Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru

Gazeta Podatkowa nr 62 (894) z dnia 2.08.2012
Andrzej Janowski

Sprzedana rzecz może być towarem pełnowartościowym z punktu widzenia jej podstawowych właściwości użytkowych, a mimo to zostać uznana za wadliwą. Będzie tak wtedy, gdy sprzedawca zapewniał kupującego, że rzecz ma wskazane właściwości lub nadaje się do wykorzystania w określony sposób, a zapewnienia te okazały się nieprawdziwe.


Czym są wady fizyczne?

Potocznie przyjmuje się, że rzecz jest wadliwa wtedy, gdy ujawni się w niej usterka. Może mieć jednak miejsce również taka sytuacja, gdy towar jest pełnowartościowy, a mimo to będzie traktowany jako wadliwy. Definicja wad fizycznych rzeczy została bowiem określona dość szeroko, obejmuje kilka przypadków. Pierwszy ma miejsce wtedy, gdy rzecz ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy. Taka wada jest z reguły utożsamiana z usterkami. Drugi - gdy rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym, czyli nie zawiera wszystkich wymaganych elementów. Trzeci - gdy rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, a więc może być towarem pełnowartościowym, ale wbrew zapewnieniom sprzedającego nie mieć pewnych cech czy być nieprzydatną do określonego użytku.


Skutki złego doradztwa

Firma produkująca opakowania foliowe kupiła od spółki farbę do druku na folii. Przed jej zakupem sprzedawca udzielił kupującemu informacji technologicznych dotyczących użycia sprzedanych farb w celu osiągnięcia zakładanego rezultatu produkcyjnego. Sprzedający m.in. dokonywał wyboru farby w zależności od wskazanej mu folii, instruował nabywcę o technologii (sposobie) jej użycia w połączeniu z odpowiednimi dodatkami dla osiągnięcia pożądanego efektu finalnego w postaci trwałego przylegania farby do podłoża.

Niestety okazało się, że polecone farby zastosowane zgodnie z instrukcją sprzedawcy są nieprzydatne do umówionego celu (farba odchodziła od folii, folia marszczyła się). Same farby nie były wadliwe, jednakże ich zastosowanie zgodnie z instrukcją sprzedawcy nie dawało zamierzonego rezultatu produkcyjnego. Firma produkująca opakowania poniosła z tego powodu spore szkody, bo kontrahenci, dla których wykonała opakowania zgłaszali reklamacje.

Spór między sprzedawcą a kupującym trafił do sądu. Ten musiał rozstrzygnąć, czy można uznać, że farby były wadliwe. W sprawie ostatecznie wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 17 lutego 2005 r. (sygn. akt I CK 568/04). Uznał, że sprzedana kupującemu rzecz może być towarem niewadliwym (pełnowartościowym) z punktu widzenia jej podstawowych właściwości użytkowych. Jeżeli jednak sprzedający zapewnia o dalszych jeszcze właściwościach takiej rzeczy, które mogą ujawnić się dopiero później (np. w określonym procesie technologicznym obejmującym m.in. komponowanie sprzedanej rzeczy z innymi rzeczami), to musi się liczyć z konsekwencjami niepowodzenia takich zapewnień w sferze odpowiedzialności za wady rzeczy w rozumieniu art. 556 § 1 K.c. Treść i zakres zapewnień sprzedającego determinuje jego ryzyko kontraktowe, ale zależą one zawsze od woli zbywcy rzeczy.


Rodzaje zapewnień

Sąd Najwyższy wskazał, że zapewnienie sprzedawcy o właściwościach rzeczy sprzedanej w rozumieniu art. 556 § 1 K.c. może mieć różną treść. Po pierwsze, może to być zapewnienie o charakterze ogólnym - poinformowanie kupującego o pewnych stałych cechach rzeczy, niezależnie od sposobu ich użycia w dalszym procesie produkcyjnym. Takie zapewnienia w praktyce handlowej są najczęstsze. Po drugie, może odnosić się też do pewnych funkcjonalnych właściwości sprzedanej rzeczy w związku z określoną sferą wiadomego sprzedającemu sposobu zastosowania rzeczy przez kupującego (np. w razie komponowania jej z innymi rzeczami w określonym procesie technologicznym). Z takim zapewnieniem mamy do czynienia w omawianej sprawie.

Różna może być też forma zapewnień. Może to być odpowiednia informacja dotycząca rzeczy, przekazywana w chwili zawierania umowy sprzedaży. Zapewnienia mogą też pójść dalej i mieć postać określonej aktywności handlowej sprzedającego (tzw. zapewnienie czynne), przejawiającej się np. w sukcesywnym doradztwie kupującemu dotyczącym angażowania nabytej rzeczy w określone procesy technologiczne.


1 rok od wydania rzeczy - termin wygaśnięcia uprawnień z rękojmi.


Gdy kupującym jest konsument

Jeśli przedsiębiorca sprzedał towar konsumentowi (osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą), to nie stosuje się przepisów K.c. o rękojmi za wady, lecz zasady określone w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Wprowadza ona pojęcie niezgodności towaru z umową, za którą to niezgodność odpowiada sprzedawca.

W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi. Jest zgodny z umową również wtedy, gdy ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru. Jeśli indywidualnych uzgodnień nie było, domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Takie samo domniemanie przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela; w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.)

Ustawa z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej... (Dz. U. nr 141, poz. 1176 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.