Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Błędy popełniane przez sklepy internetowe
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Błędy popełniane przez sklepy internetowe

Gazeta Podatkowa nr 67 (899) z dnia 20.08.2012
Andrzej Janowski

Osoby prowadzące sklepy internetowe muszą spełniać obowiązki wynikające z wielu ustaw. Należy pod tym kątem przejrzeć przede wszystkim treść regulaminów sklepów - pozwoli to uniknąć kar.


Nierejestrowanie baz danych

Błędy popełniane przez sklepy internetowe

Część przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe nie wywiązuje się z obowiązku zgłoszenia Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych bazy danych do rejestracji. Tymczasem regułą jest, że oprogramowanie sklepu tworzy i przechowuje bazę danych o zrealizowanych transakcjach. Administrator danych jest obowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi (art. 40 ustawy o ochronie danych osobowych). Zbiór danych to każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów, niezależnie od tego, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie (art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych). Jeśli przedsiębiorca posiada kilka baz danych wykorzystywanych w różnych celach (np. zarejestrowanych klientów, zawartych umów), to w ocenie GIODO każda z baz danych powinna zostać odrębnie zarejestrowana. Poszczególne zbiory danych osobowych różnią się wg GIODO między sobą m.in. zakresem przetwarzanych danych, celem ich przetwarzania, podstawą prawną prowadzenia zbioru. Zatem wypełnienie jednego zgłoszenia dla kilku zbiorów danych osobowych nie pozwala w sposób właściwy scharakteryzować poszczególnych zbiorów objętych tym zgłoszeniem.


Brak wymaganych informacji

Część regulaminów jest niezgodna z prawem dlatego, że jest zbyt lakoniczna i nie zawiera wszystkich elementów wymaganych przez ustawy, przede wszystkim ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów, ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Kodeks cywilny. Wielu przedsiębiorców nie powiadamia konsumentów przed zawarciem umowy o zasadach i sposobach utrwalania, zabezpieczania i udostępniania przez przedsiębiorcę drugiej stronie treści zawieranej umowy, czyli nie wykonuje obowiązku z art. 661 § 2 pkt 3 K.c. Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców składających oferty w postaci elektronicznej jest ignorowanie wynikającego z K.c. obowiązku poinformowania drugiej strony przed zawarciem umowy w sposób jednoznaczny i zrozumiały o czynnościach technicznych składających się na procedurę zawarcia umowy, skutkach prawnych potwierdzenia przez drugą stronę otrzymania oferty, metodach i środkach technicznych służących wykrywaniu i korygowaniu błędów we wprowadzanych danych, językach, w których umowa może być zawarta.

Przekazania szeregu informacji wymaga ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Chodzi tu m.in. o informacje o warunkach świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym wymagań technicznych niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca (art. 8 ust. 3 pkt 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną) - np. obsługiwanych przeglądarek internetowych, wymaganej minimalnej rozdzielczości. Opisując procedurę reklamacyjną, sklepy internetowe skupiają się na zasadach dotyczących reklamacji towaru. Tymczasem w regulaminie należy też określić tryb postępowania reklamacyjnego dotyczącego wykonywanej przez przedsiębiorcę usługi on-line tak, aby konsument wiedział, jak się zachować, gdy np. mechanizm sklepu błędnie obliczy wartość towaru. Należy też określić w regulaminie rodzaj i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, wpisać zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym, określić warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną.

Szereg obowiązkowych informacji, które trzeba przekazać konsumentowi przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy, zawiera ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. Przede wszystkim przedsiębiorca musi się przedstawić - przekazać dane o imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany. Musi też poinformować o istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu, cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki, zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy. Obowiązkowe jest poinformowanie konsumenta o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni (ze wskazaniem wyjątków określonych w ustawie), kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy, terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący, miejscu i sposobie składania reklamacji. W przypadku umów o świadczenia ciągłe lub okresowe należy wskazać minimalny okres, na jaki ma być zawarta umowa, a przy umowach na czas nieoznaczony - o prawie jej wypowiedzenia zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy.

Nieprzekazywanie konsumentom wymaganych informacji może zostać uznane za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może w takiej sytuacji wydać decyzję nakazującą zaniechania nieprawidłowej praktyki i nałożyć kary pieniężne.


Niedozwolone klauzule umowne

Nagminnym błędem jest zamieszczanie w regulaminie postanowień będących niedozwolonymi klauzulami umownymi.

Na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www.uokik.gov.pl) znajduje się rejestr takich postanowień. Warto go przejrzeć i usunąć ze swojego regulaminu zapisy tożsame z tymi, które zostały wpisane do rejestru. Pozwoli to uniknąć kar i postępowań sądowych przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)

Ustawa z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. nr 144, poz. 1244 ze zm.)

Ustawa z dnia 2.03.2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów… (Dz. U. nr 22, poz. 271 ze zm.)

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.