Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Prawo pracy  »  Inne zagadnienia  »   Obowiązki pracodawcy związane z ustaniem stosunku pracy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Obowiązki pracodawcy związane z ustaniem stosunku pracy

Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 19 (325) z dnia 1.10.2012
1. Wygaśnięcie lub rozwiązanie umowy o pracę

Wygaśnięcie umowy o pracę następuje z mocy prawa, w wyniku określonych w przepisach okoliczności i nie wymaga podejmowania jakichkolwiek czynności przez strony stosunku pracy. Wygaśnięcie stosunku pracy jest uregulowane zarówno w Kodeksie pracy (art. 631, 632 i 66 K.p.), jak i w przepisach szczególnych (np. w art. 122 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej - Dz. U. z 2012 r. poz. 461). Natomiast rozwiązanie umowy o pracę bez podejmowania dodatkowych czynności następuje tylko w dwóch przypadkach, tj. wskutek:

  • upływu czasu, na który została zawarta (art. 30 § 1 pkt 4 K.p.),
     
  • ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta (art. 30 § 1 pkt 5 K.p.).

Pozostałe tryby rozwiązania umowy wymagają podjęcia konkretnych działań przez jedną bądź obie strony stosunku pracy. Są to:

  • porozumienie stron - art. 30 § 1 pkt 1 K.p.,
     
  • oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem) - art. 30 § 1 pkt 2 K.p.,
     
  • oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia) - art. 30 § 1 pkt 3 K.p.

Porozumienie stron

Pracodawca może podjąć jedną z kilku czynności zmierzających do rozwiązania umowy. W pierwszej kolejności może wystąpić do pracownika z ofertą jej rozwiązania za porozumieniem stron. Co istotne nie występują tu żadne ograniczenia terminowe, czy okoliczności wyłączające, a stosunek pracy rozwiązuje się z dniem ustalonym w porozumieniu, nawet z dniem jego zawarcia. Z tym że nie ma przeszkód prawnych do rozwiązania umowy o pracę w drodze porozumienia stron z ustaleniem daty ustania stosunku pracy, nawet znacznie późniejszej niż data zawarcia porozumienia (por. wyrok SN z dnia 4 listopada 2004 r., sygn. akt I PK 653/03, OSNP 2005/14/204). W tym przypadku także ewentualna nieobecność pracownika w pracy nie stanowi przeszkody dla rozwiązania stosunku pracy.

Ważne: Strony mogą rozwiązać stosunek pracy na mocy porozumienia stron w każdym uzgodnionym przez siebie terminie także w czasie urlopu wypoczynkowego pracownika (por. wyrok SN z dnia 12 listopada 2003 r., sygn. akt I PK 593/02, M.P.Pr.-wkł. 2004/6/1).

Jednakże na rozwiązanie umowy w drodze porozumienia stron muszą wyrazić zgodę obie strony stosunku pracy. Nie wystarczy wyznaczenie terminu rozwiązania umowy przez pracodawcę (por. wyrok SN z dnia 14 listopada 2009 r., sygn. akt I PK 94/09, M.P.Pr. 2010/2/58 oraz z dnia 10 października 2007 r., sygn. akt II PK 33/07).

Wypowiedzenie umowy o pracę

Rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem jest dopuszczalne bezwarunkowo w odniesieniu do umów bezterminowych, a ponadto umów na okres próbny oraz na czas określony w celu zastępstwa nieobecnego pracownika. "Zwykła" umowa o pracę na czas określony może być rozwiązana w tym trybie, o ile została zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, a strony przewidziały taką możliwość w jej treści. Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 10 czerwca 2010 r. (sygn. akt I PK 52/10), klauzula o dopuszczalności wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę na czas określony dłuższy niż 6 miesięcy za wypowiedzeniem może być wprowadzona do umowy również w okresie jej trwania. Brak klauzuli uniemożliwia jej rozwiązanie w tym trybie. Zakaz ten jest zniesiony tylko w przypadku ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, a także w razie zwolnień grupowych lub indywidualnych z przyczyn niedotyczących pracownika. W tym ostatnim przypadku dodatkowo pod warunkiem, że te przyczyny stanowią wyłączny powód wypowiedzenia, dokonanego przez pracodawcę objętego ustawą o zwolnieniach grupowych. Podobnie jeżeli chodzi o umowy na czas wykonania określonej pracy, które podlegają wypowiedzeniu wyłącznie w opisanych wyżej, wyjątkowych okolicznościach. Umowy te nie mogą zawierać dodatkowej klauzuli o możliwości wcześniejszego ich wypowiedzenia.

Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem następuje po upływie konkretnych terminów, które są ściśle określone przez przepisy prawa. Ponadto w pewnych okolicznościach, (np. przez wskazany w przepisach czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, w przypadku ciąży, czy osiągnięcia przez pracownika wieku przedemerytalnego) pracodawca nie może wypowiedzieć stosunku pracy. Jest też w niektórych sytuacjach zobowiązany skonsultować zamiar wypowiedzenia ze związkami zawodowymi. Ponadto oświadczenie w tej sprawie powinno spełniać kilka wymogów formalnych, w tym zawierać pouczenie o możliwości odwołania do sądu pracy, a w odniesieniu do umów na czas nieokreślony - przyczynę wypowiedzenia. Więcej na ten temat pisaliśmy m.in. w UiPP nr 15/2012, str. 31-32, 34-35 oraz 54-58.

Tryb natychmiastowy

Rozwiązanie przez pracodawcę umowy bez wypowiedzenia może wynikać bądź z przyczyn nazywanych w praktyce kadrowej niezawinionymi przez pracownika, choć de facto leżą po jego stronie (na przykład z powodu długotrwałej choroby), bądź z winy pracownika (tzw. tryb dyscyplinarny). Pierwszy przypadek został uregulowany w art. 53 K.p. i dotyczy sytuacji, w której pracownik pozostaje przez określony czas niezdolny do pracy wskutek choroby bądź jest nieobecny w pracy z innych usprawiedliwionych przyczyn. Na ten temat pisaliśmy m.in. w UiPP nr 1/2012, str. 33-36. Drugi (uregulowany w art. 52 K.p.) przewiduje, że pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika w razie:

  • ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych,
     
  • popełnienia przez pracownika w czasie trwania umowy o pracę przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym stanowisku, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem,
     
  • zawinionej przez pracownika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.

Ten tryb rozwiązania stosunku pracy omawialiśmy wielokrotnie. Wspomnijmy, że z oświadczenia pracodawcy powinno wynikać w sposób niebudzący wątpliwości, co jest istotą zarzutu stawianego pracownikowi i usprawiedliwiającego rozwiązanie z nim stosunku pracy (por. wyrok SN z dnia 9 marca 2010 r., sygn. akt I PK 175/09). Ponadto niezbędna tu jest także konsultacja związkowa.

Aktywne wzory oświadczeń woli w sprawie rozwiązania stosunku pracy znajdują się na naszej stronie internetowej www.gofin.pl, w zakładce "Wzory druków i umów".


2. Wydanie świadectwa pracy

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy po stronie pracodawcy powstaje obowiązek wydania świadectwa pracy. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą (art. 97 § 1 K.p.).

  Przykład  

Pracodawca rozwiązał umowę o pracę z pracownikiem długotrwale niezdolnym do pracy. Procedury zakładowe przewidują dokument pod nazwą "karta obiegowa", za pomocą której pracownik rozlicza się w poszczególnych działach z posiadanych dokumentów, sprzętu oraz innych zobowiązań. Wobec ciężkiej choroby i braku możliwości osobistego stawiennictwa, pracownik nie złożył w kadrach karty obiegowej, co skutkowało podjęciem przez pracodawcę decyzji o wstrzymaniu wydania świadectwa pracy. Działanie pracodawcy należy uznać za bezprawne.

