Facebook

Jak szukać?»

30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Inne zagadnienia  »   Działalność kantorów internetowych wciąż nieuregulowana
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Działalność kantorów internetowych wciąż nieuregulowana

Gazeta Podatkowa nr 23 (2211) z dnia 20.03.2025
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Od wielu lat nie sfinalizowano prac legislacyjnych, by stworzyć odpowiednią regulację prawną dla działalności kantorów internetowych. Na problemy z ich funkcjonowaniem zwraca uwagę Ministerstwu Finansów Rzecznik Praw Obywatelskich.

Działalność kantorowa

Działalność kantorowa jest regulowaną działalnością gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży wartości dewizowych oraz pośrednictwie w ich kupnie i sprzedaży. Działalność ta wymaga wpisu do rejestru działalności kantorowej. Działalnością kantorową jest również działalność gospodarcza obejmująca kupno lub sprzedaż złota dewizowego lub platyny dewizowej.

Jak czytamy na stronie rządowego serwisu biznes.gov.pl: "Działalność polegająca na świadczeniu usług wymiany walut na odległość, z wykorzystaniem internetu do zawierania umów i przelewów bankowych do przyjmowania od klientów i dostarczania klientom środków pieniężnych, nie stanowi działalności kantorowej".

Przepisy Prawa dewizowego określają wymagania zarówno dla podmiotów, które chcą działalność kantorową wykonywać, jak i dla osób obsługujących klientów. Wymagania te nierozerwalnie wiążą się z koniecznością posiadania lokalu i jego wyposażenia spełniającego warunki techniczne i organizacyjne niezbędne do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania czynności bezpośrednio związanych z działalnością kantorową.

Działalność kantorową może wykonywać:

  • osoba fizyczna, która nie została prawomocnie skazana za przestępstwo skarbowe albo za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej,
  • osoba prawna oraz spółka niemająca osobowości prawnej, której żaden odpowiednio członek władz lub wspólnik nie został skazany za przestępstwo skarbowe albo za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej.

Przedsiębiorca musi uzyskać, z upływem każdego roku działalności, zaświadczenie o niekaralności za te przestępstwa.

Obowiązki przedsiębiorcy prowadzącego kantor

Przedsiębiorca, który wykonuje działalność kantorową, musi zapewnić:

  • prowadzenie na bieżąco, w sposób trwały i ciągły oraz zgodny z przepisami, ewidencji wszystkich operacji powodujących zmianę stanu wartości dewizowych i waluty polskiej,
  • prowadzenie, w godzinach działalności kantoru, ciągłego kupna i sprzedaży wartości dewizowych będących przedmiotem obrotu,
  • wydawanie, w sposób zgodny z przepisami, dowodów kupna i sprzedaży, imiennych lub na okaziciela, przy każdej umowie kupna lub sprzedaży wartości dewizowych będących przedmiotem obrotu,
  • lokal i jego wyposażenie spełniające warunki techniczne i organizacyjne niezbędne do bezpiecznego i prawidłowego wykonywania czynności bezpośrednio związanych z działalnością kantorową.

Oznacza to, że kantor to miejsce wymiany walut, które ma swój lokal, fizyczną tablicę pokazującą kursy, okienko oraz pracownika. Wymiana walut w kantorze tradycyjnym odbywa się jedynie z wykorzystaniem gotówki. W kantorze internetowym transakcje odbywają się na odległość za pomocą przelewów on-line.

Kiedy zmiany w przepisach?

Problem działalności kantorów internetowych poza nadzorem pozostaje nierozwiązany od ponad dekady. Uwagę na tę kwestię zwraca również obecny Rzecznik Praw Obywatelskich. W 2024 r. RPO ponowił apel legislacyjny do Ministra Finansów o stworzenie odpowiedniej regulacji prawnej. Prace legislacyjne miały rozpocząć się w IV kwartale 2024 r.

