W PIT-37 za 2024 r. wykazałam nadpłatę podatku dochodowego. W 2024 r. podałam rachunek bankowy do zwrotu nadpłaty podatku dochodowego za 2023 r., ale jest on nieaktualny. Czy, aby zgłosić nowy rachunek, wystarczy go podać w PIT-37 za 2024 r., czy muszę najpierw złożyć ZAP-3 z informacją o zamknięciu (rezygnacji z) poprzedniego konta?
Aby zwrot nadpłaty podatku dochodowego za 2024 r. otrzymać przelewem, wystarczy podać aktualny rachunek w zeznaniu podatkowym za 2024 r. lub w CEIDG-1/NIP-7/ZAP-3. Nie trzeba informować o zamknięciu poprzedniego konta.
Przelew to jedna z form zwrotu nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych (obligatoryjna dla osób niemających miejsca zamieszkania w Polsce). Stanowi tak art. 77b § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Przelewem można otrzymać każdą nadpłatę podatku - nie ma w tym zakresie limitów kwotowych (dotyczących minimalnej lub maksymalnej kwoty nadpłaty). Nadpłata jest zwracana na rachunek bankowy lub w SKOK. Musi być to konto osobiste, którego podatnik jest posiadaczem lub współposiadaczem.
Istnieją dwie możliwości zgłoszenia konta przeznaczonego do zwrotu nadpłaty podatku dochodowego. Pierwsza to wskazanie go w składanym zeznaniu podatkowym. Drugim sposobem jest złożenie odrębnego formularza zgłoszeniowego. Przedsiębiorcy podlegający wpisowi do CEIDG czynią to w ramach wniosku CEIDG-1. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG, ale posługujące się NIP jako identyfikatorem podatkowym, składają NIP-7. Dla osób, których identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL, przeznaczony jest ZAP-3. Zgłaszając konto, należy podać imię i nazwisko posiadacza/wszystkich współposiadaczy, walutę, w której rachunek jest prowadzony, jego numer. Osoba podająca konto zagraniczne musi ponadto wskazać kraj siedziby banku/oddziału oraz kod SWIFT.
Rachunek trzeba podać w zeznaniu podatkowym lub w formularzu zgłoszeniowym wtedy, gdy jest on przekazywany pierwszy raz albo wskazany wcześniej - zmienił się. Konta już podanego, które pozostaje aktualne, nie trzeba ponownie zgłaszać. Podanie nowego (innego niż zgłoszonego wcześniej) rachunku do zwrotu nadpłaty w składanym zeznaniu podatkowym lub w formularzu zgłoszeniowym (CEIDG-1/NIP-7/ZAP-3) aktualizuje stan danych, tj. nowy rachunek zastępuje rachunek zgłoszony wcześniej. Nie ma zatem potrzeby złożenia najpierw formularza zgłoszeniowego (CEIDG-1/NIP-7/ZAP-3) zawiadamiającego o zamknięciu dotychczasowego rachunku, a następnie podania aktualnego konta w zeznaniu podatkowym albo w formularzu zgłoszeniowym (CEIDG-1/NIP-7/ZAP-3).
|