Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 20 maja 2025 r. część przedsiębiorców rozlicza składkę zdrowotną za 2024 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Wymogi posiadania pojazdów elektrycznych do odbierania odpadów w gminie
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wymogi posiadania pojazdów elektrycznych do odbierania odpadów w gminie

Gazeta Podatkowa nr 37 (2225) z dnia 8.05.2025
Marcin Nagórek

Jesteśmy spółką komunalną w gminie do 50 tys. mieszkańców. W ramach wygranych przetargów odbieramy od mieszkańców odpady komunalne przy użyciu śmieciarek kat. N2 i N3. Razem w ciągu czterech lat łączny udział pojazdów wyniósł 21. Czy udział pojazdów kat. N2 i N3 napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii wykorzystywanych do odbioru odpadów powinniśmy wyliczać na podstawie art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności (...) - 10% czy też w oparciu art. 68a ust. 1 pkt 2 tej ustawy - 7%? Czy aby ustalić wymóg posiadania pojazdu elektrycznego, każdy rok należy wyliczyć oddzielnie, czy sumować cztery lata i wtedy dokonać wyliczenia?

Art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289 ze zm.) został uchylony z dniem 31 grudnia 2024 r. na podstawie art. 1 pkt 9 ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1853). Z art. 68 ust. 3 wynikało m.in., iż jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 35 ust. 2 (chodzi o jednostki z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys.), od dnia 1 stycznia 2022 r. wykonuje, zleca lub powierza wykonywanie zadań publicznych, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 1, podmiotom, których łączny udział pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów samochodowych używanych przy wykonywaniu tego zadania wynosi co najmniej 10%.

W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej ustawę o elektromobilności (...) podano w szczególności, że przepisy te określały tzw. ścieżkę dojścia w zakresie zapewnienia przez jednostki samorządu terytorialnego udziału pojazdów elektrycznych we flocie pojazdów obsługujących urząd, udziału pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w realizacji zadań publicznych oraz udziału autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych gazem ziemnym pochodzącym z biometanu. Z kolei art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że zamawiający zapewnia, aby udział pojazdów kat. N2 i N3, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia 2018/858, napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii objętych zamówieniami określonymi w art. 68b, wynosił co najmniej:

  • 7% - do dnia 31 grudnia 2025 r.,
  • 9% - od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2030 r.

Skoro przepis art. 68 ust. 3 ustawy przestał obowiązywać z dniem 31 grudnia 2024 r., to w podanych uwarunkowaniach niewątpliwie będzie miał zastosowanie art. 68a ust. 1 pkt 2. Nawet jednak gdyby art. 68 ust. 3 ustawy nadal obowiązywał, to w opisanym stanie faktycznym również byłyby podstawy do stosowania art. 68a ust. 1 pkt 2. Przepis ten należy bowiem traktować jako przepis szczególny. Podsumowując, udział pojazdów kat. N2 i N3 napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii wykorzystywanych do odbioru odpadów wynosi, uwzględniając art. 68a ust. 1 pkt 2, 7%.

Natomiast odnosząc się do aspektu ustalenia wymogu posiadania pojazdu elektrycznego, należy mieć na uwadze m.in. art. 68a ust. 2 ustawy, który stanowi, że udziały pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami, o których mowa w ust. 1, dotyczą łącznie wszystkich zamówień wymienionych w ust. 1, udzielonych przez zamawiającego w okresach do dnia 31 grudnia 2025 r. oraz od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2030 r. Warto również odnotować stanowisko KIO w wyroku z dnia 9 września 2024 r., sygn. akt KIO 2944/24, w którym m.in. podano, że art. 68a ust. 2 jest jednoznaczny i wyraźnie akcentuje konieczność ustalania udziałów pojazdów, biorąc pod uwagę łącznie wszystkie zamówienia, o jakich mowa w tym przepisie. Ponieważ ustawa o elektromobilności (...) weszła w życie 24 grudnia 2021 r., to przy ustalaniu, czy zamawiający zapewnia odpowiedni udział pojazdów niskoemisyjnych, należy uwzględnić wszystkie zamówienia objęte postępowaniami wszczętymi przez niego począwszy od 25 grudnia 2021 r. (dzień po dniu wejścia w życie wskazanej ustawy) i udzielonymi do 31 grudnia 2025 r.

Zatem za punkt odniesienia trzeba mieć ww. wskaźnik 7%, lecz liczony w odniesieniu do ogólnej liczby pojazdów spełniających ww. kryteria, czyli - 21. Daje to współczynnik 1,47 pojazdu. Przy ostatecznym obliczeniu udziału należy mieć na względzie mechanizm z art. 36a ustawy, z którego wynika, że udział pojazdów, o którym mowa w art. 34-36, art. 68 i art. 68a, oblicza się, stosując zasadę, zgodnie z którą wielkość tego udziału poniżej 0,5 zaokrągla się w dół, a wielkość tego udziału wynoszącą 0,5 i powyżej zaokrągla się w górę.

Finalnie należy więc uznać, że w podanym stanie faktycznym udział ww. pojazdów w ogólnej liczbie pojazdów (w ramach zamówienia) musi wynosić minimum 1. Aby ustalić wymóg posiadania pojazdu elektrycznego, należy mieć za punkt odniesienia okres czterech lat.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.