Prowadzę dom weselny. Część młodych par przekłada termin organizacji wesela i nie domagają się zwrotu wpłaconych zaliczek. Część jednak chce całkowitego zwrotu pieniędzy i nie chcą umawiać nowych terminów organizacji imprezy. Czy w przypadku odwoływania takich imprez przedsiębiorca może zwrócić klientom pieniądze dopiero za pół roku?
Przedsiębiorca prowadzący działalność związaną z organizacją wystaw i kongresów, w tym z udostępnianiem pomieszczeń i powierzchni na imprezy targowe, szkolenia, konferencje lub egzaminy, a także prowadzący działalność kulturalną, rozrywkową, rekreacyjną i sportową lub organizujący wystawy tematyczne lub imprezy plenerowe w przypadku rozwiązania umowy z klientem, w tym na świadczenie usług dodatkowych związanych z udostępnieniem powierzchni lub pomieszczeń, które to rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z negatywnymi skutkami COVID-19, jest zobowiązany zwrócić wpłacone mu przez klienta środki w terminie 180 dni od dnia skutecznego rozwiązania umowy. Tak stanowi art. 15zp specustawy w sprawie COVID-19. Klient może również wyrazić zgodę na otrzymanie w zamian od przedsiębiorcy vouchera, na realizację przyszłych wydarzeń, który może zrealizować w ciągu roku od dnia, w którym miało się odbyć pierwotne wydarzenie. W takim przypadku przedsiębiorca nie musi zwracać wspomnianych środków. Przy czym wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy przez klienta.
Regulacje te mają też zastosowanie do przedsiębiorcy lub rolnika świadczącego usługi hotelarskie w rozumieniu ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Nie znajdą one jednak zastosowania w przypadku działalności Czytelnika polegającej na organizacji wesel. Wesela nie można zakwalifikować do żadnej z kategorii wskazanej we wcześniej powołanym przepisie. Czytelnik powinien więc w pierwszej kolejności wynegocjować z klientami rozwiązanie satysfakcjonujące dla obu stron. Może przede wszystkim zaproponować rezerwację sali w innym terminie. Jeśli jednak druga strona tego żądania nie przyjmie, powinien zwrócić wpłaconą sumę. W takiej sytuacji mamy bowiem do czynienia z niemożliwością spełnienia świadczenia (zrealizowania umowy).
Takie stanowisko potwierdza również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swojej stronie internetowej www.uokik.gov.pl w dziale Koronawirus - pytania i odpowiedzi. UOKiK zwraca jednocześnie uwagę, że jeżeli przedsiębiorca organizujący wesele prowadzi hotel, wówczas faktycznie zwrot może nastąpić w ciągu 180 dni, zgodnie z art. 15zp ust. 4 specustawy w sprawie COVID-19.
|