  Przykład  

Pracownik użytkujący służbowy telefon komórkowy został zwolniony za wypowiedzeniem, na okres którego pracodawca zwolnił go z obowiązku wykonywania pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Pracownik nie stawił się u pracodawcy w dniu rozwiązania stosunku pracy, co uniemożliwiło wydanie świadectwa pracy. Ponadto nie zwrócił użytkowanego telefonu komórkowego. Niezależnie od powyższego pracodawca jest zobowiązany wysłać w ciągu 7 dni na podany przez pracownika adres wystawione świadectwo pracy. W przeciwnym razie naruszy obowiązujące w tym względzie przepisy.

Dokładne terminy, w których wydaje się świadectwo pracy, a także jego treść omówiliśmy kompleksowo w UiPP nr 5/2012, str. 53-63.


3. Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy

W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny (art. 171 § 1 K.p.). Ekwiwalent nie przysługuje jedynie wówczas, gdy:

  • strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawcą bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą, albo
     
  • pracodawca na podstawie odrębnych przepisów jest obowiązany objąć pracownika ubezpieczeniem gwarantującym mu otrzymanie świadczenia pieniężnego za czas urlopu, chyba że jest ono niższe od ekwiwalentu; wówczas pracownikowi przysługuje różnica świadczeń.

Na temat obliczania ekwiwalentu pisaliśmy m.in. w UiPP nr 18/2012, str. 35-36, a także w niniejszym numerze na str. 40-42.

  Przykład  

Z pracownikiem z 10-letnim stażem, wynagradzanym według stawki 2.200 zł rozwiązano umowę o pracę z dniem 30 września br. Nie korzystał on z urlopu wypoczynkowego za bieżący rok, a tym samym (po skorygowaniu wymiaru) ustalono, iż ma prawo do 20 dni urlopu (9/12 x 26 dni = 19,5 dnia, po zaokrągleniu 20 dni). Ponadto posiadał 3 dni urlopu zaległego.

Ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wyniósł 2.410,40 zł, zgodnie z wyliczeniem:

   2.200 zł : 21 (współczynnik) = 104,76 zł,

   104,76 zł : 8 godz. = 13,10 zł,

   13,10 zł x [(20 dni + 3 dni) x 8 godz.] = 2.410,40 zł.

Uwaga: przyjęliśmy, że był to pracownik pełnoetatowy, dla którego wolne od pracy z tytułu rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy były soboty.


4. Odprawy i odszkodowania

W niektórych okolicznościach rozwiązanie stosunku pracy wiąże się z koniecznością wypłacenia odchodzącemu pracownikowi związanego z tym świadczenia pieniężnego, zwykle o charakterze rekompensacyjnym.

Odprawa w związku ze zwolnieniem z przyczyn zakładu pracy

Pracownikowi, z którym rozwiązano umowę o pracę na podstawie ustawy o zwolnieniach grupowych (zarówno w ramach zwolnienia grupowego, jak i zwolnienia indywidualnego) przysługuje odprawa pieniężna. W przypadku zwolnień indywidualnych odprawa przysługuje, jeżeli przyczyny niedotyczące pracownika stanowią wyłączny powód uzasadniający wypowiedzenie stosunku pracy lub jego rozwiązanie za porozumieniem stron (art. 10 ust. 1 ustawy o zwolnieniach grupowych).

Wysokość odprawy zależy od zakładowego stażu pracy i wynosi:

  • jednomiesięczne wynagrodzenie, przy stażu krótszym niż 2 lata,
     
  • dwumiesięczne wynagrodzenie, jeżeli staż wynosi od 2 do 8 lat,
     
  • trzymiesięczne wynagrodzenie, jeżeli staż wynosi ponad 8 lat.

Przy ustalaniu stażu zakładowego uwzględnia się wszystkie okresy zatrudnienia u tego samego pracodawcy bez względu na rodzaj umowy o pracę oraz długość przerw w zatrudnieniu.

