Prowadzimy sklep internetowy. Konsument, któremu wysłaliśmy towar, rozmyślił się, przekazał informację, że odstępuje od umowy i zapytał, jak ma odesłać towar. Wiemy, że klient ma prawo zrezygnować z zakupu, a my powinniśmy zwrócić mu pieniądze. Co jednak z kosztami przesyłki? Czy też mamy je pokryć?
Konsumenci mają prawo odstąpić od umowy zawartej na odległość (a więc m.in. ze sklepem internetowym) w terminie 14 dni od otrzymania towaru. Szczegółowe zasady rozliczeń są uregulowane w obowiązującej od 25 grudnia 2014 r. ustawie o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 r. poz. 827). Dotyczy ona umów zawartych od tego dnia. Nowe przepisy przewidują, że w przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość umowę uważa się za niezawartą, a jeżeli konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać. Zasady zwracania konsumentom pieniędzy określa art. 32 ustawy. Wynika z niego, że w razie odstąpienia przez konsumenta od umowy, przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić mu wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Należy zatem zwrócić zapłaconą już przez konsumenta cenę za towar oraz uiszczoną przez niego kwotę za przesłanie towaru ze sklepu do konsumenta. Jest jednak istotny limit związany z tym, że sklepy z reguły dają konsumentom możliwość wyboru spośród różnych form dostawy, tańszych i droższych. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów (art. 33 ustawy). Zatem przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić koszty dostawy tylko do limitu wynikającego z najtańszego oferowanego sposobu dostawy. Przedsiębiorca może się wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
Konsument, który odstąpił od umowy, ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, iż sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Odesłanie towaru odbywa się na koszt konsumenta, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.
W związku z wejściem w życie ustawy o prawach konsumenta, Czytelnik powinien jak najszybciej dostosować regulamin sklepu internetowego do nowych przepisów. Warto skorzystać z wzorów: pouczenia o odstąpieniu od umowy oraz oświadczenia o odstąpieniu od umowy, które są załącznikami do ustawy, i wprowadzić je do regulaminu.
|