Pracownicy urzędu skarbowego wszczęli u mnie niezapowiedzianą kontrolę podatkową. Powodem nieotrzymania zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia miało być to, że prowadzone jest wobec mnie postępowanie egzekucyjne mające na celu ściągnięcie zaległości podatkowych związanych z działalnością gospodarczą. Czy postępowanie egzekucyjne uprawnia urzędników do prowadzenia nie zapowiedzianej kontroli?
TAK. Pracownicy urzędu skarbowego są zobligowani uprzedzać podatników o planowanej weryfikacji rozliczeń podatkowych. Realizacja tego obowiązku sprowadza się do doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia podatkowej kontroli sporządzonego na formularzu ZAW-K.
Kontrola może rozpocząć się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia takiego pisma. Jeżeli w tym czasie pracownicy urzędu skarbowego nie przystąpią do kontroli, a ma być ona przeprowadzona, podatnik musi otrzymać nowe zawiadomienie o zamiarze jej wszczęcia. Dopuszczalne jest rozpoczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia ZAW-K. Wymaga to jednak zgody podatnika.
Kontrole podatkowe są podejmowane z urzędu.
Pracownicy urzędu skarbowego nie zawsze muszą uprzedzić o planowanej kontroli. Przypadki, w których weryfikacja rozliczeń podatkowych nie wymaga zapowiedzi, zostały wskazane w art. 282c Ordynacji podatkowej. Zawiadomienia nie stosuje się m.in. wtedy, gdy organ podatkowy posiada informacje, że kontrolowany jest zobowiązanym w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Zobowiązanym w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym jest osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej albo osoba fizyczna, która nie wykonała w terminie obowiązku pieniężnego o charakterze publicznoprawnym. Dług ten jest dochodzony przez uprawniony organ w trybie przymusowym z wykorzystaniem takich środków egzekucyjnych, jak zajęcie rachunków bankowych, pensji, ruchomości, nieruchomości itp. Egzekucja administracyjna rozpoczyna się zasadniczo w chwili doręczenia podatnikowi odpisu tytułu wykonawczego. Jeżeli jednak wcześniej nastąpi doręczenie dłużnikowi zajętej wierzytelności, np. bankowi, zawiadomienia o zajęciu wierzytelności lub innego prawa majątkowego, np. rachunku bankowego, to doręczenie tego zawiadomienia stanowi początek egzekucji.
Podatnik, wobec którego urząd skarbowy prowadzi postępowanie egzekucyjne w celu ściągnięcia zaległości podatkowych, jest "zobowiązanym w postępowaniu egzekucyjnym w administracji". W sytuacji przedstawionej w pytaniu pracownicy urzędu skarbowego mieli więc podstawy, aby przystąpić do kontroli podatkowej bez uprzedniego doręczenia zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia.
Urzędnicy po rozpoczęciu niezapowiedzianej kontroli podatkowej mają obowiązek poinformować podatnika, dlaczego nie został o niej uprzedzony. Uzasadnienie przyczyny braku doręczenia zawiadomienia umieszczane jest w książce kontroli oraz protokole kontroli.
|