Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   Jak złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń powiązany z publiczną ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń powiązany z publiczną usługą?

Gazeta Podatkowa nr 19 (2207) z dnia 6.03.2025
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

e-Doręczenia wystartowały 1 stycznia 2025 r. Obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń został nałożony m.in. na przedsiębiorców z KRS. Ci z nich, którzy byli wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 r., muszą go mieć najpóźniej 1 kwietnia 2025 r. Jego uzyskanie wymaga podjęcia określonych decyzji przez przedsiębiorcę z KRS (np. spółkę handlową), a następnie złożenia e-wniosku i aktywowania skrzynki doręczeń.

Dwa terminy dla przedsiębiorców z KRS

Z dniem 1 stycznia 2025 r. ruszyły e-Doręczenia. Nastąpiło to z okresem przejściowym. Przy tym nie zmieniono zasady, że od 1 stycznia obowiązek korzystania z e-Doręczeń został nałożony na większość podmiotów publicznych oraz określone podmioty niepubliczne, tj. na przedsiębiorców z KRS i CEIDG oraz przedstawicieli określonych zawodów zaufania publicznego.

W przypadku przedsiębiorców z KRS chodzi tu o podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców. Podmioty wpisane wyłącznie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji (...) KRS nie muszą korzystać z e-Doręczeń. Mogą się na to dobrowolnie zdecydować. Co ważne, podmioty z rejestru przedsiębiorców KRS na potrzeby e-Doręczeń, co do zasady, zaliczają się do podmiotów niepublicznych. Wyjątek od tej reguły dotyczy podmiotów, które spełniają kryteria z art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Podmiotem publicznym w świetle definicji z tej regulacji mogą być w szczególności spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego. Niniejszy artykuł dotyczy podmiotów niepublicznych z rejestru przedsiębiorców KRS. Są oni objęci e-Doręczeniami w dwóch terminach:

  • podmioty, które składają wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców KRS od 1 stycznia 2025 r., są zobowiązane uzyskać adres do e-Doręczeń podczas rejestracji,
  • podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r. obowiązane są do posiadania adresu do e-Doręczeń w terminie 3 miesięcy od dnia 1 stycznia 2025 r., czyli najpóźniej 1 kwietnia 2025 r. (art. 151 ust. 1 ustawy).

Najpierw określone decyzje

Zanim reprezentanci podmiotów z KRS przystąpią do składania wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń, muszą zdecydować, czy ich adres będzie powiązany z:

  • publiczną (bezpłatną) usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE); świadczy ją obecnie Poczta Polska S.A.,
  • komercyjną usługą określoną w ustawie jako kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (kwalifikowana usługa RDE); jest ona świadczona przez podmioty komercyjne (odpłatnie) spełniające standardy świadczenia takiej usługi.

Poza tym podmiot niepubliczny z KRS obowiązany jest do wyznaczenia administratora skrzynki doręczeń (art. 19 ust. 1 ustawy). Administrator ją aktywuje. W wyniku aktywacji możliwe jest zarządzanie skrzynką doręczeń, w tym m.in. wysyłanie i odbieranie korespondencji.

Decyzje te (co do dostawcy usługi i administratora skrzynki doręczeń) należy podjąć w spółkach zgodnie z zasadami prowadzenia spraw spółki. W związku z tym w spółce handlowej stosowne uchwały podejmują np. wspólnicy spółki jawnej czy zarząd spółki z o.o. Przed ich podjęciem trzeba uwzględnić kwestie organizacyjne związane z wielkością podmiotu, ilością osób odpowiedzialnych za obieg korespondencji i techniczne (np. to, czy spółka posiada system informatyczny do obsługi korespondencji).

W sytuacji gdy spółka zdecyduje się korzystać z adresu do e-Doręczeń powiązanego z kwalifikowaną usługą RDE, należy postępować zgodnie z instrukcjami podmiotu świadczącego taką usługę.

