Osoby, które obecnie w kontaktach z fiskusem posługują się wyłącznie numerem PESEL, ale wcześniej miały nadany NIP, muszą ponownie złożyć zgłoszenie identyfikacyjne, jeżeli będą chciały otworzyć firmę. Zostanie im wydane potwierdzenie nadania NIP. Takie wyjaśnienie otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów.
Na początku roku spora grupa podatników pożegnała się ze swoimi NIP-ami. Identyfikatorem podatkowym osób, które są objęte rejestrem PESEL, nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, płatnikami podatków lub płatnikami składek ZUS, stał się numer PESEL. NIP-y im nadane zostały zniesione. Takie sformułowanie znalazło się w art. 67 ust. 1 ustawy nowelizującej w tym zakresie ustawę o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2011 r. nr 171, poz. 1016).
Nasza redakcja zwróciła się do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie, co to w praktyce oznacza dla podatników. Zapytaliśmy, czy ci, którzy mieli NIP, a obecnie ich jedynym identyfikatorem podatkowym jest PESEL, muszą wystąpić o nadanie im nowego NIP-u np. w przypadku zakładania firmy.
Resort finansów odpowiedział, że jeżeli takie osoby będą zmieniały swój status podatkowo-ewidencyjny, np. rozpoczną działalność gospodarczą, mają obowiązek złożyć zgłoszenie identyfikacyjne. Przedsiębiorcy podlegający wpisowi do CEIDG składają je w ramach wniosku CEIDG-1, a pozostali wypełniają NIP-7. Na tej podstawie urząd skarbowy wydaje osobie otwierającej firmę potwierdzenie nadania NIP. Resort finansów dodał, że zgłoszenie to ma nie tylko identyfikacyjny charakter. W ten sposób realizowany jest obowiązek ewidencyjny, w tym obowiązek aktualizacji danych, który różni się w zależności od tego, czy dana osoba prowadzi działalność gospodarczą, czy nie.
|