowa wymiana walut będzie mogła być dokonywana wyłącznie za pośrednictwem rachunków płatniczych w rozumieniu art. 2 pkt 25 ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 30 ze zm.). W efekcie działalność gospodarcza w zakresie usług takiej wymiany (tj. obecna działalność kantorów internetowych) będzie mogła być wykonywana wyłącznie przez dostawcę usług płatniczych w rozumieniu wspomnianej ustawy prowadzącego dla usługobiorcy bezgotówkowej wymiany walut taki rachunek płatniczy.

Wyposażenie kantoru tradycyjnego:

a) umieszczona na zewnątrz, w widocznym miejscu, nazwa "kantor", ze wskazaniem adresu oraz dni i godzin prowadzenia działalności kantorowej,
b) tablica informacyjna przedstawiającą:
  - wykaz skupowanych i sprzedawanych wartości dewizowych oraz aktualne ceny (kursy) ich kupna i sprzedaży,
  - informację o wydawaniu dowodów kupna i sprzedaży wartości dewizowych, na okaziciela lub imiennych,
c) rejestry kupowanych i sprzedawanych wartości dewizowych,
d) formularze druków wystawianych na dowód kupna i sprzedaży wartości dewizowych, zawierające:
  - kolejny numer dowodu,
  - imię i nazwisko osoby fizycznej lub nazwę (firmę) przedsiębiorcy lub innego podmiotu dokonującego transakcji,
  - miejsce zamieszkania i adres osoby fizycznej lub siedzibę i adres przedsiębiorcy lub innego podmiotu dokonującego transakcji,
  - cechy dokumentu tożsamości osoby dokonującej transakcji,
  - nazwę lub symbol oraz kwotę sprzedanych lub skupionych walut obcych,
  - kurs waluty i równowartość transakcji w walucie polskiej,
  - pieczątkę z oznaczeniem kantoru,
  - datę zawarcia transakcji i wystawienia dowodu,
  - pieczątkę imienną i podpis kasjera
  lub
  - odpowiedni program komputerowy umożliwiający ich wydruk,
  - pieczątkę z nazwą i adresem kantoru oraz pieczątki imienne kasjerów.

W kantorze należy zapewnić ekspozycję bieżących komunikatów NBP zawierających informację o walutach będących przedmiotem obrotu.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.