Indywidualna interpretacja podatkowa to sposób na uzyskanie stanowiska administracji skarbowej w zakresie sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w konkretnej sprawie. Warto o nią wystąpić, jeżeli wykładnia przepisu budzi wątpliwości, a pomyłka może okazać się kosztowna. Wniosek można złożyć w formie papierowej lub przesłać przez internet.
Indywidualne interpretacje podatkowe wydaje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS).
Wyjaśnienia mogą dotyczyć stanu faktycznego (sytuacji już zaistniałej) lub zdarzenia przyszłego. Nie uzyska się ich jednak w zakresie elementów stanu faktycznego będących w dniu złożenia wniosku przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej albo rozstrzygniętych co do istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Przedmiotem indywidualnych interpretacji podatkowych mogą być przepisy ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, postanowienia ratyfikowanych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Polskę innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej. Pytać można m.in. o PIT, CIT, VAT, PCC, a także o kwestie dotyczące przedawnienia podatków czy o obowiązki związane ze składaniem zgłoszeń NIP. Wprowadzono jednak wiele wyłączeń. Przedmiotem indywidualnych interpretacji podatkowych nie mogą być np. kwestie opodatkowania wyrównawczego, przepisy dotyczące właściwości organów podatkowych czy sprawy objęte wiążącymi informacjami stawkowymi. Precyzuje to art. 14b Ordynacji podatkowej.
Wniosek może być złożony przez jednego zainteresowanego (ORD-IN) albo wspólnie przez wiele osób lub podmiotów uczestniczących w tym samym stanie faktycznym albo mających uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym (ORD-WS). Wspólny wniosek ORD-WS wnosi zainteresowany wskazany jako strona postępowania. Każdy z pozostałych zainteresowanych wypełnia druk ORD-WS/B.
Wnioskodawca ma obowiązek opisać sytuację (stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe), w związku z którą pojawiły się wątpliwości interpretacyjne, a także podać własne stanowisko w przedmiocie oceny prawnej tej sytuacji. Jeżeli w ORD-IN/ORD-WS zabraknie na to miejsca, należy dołączyć załącznik lub załączniki odpowiednio ORD-IN/A lub ORD-WS/A.
Opis sprawy musi być dokładny i konkretny. Powinien zawierać wszystkie informacje mające wpływ na rozstrzygnięcie i istotne dla oceny skutków podatkowych stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego nie powinien zawierać różnych, wzajemnie wykluczających się opcji, np. "swoje mieszkanie sprzedam albo daruję synowi, albo wynajmę", ani dotyczyć hipotetycznych sytuacji, np. "być może kupię drugie mieszkanie". Do wniosku nie dołącza się dokumentów potwierdzających prawdziwość podanych informacji, np. aktów notarialnych, umów, faktur, korespondencji z kontrahentem, opinii, decyzji administracyjnych. Jeżeli są one istotne, należy je opisać. Dyrektor KIS nie prowadzi postępowania wyjaśniającego i dowodowego w celu ustalenia elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Sytuację przedstawioną we wniosku uznaje za zgodną z rzeczywistością.
Następnie wnioskodawca musi sformułować pytanie, na które chce uzyskać odpowiedź. Powinno ono dotyczyć skutków podatkowych przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz odwoływać się do konkretnych przepisów prawa podatkowego, np. "Czy w opisanej sytuacji przychody ze sprzedaży mieszkania będą wolne od podatku na podstawie przepisów o tzw. uldze mieszkaniowej, tj. art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o pdof (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.)?". Pytanie nie może być prośbą o poradę prawną, w jaki sposób postąpić, aby osiągnąć określony cel podatkowy. Wnioskodawca musi również przedstawić własne stanowisko w sprawie zawierające odpowiedź na postawione przez niego we wniosku pytanie o skutki podatkowe opisanej sytuacji.
Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej można złożyć w formie papierowej lub przekazać przez internet.
Wersję papierową należy złożyć w siedzibie KIS lub przesłać listownie na jej adres (ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała). Wniosek w formie elektronicznej można złożyć: za pośrednictwem platformy ePUAP (wykorzystując adres skrytki KIS:/KIS/wnioski), przez e-Urząd Skarbowy (jako załącznik do pisma ogólnego) lub za pomocą usługi doręczenia elektronicznego na adres do doręczeń elektronicznych (ADE): AE: PL-95202-60557-SAHRJ-25. Wnioskodawca, który chce być poinformowany telefonicznie albo e-mailowo o dacie wydania indywidualnej interpretacji podatkowej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy, musi pamiętać o podaniu we wniosku numeru telefonu lub adresu poczty elektronicznej.
Wniesienie wniosku wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty w wysokości 40 zł (od każdego odrębnego zawartego w nim stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego). Opłatę za wspólny wniosek ustala się w ten sposób, że iloczyn ustawowej opłaty za złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej (40 zł) i sumy odrębnych sytuacji przedstawionych we wniosku (stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych) trzeba przemnożyć przez liczbę zainteresowanych. Przykładowo, w przypadku gdy 3 osoby składają wniosek dotyczący jednej sprawy, trzeba uiścić 120 zł (40 zł × 1 × 3). Opłatę należy wpłacić na rachunek bankowy KIS w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
Planowane zmiany w zakresie wydawania interpretacji przepisów podatkowych Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej nie będzie mógł dotyczyć przepisów regulujących raportowanie schematów podatkowych. Taka propozycja znalazła się w projekcie z dnia 26 marca 2025 r. ustawy zmieniającej Ordynację podatkową (druk nr UD196 z wykazu RCL). Przepisy dotyczące raportowania schematów podatkowych nie mają jednolitego charakteru. Są wśród nich zarówno przepisy materialne - których stosowanie może być wyjaśnione w trybie indywidualnych interpretacji podatkowych, jak i przepisy procesowe, w tym niemogące być przedmiotem indywidualnych interpretacji podatkowych, w szczególności regulujące właściwość, uprawnienia i obowiązki organów podatkowych. Proponowana nowelizacja Ordynacji podatkowej wyłącza wprost możliwość składania wniosków o wydanie indywidualnych interpretacji w zakresie raportowania schematów podatkowych, tj. przepisów zawartych w Rozdziale 11a Działu III Ordynacji podatkowej. Podmiotem uprawnionym do stwierdzania istnienia lub nieistnienia w danej sytuacji schematu podatkowego ma być Szef KAS. Jednocześnie jednak proponuje się wprowadzenie przepisu chroniącego podatników, a mianowicie stanowiącego, że potwierdzenie nadania NSP otrzymane przez przekazującego informację o schemacie podatkowym jest równoznaczne z uznaniem uzgodnienia opisanego w informacji za schemat podatkowy (projektowany art. 86g § 6 Ordynacji podatkowej). Jeżeli uzgodnienie nie spełnia cech schematu podatkowego, Szef KAS wydaje postanowienie o odmowie nadania NSP (zgodnie z obecnie obowiązującym art. 86i Ordynacji podatkowej). |
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.)
|