  Przykład  

Z końcem września br. w ramach zwolnień grupowych rozwiązano umowę o pracę z pracownikiem zatrudnionym od 1 stycznia 2011 r. Pracownik ten pracował w przedsiębiorstwie także w okresie od 1 stycznia do 17 kwietnia 2004 r., przy czym rozwiązano z nim umowę w trybie dyscyplinarnym. Niezależnie od powyższego okres tego zatrudnienia należy zaliczyć do stażu zakładowego, co skutkuje nabyciem przez pracownika prawa do 2-miesięcznej odprawy pieniężnej.

Odprawa emerytalno-rentowa

Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia (art. 921 § 1 K.p.). Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 grudnia 1993 r. (sygn. akt I PRN 111/93, OSNC 1994/12/243): "Przewidziany w przepisach regulujących prawo do odprawy »związek« między rozwiązaniem stosunku pracy a nabyciem prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej może mieć nie tylko charakter przyczynowy, czasowy, ale także funkcjonalny.".

  Przykład  

Pracodawca rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę na podstawie art. 53 § 1 pkt 1 lit. b) K.p., tj. z powodu choroby trwającej dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i zasiłku oraz świadczenia rehabilitacyjnego przez pierwsze 3 miesiące. Były pracownik jeszcze przez kilka miesięcy pobierał świadczenie rehabilitacyjne, a następnie, wobec nieodzyskania zdolności do pracy, przeszedł na rentę z tytułu niezdolności do pracy. Pracodawca jest obowiązany wypłacić pracownikowi odprawę rentową.

Pracownik, który otrzymał odprawę emerytalną lub rentową, nie może ponownie nabyć do niej prawa (art. 921 § 2 K.p.). Dodajmy, że niektóre grupy pracowników (np. samorządowi) na podstawie przepisów szczególnych nabywają prawo do odprawy w wyższej wysokości, uzależnionej od stażu pracy. Na temat odprawy emerytalno-rentowej pisaliśmy m.in. w UiPP nr 7/2012, str. 43-44.

Odszkodowanie z powodu skrócenia okresu wypowiedzenia

Kodeks pracy przewiduje dwie sytuacje, w których okres wypowiedzenia może ulec skróceniu. Pierwsza z nich jest wynikiem porozumienia stron stosunku pracy i nie powoduje dla pracodawcy konsekwencji finansowych. Strony mogą bowiem po dokonaniu wypowiedzenia umowy o pracę przez jedną z nich, wspólnie ustalić wcześniejszy termin rozwiązania przedmiotowej umowy (art. 36 § 6 K.p.). Wówczas pracownikowi nie przysługuje żadne szczególne świadczenie pieniężne. Ustawodawca przewidział jednak możliwość jednostronnego działania pracodawcy w przedmiocie skrócenia okresu wypowiedzenia. Jeżeli wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony następuje z powodu ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy albo z innych przyczyn niedotyczących pracownika, pracodawca ma prawo skrócić okres trzymiesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do 1 miesiąca. Skorzystanie z tego uprawnienia nakłada jednak na niego obowiązek wypłaty odszkodowania. Musi być ono równe wynagrodzeniu za pozostałą, niezrealizowaną część okresu wypowiedzenia (art. 361 K.p.).

Zwracamy uwagę! Przepisy prawa pracy przewidują jeszcze inne szczególne sytuacje, w których odchodzącemu pracownikowi przysługuje finansowa gratyfikacja, np. w przypadku wygaśnięcia stosunku pracy w razie śmierci pracodawcy.

Obliczanie świadczeń

Omówione odprawy i odszkodowanie oblicza się przy zastosowaniu zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Tak wynika z § 2 ust. 1 pkt 1 i 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia... (Dz. U. nr 62, poz. 289 z późn. zm.), dalej rozporządzenia o wynagrodzeniu oraz art. 8 ust. 3 ustawy o zwolnieniach grupowych. Pomija się jedynie końcowy etap obliczeń z użyciem współczynnika, który służy do uzyskania stawki dziennej, co jest tutaj zbędne. Wysokość świadczeń określono bowiem na poziomie miesięcznym bądź jako wielokrotność tej kwoty. Szczegółowo metodę obliczania ekwiwalentu omawialiśmy m.in. w UiPP nr 18/2012, str. 35-36.