Do Biura RPO wpłynęły kolejne niepokojące sygnały o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu kantorów internetowych. Obywatele wnieśli skargę na konkretny kantor, wskazując, że nie mogą uzyskać dostępu do środków pieniężnych, które zostały przesłane do przewalutowania. Sytuacja ta ponownie wzbudziła istotne obawy o bezpieczeństwo transakcji za pośrednictwem takich kantorów. W związku z tym pod koniec 2024 r. RPO ponownie poprosił Ministerstwo Finansów o szczegółowe informacje o aktualnym stanie prac legislacyjnych zmierzających do uregulowania działalności tych kantorów.

W odpowiedzi na pismo z dnia 24 października 2024 r. (znak: V.7106.178.2014.EG) RPO otrzymał informację, iż w Ministerstwie Finansów są prowadzone prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo dewizowe oraz niektórych innych ustaw. Niemniej w trakcie przeprowadzonych uzgodnień wewnętrznych projektu pojawiło się kilka rozbieżności stanowisk, które są obecnie analizowane i uzgadniane. Nie podlega dyskusji fakt, iż rynek wymiany walut musi być obsługiwany przez podmioty regulowane. W tym kontekście poinformowano, że pomimo trwającego procesu legislacyjnego związanego z projektem zmian w przepisach, równolegle we współpracy z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego, toczą się prace nad zaadresowaniem najpilniejszych kwestii związanych z prowadzeniem działalności przez podmioty świadczące usługi bezgotówkowej wymiany walut, czyli kantory internetowe. Projektowane są odpowiednie wymogi, w myśl których bezgotówkowa wymiana walut będzie mogła być dokonywana wyłącznie za pośrednictwem rachunków płatniczych w rozumieniu art. 2 pkt 25 ustawy o usługach płatniczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 30 ze zm.). W efekcie działalność gospodarcza w zakresie usług takiej wymiany (tj. obecna działalność kantorów internetowych) będzie mogła być wykonywana wyłącznie przez dostawcę usług płatniczych w rozumieniu wspomnianej ustawy prowadzącego dla usługobiorcy bezgotówkowej wymiany walut taki rachunek płatniczy.

Wyposażenie kantoru tradycyjnego:

a) umieszczona na zewnątrz, w widocznym miejscu, nazwa "kantor", ze wskazaniem adresu oraz dni i godzin prowadzenia działalności kantorowej,
b) tablica informacyjna przedstawiającą:
  - wykaz skupowanych i sprzedawanych wartości dewizowych oraz aktualne ceny (kursy) ich kupna i sprzedaży,
  - informację o wydawaniu dowodów kupna i sprzedaży wartości dewizowych, na okaziciela lub imiennych,
c) rejestry kupowanych i sprzedawanych wartości dewizowych,
d) formularze druków wystawianych na dowód kupna i sprzedaży wartości dewizowych, zawierające:
  - kolejny numer dowodu,
  - imię i nazwisko osoby fizycznej lub nazwę (firmę) przedsiębiorcy lub innego podmiotu dokonującego transakcji,
  - miejsce zamieszkania i adres osoby fizycznej lub siedzibę i adres przedsiębiorcy lub innego podmiotu dokonującego transakcji,
  - cechy dokumentu tożsamości osoby dokonującej transakcji,
  - nazwę lub symbol oraz kwotę sprzedanych lub skupionych walut obcych,
  - kurs waluty i równowartość transakcji w walucie polskiej,
  - pieczątkę z oznaczeniem kantoru,
  - datę zawarcia transakcji i wystawienia dowodu,
  - pieczątkę imienną i podpis kasjera
  lub
  - odpowiedni program komputerowy umożliwiający ich wydruk,
  - pieczątkę z nazwą i adresem kantoru oraz pieczątki imienne kasjerów.

W kantorze należy zapewnić ekspozycję bieżących komunikatów NBP zawierających informację o walutach będących przedmiotem obrotu.

Inne zagadnienia - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.