Urząd skarbowy przeprowadził u podatnika czynności sprawdzające w zakresie prawidłowego wyliczania podatku VAT marża. Wykazały one nieprawidłowości, a usunięcie uchybień wiąże się z wystawieniem korekt kilkunastu faktur. Podatnik jeszcze w trakcie czynności sprawdzających złożył wniosek ORD-IN o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej rozliczania VAT w zakresie objętym tymi czynnościami sprawdzającymi.
1) Czy urząd skarbowy ma prawo wszcząć kontrolę podatkową przed rozpoznaniem wniosku o wydanie interpretacji podatkowej?
TAK. Wniesienie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie uniemożliwia przeprowadzenia kontroli podatkowej w zakresie objętym wnioskiem.
Indywidualne interpretacje podatkowe wydaje na wniosek zainteresowanego Dyrektor KIS. Wniosek może dotyczyć stanu faktycznego (sytuacji już zaistniałej) lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja podatkowa nie zostanie jednak wydana w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. Wnioskodawca składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, oświadczenie o braku wymienionych przeciwwskazań. Stanowi tak art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Czynności sprawdzające prowadzone przez urząd skarbowy to procedura odrębna od postępowania podatkowego, kontroli podatkowej oraz celno-skarbowej (uregulowana w art. 272-280 Ordynacji podatkowej). Podatnik ma prawo złożyć w czasie trwania czynności sprawdzających wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie objętym sprawdzaniem. Do niego należy również decyzja, czy usunie uchybienia stwierdzone w czasie czynności sprawdzających, czy będzie czekał na interpretację podatkową. Wniesienie wniosku o wydanie interpretacji podatkowej nie wstrzymuje jednak ewentualnej dalszej weryfikacji. Przed jego rozpatrzeniem może być wszczęte postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa czy celno-skarbowa.
2) Czy wystawienie korekt faktur spowoduje nierozpatrzenie wniosku o wydanie interpretacji podatkowej, skoro dokumenty, o których dostarczenie może poprosić organ interpretacyjny, będą nieaktualne?
NIE. Dyrektor KIS wydaje indywidualną interpretację przepisów podatkowych na podstawie opisu przedstawionego we wniosku. Do wniosku nie dołącza się dokumentów dotyczących opisanej w nim sytuacji.
Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej składany przez jednego wnioskodawcę sporządza się na formularzu ORD-IN, a wspólny - na ORD-WS. Wnioskodawca ma obowiązek wyczerpująco opisać sytuację (stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe), w związku z którą pojawiły się wątpliwości interpretacyjne, a także przedstawić własne stanowisko w sprawie oceny tej sytuacji. Gdyby w ORD-IN/ORD-WS zabrakło na to miejsca, należy dołączyć załącznik lub załączniki odpowiednio ORD-IN/A lub ORD-WS/A. Nie dołącza się natomiast dokumentów dotyczących sprawy, np. umów, faktur, map.
Dyrektor KIS, wydając interpretację podatkową, "porusza się" w ramach stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę (patrz ramka). Nie zbiera materiału dowodowego w celu ustalenia elementów stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Jego rolą jest jedynie ocenić - pozytywnie lub negatywnie - stanowisko wnioskodawcy w sprawie przedstawionej przez niego sytuacji. Dyrektor KIS nie wzywa więc do nadesłania dokumentów dotyczących sprawy. Może jedynie, jeżeli uzna opis za niewyczerpujący, wezwać wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w trybie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej. Wnioskodawca, który poda błędny lub nieprecyzyjny opis sytuacji, musi liczyć się z ryzykiem nieuzyskania ochrony wynikającej z zastosowania otrzymanych wyjaśnień. Interpretacja podatkowa wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy pokrywa się z opisem podanym we wniosku.
(...) tryb wydawania interpretacji podatkowych jest szczególny i w jego ramach organ wydający interpretację nie jest uprawniony do dokonywania analizy dokumentów czy gromadzenia dowodów. Organ odnosi się wyłącznie do tego, co sama strona wskaże we wniosku (w treści formularza), jest związany treścią wniosku i wypowiada się w granicach zakreślonych wnioskiem". Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 maja 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 58/16 |
3) Czy podatnik ma obowiązek powiadomić "swój" urząd skarbowy o złożeniu wniosku o wydanie interpretacji przepisów podatkowych?
NIE. Podatnik nie ma obowiązku powiadomić "swojego" urzędu skarbowego o złożeniu wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Dopiero interpretacja podatkowa (a także jej zmiana, uchylenie czy stwierdzenie wygaśnięcia) wraz z informacją o dacie doręczenia jest niezwłocznie przekazywana organom podatkowym właściwym ze względu na zakres spraw będących przedmiotem interpretacji.
|