  Przykład  

Z dniem 21 września 2012 r. pracownik rozwiązał umowę o pracę na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na emeryturę. Wynagrodzenie pracownika składało się ze stawki miesięcznej w wysokości 1.900 zł, dodatku stażowego w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego oraz zmiennej kwartalnej premii regulaminowej (w poprzednich 12 miesiącach wypłacono tytułem premii 2.151,60 zł). Pracownik otrzymywał też dodatki za pracę w porze nocnej (w poprzednich 3 miesiącach uzyskał z tego tytułu 426,60 zł).

Pracodawca obliczając odprawę emerytalną przyjął do podstawy:

  • stawkę miesięczną i dodatek stażowy w wysokości wynikającej z umowy w łącznej kwocie 2.280 zł (1.900 zł + 20% x 1.900 zł),
     
  • dodatki za pracę w nocy w przeciętnej wysokości uzyskanej w okresie od czerwca do sierpnia 2012 r. w kwocie 142,20 zł (426,60 zł : 3 m-ce),
     
  • premię w przeciętnej wysokości z okresu od września 2011 r. do sierpnia 2012 r. w kwocie 179,30 zł (2.151,60 zł : 12 m-cy).

Odprawa wyniosła 2.601,50 zł (2.280 zł + 142,20 zł + 179,30 zł).


5. Data wypłaty świadczeń

Przepisy prawa nie ustalają wprost daty wypłaty odpraw oraz odszkodowań. Przyjmuje się, iż tym dniem jest dzień nabycia do nich prawa, czyli dzień, w którym zostaną spełnione wszystkie określone przepisami przesłanki, w tym ustanie stosunku pracy. Wypłata świadczenia powinna zatem nastąpić w ostatnim dniu pracy. Tak też wskazywał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 kwietnia 1998 r. (sygn. akt I PKN 508/97, OSNP 1999/8/267) stwierdzając, że: "Roszczenie o zapłatę odprawy emerytalnej jest wymagalne od dnia rozwiązania stosunku pracy (…)".

Na analogicznych zasadach ustala się termin wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Jeżeli natomiast chodzi o wynagrodzenie za pracę, to zdania w tej kwestii są podzielone. Część ekspertów uważa, iż przez fakt rozwiązania stosunku pracy świadczenie nie traci swojego statusu, zatem wypłaca się je w terminach wypłaty obejmujących ogół pracowników, a wynikających z regulacji wewnętrznych lub z informacji o warunkach zatrudnienia. Pozostali twierdzą, że jednocześnie z utratą przez pracownika statusu pracowniczego, status swój traci wynagrodzenie. Podobne zdanie w tej kwestii wyraziła Minister Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z dnia 16 września 2010 r. będącym odpowiedzią na interpelację poselską nr 17841, dostępnym na stronie internetowej Sejmu www.sejm.gov.pl. Jak czytamy w powołanym piśmie: "(…) Dzień, w którym dochodzi do ustania stosunku pracy, powinien być również, moim zdaniem, dniem wypłaty należnego pracownikowi wynagrodzenia za pracę. Ustanie zatrudnienia oznacza bowiem zerwanie dotychczasowej więzi prawnej między stronami stosunku pracy i zobowiązuje je do wzajemnego »rozliczeniu się« z obowiązków wynikających z zakończonej umowy. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy, wynikającym z zatrudniania pracownika, jest wypłacanie mu wynagrodzenia za wykonywaną pracę. Ponieważ wynagrodzenie należy się pracownikowi, nie zaś byłemu pracownikowi, jestem zdania, że w przypadku ustania zatrudnienia wypłaty wynagrodzenia należy dokonać najpóźniej w dniu rozwiązania stosunku pracy. Wypłata wynagrodzenia w terminie późniejszym, już po ustaniu zatrudnienia, jest, moim zdaniem, możliwa jedynie w wyjątkowych przypadkach, gdy ustalenie wysokości wynagrodzenia należnego do dnia ustania zatrudnienia nie jest możliwe z przyczyn obiektywnych. (…)".


