Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Za co odpowiada właściciel pensjonatu?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Za co odpowiada właściciel pensjonatu?

Gazeta Podatkowa nr 7 (944) z dnia 24.01.2013
Tomasz Konieczny

Śnieg i zima zachęcają do skorzystania z usług położonego w górach pensjonatu. Dotyczy to zwłaszcza miłośników sportów zimowych. Tacy goście zwykle całe dni spędzają na stoku, w związku z czym muszą mieć gwarancję, że ich rzeczy pozostawione w pokojach pozostaną nietknięte. Podobnie rzecz się ma ze sprzętem, który zwykle bywa składowany na noc w garażach lub innych pomieszczeniach gospodarczych pensjonatu.

Na wypadek przykrych wydarzeń związanych z utratą rzeczy warto wiedzieć, że przepisy prawa przewidują zaostrzoną odpowiedzialność osób prowadzących obiekty typu hotele, motele czy pensjonaty (zwanych dalej obiektami hotelowymi). Jednym z podstawowych kryteriów uzasadniających szczególną odpowiedzialność właścicieli wskazanych obiektów jest wzgląd na fakt, że rzeczy gościa wniesione i złożone w pokoju narażone są w większym niż zwykle stopniu na niebezpieczeństwo utraty. Wynika to z tego, że do danych pomieszczeń mają dostęp członkowie personelu i ewentualnie inni przygodni ludzie zajmujący pomieszczenie wspólnie z danym gościem. Do pokoju takiego ułatwione jest też wdarcie się osób trzecich. Korzystający zaś z usług obiektu hotelowego nie ma możliwości sprawowania nad swoimi rzeczami skutecznej pieczy.


Kto zapłaci odszkodowanie?

Nie można jednak zapominać, że za ewentualną kradzież sprzętu odpowiada przede wszystkim sprawca takiego czynu. Zdarzenie warto zgłosić nie tylko w recepcji obiektu hotelowego, ale też na policję, bowiem w dobie kamer i monitoringu zwiększa się szansa na ustalenie i ujęcie sprawcy.

W dalszej kolejności należy zastanowić się, czy wykupiona przed feriami polisa obejmuje ryzyko kradzieży sprzętu. Jeżeli tak, to należy również skorzystać z możliwości, jakie daje ubezpieczenie, a przynajmniej zgłosić szkodę bez zbędnej zwłoki, celem uniknięcia późniejszych problemów związanych ze zbyt późną reakcją (zawiadomieniem ubezpieczyciela).


Kiedy zadziała polisa?

Często jednak pokładanie zbytniej wiary w ubezpieczenie okazuje się nieuzasadnione. Posiadanie ubezpieczenia nie stanowi bowiem gwarancji zwrotu pieniędzy wydanych na sprzęt i nie zwalnia ze sprawowania pieczy nad nim. Ubezpieczenie sprzętu zimowego od ryzyka jego przypadkowej utraty czy kradzieży to zwykle dodatek do pakietu polis chroniących osoby ceniące sobie aktywny zimowy wypoczynek. Ubezpieczenie to najczęściej jest tanie i w praktyce mało wartościowe z uwagi na liczbę wyłączeń odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń czy inne ograniczenia. Zakład ubezpieczeń nie wypłaci bowiem odszkodowania, jeżeli utrata sprzętu nastąpi z niezabezpieczonego miejsca, np. z dachu samochodu lub sprzed restauracji.

Co innego, gdyby kradzież nastąpiła z zamkniętego bagażnika samochodu, z przechowalni bagażu czy z zamkniętego pomieszczenia w pensjonacie. Tutaj jednak ryzyko szkody jest najmniejsze, a poza tym poszkodowany ma wówczas do dyspozycji innego adresata roszczeń, np. właściciela obiektu hotelowego. Najczęściej bowiem odpowiedzialność ubezpieczyciela dubluje się z odpowiedzialnością przechowawcy, przewoźnika czy prowadzącego obiekt hotelowy.


Odpowiedzialność mimo braku winy

Osoba utrzymująca zarobkowo obiekt hotelowy ponosi dość surową odpowiedzialność - ukształtowaną na zasadzie ryzyka - za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z jej usług (gościa). Jest ona niezależna od winy właściciela obiektu i nie może być wyłączona np. w umowie czy regulaminie. Do powstania tej szczególnej odpowiedzialności ze strony obiektu hotelowego nie jest potrzebne zawarcie jakiejkolwiek umowy. Jej początek przepisy prawa (a nie umowa) wiążą z chwilą wniesienia rzeczy przez osobę korzystającą z usług danego obiektu. Zresztą tylko w razie ich utraty lub uszkodzenia właściciel tego obiektu odpowiada na przedstawionych zasadach.


Odpowiedzialność utrzymującego obiekt hotelowy nie może być wyłączona umową ani regulaminem.


Wyjątki od odpowiedzialności właściciela za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez gościa wymienia wyczerpująco Kodeks cywilny. Należą do nich przypadki, w których szkoda wynikła np. wskutek siły wyższej czy też wyłącznie z winy poszkodowanego, osoby mu towarzyszącej, osoby go odwiedzającej lub pracownika poszkodowanego.

Poszkodowany dochodząc wyrównania straty z reguły powinien wykazać tylko poniesioną szkodę, a więc fakt utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionej do obiektu hotelowego oraz jej wartość. Jednakże górną granicą odszkodowania względem jednego gościa hotelowego jest 100-krotność ceny za dobę hotelową. Ponadto odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekraczać 50-krotnej wysokości tej należności.


Zawiadomienie o szkodzie

Korzystając z usług obiektów hotelowych należy jednak pamiętać, że każdą kradzież trzeba niezwłocznie zgłosić w recepcji bądź bezpośrednio u właściciela lub kierownika zakładu (pensjonatu). W przeciwnym razie można utracić prawo do odszkodowania. Zawiadomienie o szkodzie może być złożone w dowolnej formie. Najczęściej wszystko odbywa się ustnie. Dla większego bezpieczeństwa warto jednak odebrać w recepcji pisemne pokwitowanie przyjęcia takiego zgłoszenia bądź też spisać stosowny protokół.

Roszczenia o naprawienie szkody wynikłej z utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do obiektu hotelowego przedawniają się z upływem 6 miesięcy od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie, a w każdym razie z upływem roku od dnia, w którym poszkodowany przestał korzystać z usług tego obiektu.

Osoba odwiedzająca gościa pensjonatu nie może być uważana za stronę umowy zawartą z osobą prowadzącą dany obiekt. W stosunku do takiego podmiotu prowadzący hotel lub podobny zakład nie ponosi surowej odpowiedzialności wynikającej z art. 846 Kodeksu cywilnego.

Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 lutego 2002 r., sygn. akt II CKN 672/00

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.