Jesteśmy spółką komunalną w gminie do 50 tys. mieszkańców. W ramach wygranych przetargów odbieramy od mieszkańców odpady komunalne przy użyciu śmieciarek kat. N2 i N3. Razem w ciągu czterech lat łączny udział pojazdów wyniósł 21. Czy udział pojazdów kat. N2 i N3 napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii wykorzystywanych do odbioru odpadów powinniśmy wyliczać na podstawie art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności (...) - 10% czy też w oparciu art. 68a ust. 1 pkt 2 tej ustawy - 7%? Czy aby ustalić wymóg posiadania pojazdu elektrycznego, każdy rok należy wyliczyć oddzielnie, czy sumować cztery lata i wtedy dokonać wyliczenia?
Art. 68 ust. 3 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289 ze zm.) został uchylony z dniem 31 grudnia 2024 r. na podstawie art. 1 pkt 9 ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1853). Z art. 68 ust. 3 wynikało m.in., iż jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 35 ust. 2 (chodzi o jednostki z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys.), od dnia 1 stycznia 2022 r. wykonuje, zleca lub powierza wykonywanie zadań publicznych, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 1, podmiotom, których łączny udział pojazdów elektrycznych lub pojazdów napędzanych gazem ziemnym we flocie pojazdów samochodowych używanych przy wykonywaniu tego zadania wynosi co najmniej 10%.
W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej ustawę o elektromobilności (...) podano w szczególności, że przepisy te określały tzw. ścieżkę dojścia w zakresie zapewnienia przez jednostki samorządu terytorialnego udziału pojazdów elektrycznych we flocie pojazdów obsługujących urząd, udziału pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w realizacji zadań publicznych oraz udziału autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych gazem ziemnym pochodzącym z biometanu. Z kolei art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że zamawiający zapewnia, aby udział pojazdów kat. N2 i N3, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia 2018/858, napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii objętych zamówieniami określonymi w art. 68b, wynosił co najmniej:
Skoro przepis art. 68 ust. 3 ustawy przestał obowiązywać z dniem 31 grudnia 2024 r., to w podanych uwarunkowaniach niewątpliwie będzie miał zastosowanie art. 68a ust. 1 pkt 2. Nawet jednak gdyby art. 68 ust. 3 ustawy nadal obowiązywał, to w opisanym stanie faktycznym również byłyby podstawy do stosowania art. 68a ust. 1 pkt 2. Przepis ten należy bowiem traktować jako przepis szczególny. Podsumowując, udział pojazdów kat. N2 i N3 napędzanych paliwami alternatywnymi w całkowitej liczbie pojazdów tych kategorii wykorzystywanych do odbioru odpadów wynosi, uwzględniając art. 68a ust. 1 pkt 2, 7%.
Natomiast odnosząc się do aspektu ustalenia wymogu posiadania pojazdu elektrycznego, należy mieć na uwadze m.in. art. 68a ust. 2 ustawy, który stanowi, że udziały pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami, o których mowa w ust. 1, dotyczą łącznie wszystkich zamówień wymienionych w ust. 1, udzielonych przez zamawiającego w okresach do dnia 31 grudnia 2025 r. oraz od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2030 r. Warto również odnotować stanowisko KIO w wyroku z dnia 9 września 2024 r., sygn. akt KIO 2944/24, w którym m.in. podano, że art. 68a ust. 2 jest jednoznaczny i wyraźnie akcentuje konieczność ustalania udziałów pojazdów, biorąc pod uwagę łącznie wszystkie zamówienia, o jakich mowa w tym przepisie. Ponieważ ustawa o elektromobilności (...) weszła w życie 24 grudnia 2021 r., to przy ustalaniu, czy zamawiający zapewnia odpowiedni udział pojazdów niskoemisyjnych, należy uwzględnić wszystkie zamówienia objęte postępowaniami wszczętymi przez niego począwszy od 25 grudnia 2021 r. (dzień po dniu wejścia w życie wskazanej ustawy) i udzielonymi do 31 grudnia 2025 r.
Zatem za punkt odniesienia trzeba mieć ww. wskaźnik 7%, lecz liczony w odniesieniu do ogólnej liczby pojazdów spełniających ww. kryteria, czyli - 21. Daje to współczynnik 1,47 pojazdu. Przy ostatecznym obliczeniu udziału należy mieć na względzie mechanizm z art. 36a ustawy, z którego wynika, że udział pojazdów, o którym mowa w art. 34-36, art. 68 i art. 68a, oblicza się, stosując zasadę, zgodnie z którą wielkość tego udziału poniżej 0,5 zaokrągla się w dół, a wielkość tego udziału wynoszącą 0,5 i powyżej zaokrągla się w górę.
Finalnie należy więc uznać, że w podanym stanie faktycznym udział ww. pojazdów w ogólnej liczbie pojazdów (w ramach zamówienia) musi wynosić minimum 1. Aby ustalić wymóg posiadania pojazdu elektrycznego, należy mieć za punkt odniesienia okres czterech lat.
|