6. Powiadomienie organu egzekucyjnego

W przypadku gdy wynagrodzenie pracownika, z którym ustaje stosunek pracy jest zajęte, stosowną informację w tej sprawie zamieszcza się w ust. 5 świadectwa pracy. To jednak nie wyczerpuje obowiązków pracodawcy. Jeżeli bowiem nowy pracodawca dłużnika jest znany dotychczasowemu pracodawcy, ten przesyła nowemu pracodawcy zawiadomienie komornika i dokumenty dotyczące zajęcia wynagrodzenia oraz powiadamia o tym komornika i dłużnika, przeciwko któremu toczy się postępowanie egzekucyjne. Informacja w świadectwie pracy powinna zawierać oznaczenie komornika, który zajął należność oraz numer sprawy egzekucyjnej, jak również wskazać wysokość potrąconych już kwot (art. 884 § 2 K.p.c.). Podobnie jeżeli chodzi o egzekucję administracyjną - art. 75 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954 z późn. zm.).


7. Wyrejestrowanie z ubezpieczeń w ZUS

Każda osoba, w stosunku do której wygasł tytuł do ubezpieczeń w ZUS, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczeń. Zgłoszenie wyrejestrowania ubezpieczonego płatnik składek jest zobowiązany złożyć w terminie 7 dni od daty zaistnienia tego faktu (art. 36 ust. 11 ustawy o sus i art. 74 ust. 1 ustawy zdrowotnej). Zatem pracodawca powinien złożyć zgłoszenie wyrejestrowania pracownika z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy. Jako datę wyrejestrowania wpisuje się następny dzień po ustaniu stosunku pracy. Przykładowo, jeśli umowa o pracę została rozwiązana z dniem 15 września 2012 r., jako datę wyrejestrowania należało wpisać 16 września 2012 r.

W razie gdy pracownik zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego członków swojej rodziny, to pracodawca dokonuje też wyrejestrowania tych osób na druku ZUS ZCNA, o czym piszemy w niniejszym numerze na str. 12-15.


8. Rozliczenie składkowo-podatkowe wypłat dokonanych zwalnianemu pracownikowi

Odprawy i odszkodowania

Z podstawy wymiaru składek ZUS wyłączone są odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Tak wynika z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), dalej rozporządzenia składkowego.

Wyłączenie z oskładkowania obejmuje zarówno odprawy przysługujące na podstawie ustawy o zwolnieniach grupowych, jak i inne odprawy, rekompensaty i odszkodowania wypłacane pracownikowi z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdof, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem m.in.:

  • określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
     
  • odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
     
  • odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
     
  • odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Odprawa emerytalno-rentowa

W podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne nie uwzględnia się odpraw pieniężnych przysługujących w związku z przejściem na emeryturę lub rentę (§ 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia składkowego). Przy czym należy mieć na uwadze, że oskładkowaniu podlega wartość świadczenia rzeczowego przyznana pracownikowi przechodzącemu na emeryturę lub rentę. Jak wyjaśnił Rzecznik Prasowy ZUS (pismo z dnia 12 marca 2007 r., znak NGI-063/67/2007), biorąc pod uwagę przepis § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia składkowego, w przypadku przyznania pracownikowi świadczenia rzeczowego w związku z przejściem na emeryturę, wartość tego świadczenia (jeżeli jest przychodem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy) należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracownika.

Odprawa pieniężna przysługująca w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, jako przychód ze stosunku pracy, który nie został zwolniony od podatku dochodowego, na mocy art. 21 ustawy o pdof, podlega opodatkowaniu.

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy jest przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy. Ponieważ przepisy składkowe, jak i podatkowe nie wyłączają tego ekwiwalentu ze składek ZUS i podatku dochodowego, podlega on oskładkowaniu i opodatkowaniu.

