Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Co warto zmienić w projekcie umowy gospodarczej?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Co warto zmienić w projekcie umowy gospodarczej?

Gazeta Podatkowa nr 34 (1179) z dnia 27.04.2015
Tomasz Konieczny

Wielu przedsiębiorców działa na zasadzie wykonawców, podwykonawców lub przyjmujących zamówienia od innych firm. Wówczas z reguły otrzymują oni najpierw projekt już gotowego kontraktu, który w głównej mierze zabezpiecza interesy tylko jednej ze stron, będącej autorem projektu. W tego typu umowach trzeba zwrócić uwagę nie tylko na warunki płatności wynagrodzenia czy kary umowne, ale również na warunki odbioru przedmiotu umowy, przesłanki odstąpienia od umowy oraz skutki ewentualnego odstąpienia.

Odbiór jako warunek płatności

Dużą część umów gospodarczych stanowią umowy o dzieło oraz umowy o roboty budowlane. To w nich najczęściej pojawia się pojęcie odbioru częściowego czy końcowego przedmiotu umowy lub robót. Zwykle to od pozytywnego, dwustronnego odbioru końcowego przedmiotu umowy zależy płatność wynagrodzenia oraz sama możliwość wystawienia faktury końcowej. Problem pojawia się wówczas, gdy pomimo spełnionych warunków inwestor czy zamawiający odmawia dokonania pozytywnego odbioru. Oczywiście w ewentualnym procesie tego rodzaju zachowanie spotka się z dezaprobatą sądu oraz nie powstrzyma wymagalności wynagrodzenia wykonawcy, jednakże wywoła problem, z którym nie każdy przedsiębiorca jest w stanie sobie poradzić. Przy czym tego rodzaju kłopoty można łatwo przewidzieć i na taką okoliczność warto zastrzec w umowie prawo do dokonania odbioru jednostronnego przez wykonawcę (podwykonawcę/przyjmującego zamówienie) ze skutkami jak w przypadku normalnego odbioru dwustronnego (patrz postanowienie 1).

Brak zaliczki w terminie

Wielu przedsiębiorców kontraktowanych jako wykonawcy lub podwykonawcy wymaga zaliczki stanowiącej określony procent końcowego wynagrodzenia, płatnej z góry na początku obowiązywania umowy. Pieniądze te służyć mogą np. na pokrycie części kosztów materiałów potrzebnych do realizacji zamówienia. Sytuacja konfliktowa pojawia się wówczas, i niestety nie należy ona do rzadkości, gdy zamawiający wbrew umowie spóźnia się lub po prostu nie płaci zaliczki. Do rozważenia jest wówczas skorzystanie z możliwości odstąpienia od umowy, jednak jeżeli takie uprawnienie nie wynika wprost z umowy, to należałoby wcześniej wezwać kontrahenta do zapłaty zaliczki w dodatkowym terminie grożąc jednocześnie odstąpieniem (art. 491 § 1 K.c.).

Jednak odstąpienie od umowy nie zawsze jest korzystne dla wykonawcy, bowiem jego główny interes i cel to realizacja przedmiotu umowy oraz zinkasowanie w efekcie ustalonego wynagrodzenia. Za opóźnienie w zapłacie zaliczki kontrahent powinien wprawdzie uiścić ustawowe odsetki, jednakże tego typu sankcja raczej w znikomym stopniu motywuje do płatności. Co innego, gdyby zastrzec w umowie, że opóźnienie w zapłacie zaliczki skutkować będzie odpowiednim przesunięciem w czasie terminu wykonania umowy. Wówczas zwlekanie z zaliczką przez zamawiającego da wykonawcy więcej czasu na realizację zobowiązań lub też po prostu pozwoli czekać bez obawy o kary umowne czy odstąpienie od umowy na realne uiszczenie obiecanej przedpłaty (patrz postanowienie 2).

Kara za zwłokę czy opóźnienie

Kara umowna jest dodatkowym zastrzeżeniem w umowie, w którym strony postanawiają, iż naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy pieniężnej (art. 483 K.c.). Obowiązek dłużnika zapłaty kary umownej na ogół nie powstanie więc wtedy, gdy nie ponosi on odpowiedzialności za np. brak świadczenia w terminie. Zazwyczaj bowiem obowiązek zapłaty przez dłużnika kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania powstaje tylko o tyle, o ile zachodzą przesłanki odpowiedzialności kontraktowej dłużnika (np. wykonawcy). Strony mogą się jednak umówić inaczej i często ma to miejsce właśnie w kontraktach gospodarczych. W projektach umów pojawiają się często powiązania kary umownej ze zwykłym (niekwalifikowanym) opóźnieniem dłużnika, nadając im charakter kar gwarancyjnych, w odróżnieniu od zwykłych kar umownych sankcjonujących zwłokę. W takiej sytuacji powoływanie się przez stronę odpowiedzialną (tu: podwykonawcę robót budowlanych) na brak winy nie ma znaczenia dla obowiązku zapłaty kary umownej zastrzeżonej na wypadek opóźnienia, a nie zwłoki.

W praktyce wielu inwestorom i zamawiającym bardziej opłaci się naliczyć kary umowne na wypadek opóźnienia bądź zwłoki aniżeli oczekiwać terminowego wykonania kontraktu. Weryfikując i negocjując projekt umowy warto więc zwrócić uwagę na to, od czego dokładnie zależeć będzie naliczenie kary umownej. Jeżeli mowa ogólnie o opóźnieniu czy zwłoce z wykonaniem przedmiotu umowy, to należy ustalić, co stanowi o wykonaniu tego przedmiotu. Zazwyczaj sprowadza się to do podpisania pozytywnego odbioru końcowego, co jak wiadomo wymaga woli obu stron, a o przynajmniej jeden podpis może być w tego typu wypadkach dość trudno. Na tego rodzaju ewentualność można się zabezpieczyć zastrzegając w umowie postanowienie 3 zawarte w ramce.

Przykłady proponowanych postanowień umownych

Postanowienie 1

"Jeżeli pomimo spełnionych warunków odbioru końcowego przedmiotu umowy, zamawiający odmówi dokonania odbioru lub nie dokona odbioru w terminie 7 dni od zgłoszenia gotowości przez wykonawcę, wykonawca będzie uprawniony dokonać odbioru jednostronnie ze skutkami równoznacznymi odbiorowi dwustronnemu".

Postanowienie 2

"Opóźnienie zamawiającego z zapłatą zaliczki skutkować będzie automatycznym wydłużeniem o taką samą liczbę dni terminu wykonania przedmiotu umowy, o którym mowa w § … umowy".

Postanowienie 3

"Kara umowna za zwłokę w wykonaniu przedmiotu umowy nie przysługuje zamawiającemu w przypadku, gdy wykonawca w terminie przewidzianym na wykonanie przedmiotu umowy zgłosi zamawiającemu realną gotowość do dokonania odbioru końcowego".

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.