Potrzebuję zaświadczenie z urzędu skarbowego ZAS-DFU o dochodach, podatku PIT oraz odliczonych składkach ZUS. Czy mogę je uzyskać przez internet?
TAK. Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia ZAS-DFU oraz uzyskanie tego zaświadczenia jest możliwe on-line za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego.
Zaświadczenie elektroniczne ma taką samą moc prawną jak dokument papierowy.
Zaświadczenie ZAS-DFU jest wystawiane na podstawie art. 306i Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Stwierdza się w nim, czy w określonym okresie wnioskodawca jest albo nie jest (był albo nie był) podatnikiem podatku dochodowego, we wszystkich formach opodatkowania. Podaje się także informację o wysokości przychodu, dochodu, należnego podatku oraz odliczonych składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne.
E-Urząd Skarbowy umożliwia uzyskanie generowanego automatycznie zaświadczenia ZAS-DFU. Przewiduje to § 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1178). Aby uzyskać wspomniane zaświadczenie, trzeba zalogować się na swoje konto w e-Urzędzie Skarbowym za pomocą profilu zaufanego, bankowości elektronicznej, e-dowodu albo aplikacji mObywatel. Konieczne jest wyrażenie zgody na e-Korespondencję (jeżeli wcześniej nie została ona wyrażona). Korzystając z kreatora, należy wypełnić wniosek o wydanie zaświadczenia, a następnie ten wniosek wysłać. Informację o wystawieniu zaświadczenia otrzymuje się SMS-em lub na adres e-mail. Zaświadczenie można odebrać na swoim koncie w e-Urzędzie Skarbowym (w zakładce "Dokumenty otrzymane"). Wydanie zaświadczenia przez organ KAS na wniosek złożony za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym nie podlega opłacie skarbowej.
Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, ale w praktyce zaświadczenie generowane automatycznie można uzyskać nawet po kilku minutach od wysłania wniosku. Należy jednocześnie mieć na uwadze, że do terminu załatwienia sprawy podlegającej załatwieniu w e-Urzędzie Skarbowym nie wlicza się dni, w których wystąpiła awaria e-Urzędu Skarbowego. Szef KAS ma obowiązek poinformować o jej wystąpieniu i usunięciu w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów. Wskazuje tak art. 35c ust. 5 ustawy o KAS (Dz. U. z 2023 r. poz. 615 ze zm.). Zaświadczenie wydawane automatycznie opatrywane jest podpisem elektronicznym Szefa KAS. Osoba, która otrzyma zaświadczenie w wersji elektronicznej, powinna posługiwać się wyłącznie jego wersją elektroniczną i w takiej formie przekazać je określonej instytucji, np. bankowi, uczelni, MOPS czy GOPS.
|