Rozliczenie składkowo-podatkowe wypłat po ustaniu zatrudnienia

Od wypłat z tytułu stosunku pracy dokonanych byłemu pracownikowi po rozwiązaniu stosunku pracy pracodawca rozlicza składki ZUS na zasadach dotyczących pracowników. Jeżeli składnik stanowiący podstawę wymiaru składek z tytułu tego zatrudnienia zostanie wypłacony w miesiącu następującym po miesiącu, w którym z pracownikiem rozwiązano umowę o pracę, to składki wykazuje się w raporcie ZUS RCA z kodem tytułu ubezpieczenia 30 00 X X. Natomiast w sytuacji, gdy składnik ten zostanie wypłacony w miesiącu, w którym dana osoba z tytułu tego zatrudnienia podlegała jeszcze ubezpieczeniom, to za osobę tę powinien zostać złożony imienny raport miesięczny z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 X X.

  Przykład  

Pracownik (zgłoszony do ubezpieczeń z kodem 01 10 0 0) pozostawał w zatrudnieniu do 10 września 2012 r. Pracodawca z dniem 11 września 2012 r. wyrejestrował go z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA. W dniu 10 października br. pracownik otrzyma premię kwartalną. W raporcie ZUS RCA sporządzonym za październik br. pracodawca wykaże byłego pracownika z kodem tytułu ubezpieczenia 30 00 0 0 i rozliczonymi składkami od wypłaconej premii (raport dotyczy miesiąca, w którym osoba ta, z tytułu zatrudnienia u tego pracodawcy nie podlega ubezpieczeniom ani jednego dnia).

Od wynagrodzenia wypłaconego po ustaniu zatrudnienia pracodawca pobiera zaliczkę na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy o pdof.


9. Przekazanie wypłaty zasiłków do ZUS

Pracodawca rozwiązujący z pracownikiem stosunek pracy wypłaca wynagrodzenie chorobowe i zasiłki przysługujące tylko do dnia rozwiązania umowy. Dalszej wypłaty świadczenia dokonuje ZUS, także w przypadkach, gdy pracownik do końca umowy nie wykorzystał limitu 33 dni (14 dni) wynagrodzenia chorobowego.

Podstawowym dokumentem do wypłaty zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia jest zaświadczenie lekarskie ZUS ZLA. W sytuacji gdy pracownik choruje jeszcze przed rozwiązaniem umowy o pracę, to na podstawie tego dokumentu pracodawca wypłaca wynagrodzenie chorobowe (zasiłek - jeśli jest uprawniony) do dnia rozwiązania tej umowy. Ponieważ do ZUS należy przekazać oryginał zaświadczenia ZUS ZLA (tu pierwszą kopię w kolorze jasno-zielonym), pracodawca pozostawia w aktach kserokopię tego zaświadczenia.

Do zaświadczenia lekarskiego należy dołączyć wypełnione zaświadczenie płatnika składek na druku ZUS Z-3. W druku tym wpisuje się dane osobowe pracownika oraz informacje dotyczące okresu zatrudnienia, wypłaty wynagrodzenia chorobowego i zasiłków, a także datę dostarczenia przez pracownika zaświadczenia lekarskiego ZUS ZLA.

Ponadto pracodawca wypełnia tabele zamieszczone w pkt 12-15 zaświadczenia ZUS Z-3, w których podaje wysokość wynagrodzenia pracownika (oraz składników tego wynagrodzenia) za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy (odpowiednio za pełne kalendarzowe miesiące ubezpieczenia - jeśli pracownik był zatrudniony krócej). Jeżeli pracodawca wypłaca składniki wynagrodzenia za okresy dłuższe niż miesiąc, to ich wysokość wpisuje odpowiednio w tabele zamieszczone w pkt 13 - za okresy kwartalne, w pkt 14 - roczne i w pkt 15 - inne (np. półroczne).

W sytuacji gdy pracownik stanie się niezdolny do pracy z powodu choroby już po rozwiązaniu umowy o pracę, to pracodawca - na wniosek pracownika - jest zobowiązany do wypełnienia zaświadczenia na druku ZUS Z-3. W takim przypadku nie ma obowiązku przekazania dokumentów do ZUS (wniosek do ZUS składa były pracownik).


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.