Złożenie wniosku

W przypadku gdy podmiot niepubliczny wpisany do KRS przed 1 stycznia 2025 r. postanowi korzystać z adresu do e-Doręczeń powiązanego z publiczną usługą (PURDE), to może go uzyskać, przy okazji składania wniosku zmianowego do KRS przez system eKRS (zarówno drogą tradycyjną przez "e-formularze KRS", jak i przez system S24) albo składając wniosek on-line m.in. poprzez rządową stronę internetową poświęconą e-Doręczeniom (www.gov.pl/web/e-doreczenia). Wspomniana rządowa strona ma zakładki "ZŁÓŻ WNIOSEK" czy "Uzyskaj adres do e-Doręczeń". Odpowiadając na pytanie "Dla kogo będzie zakładany adres do e-Doręczeń?" można wybrać opcję zarówno dla: przedsiębiorcy", a następnie skorzystać z funkcjonalności dostępnej na stronie internetowej www.biznes.gov.pl, jak i "dla podmiotu niepublicznego" i następnie system przekieruje od razu do składania wniosku.

]
Wzory pełnomocnictw do złożenia wniosku o adres do e-Doręczeń dostępne w programie DRUKI Gofin w dziale Inne druki

Co ważne, wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń za podmiot z KRS musi złożyć jego reprezentant albo pełnomocnik. Osoba ta loguje się za pomocą np. swojego prywatnego profilu zaufanego czy aplikacji mObywatel, a następnie wskazuje, że zgłasza wniosek dla "innej osoby lub podmiotu" i określa, że jest to podmiot niepubliczny. W następnym zaś kroku osoba ta precyzuje, czy działa jako reprezentant czy pełnomocnik podmiotu. Przykładowo w spółce jawnej czy w spółce z o.o. wniosek jako reprezentant może złożyć odpowiednio wspólnik czy członek zarządu uprawniony do samodzielnej reprezentacji spółki, ewentualnie osoba wybrana przez wspólników/zarząd na pełnomocnika. W drugim przypadku należy udzielić pełnomocnictwa. Musi ono zawierać datę, miejsce sporządzenia i z jego treści powinno jednoznacznie wynikać, że pełnomocnik jest upoważniony do dokonywania czynności związanych z e-Doręczeniami w imieniu podmiotu, którego dane znajdują się we wniosku. Załączane pełnomocnictwo musi być podpisane zgodnie ze sposobem reprezentacji obowiązującym w spółce.

Wniosek może złożyć także prokurent uprawniony do samodzielnej reprezentacji.

Wypełniając wniosek, trzeba wskazać dane administratora skrzynki. Może być to osoba składająca wniosek bądź inna osoba. Składając wniosek za spółkę, warto dołączyć wydruk z KRS. Gdy wniosek składa pełnomocnik, to musi dołączyć także pełnomocnictwo (oryginał albo kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem m.in. przez wnioskodawcę albo przez notariusza) oraz dowód uiszczenia opłaty za pełnomocnictwo (por. art. 15 ust. 2-3 ustawy). Opłata jest niezbędna także, gdy wniosek składa prokurent. Pamiętać należy o nowych zasadach jej uiszczania, gdy jest to e-pełnomocnictwo. Pisaliśmy o tym w GP nr 6 z 2025 r., na str. 1.

Po utworzeniu adresu do e-Doręczeń powiązanego z PURDE konieczna będzie jeszcze jego aktywacja (patrz ramka).

Aktywacja adresu i ujawnienie go w KRS

Po utworzeniu adresu do e-Doręczeń powiązanego z PURDE minister właściwy ds. informatyzacji przesyła informację o jego utworzeniu na adres poczty elektronicznej administratora skrzynki doręczeń. On powinien ją aktywować zgodnie z instrukcjami otrzymanymi w e-mailu. Aktywacja skrzynki umożliwi zarządzanie nią.

Po aktywacji minister właściwy ds. informatyzacji wpisze adres do e-Doręczeń powiązany z PURDE do bazy adresów elektronicznych i prześle bezpłatnie informację o tym wpisie już na adres do e-Doręczeń, którego dotyczy wpis (art. 16 ust. 2-4 ustawy).

Dane o adresie do e-Doręczeń z bazy tych adresów (BAE) zostaną przekazane do KRS, a wpis w przedmiocie adresu do e-Doręczeń polega już tylko na jego automatycznym zamieszczeniu w KRS. Wpis ten nie podlega opłatom (art. 20 ust. 1aa i ust. 1d ustawy o KRS - Dz. U. z 2024 r. poz. 979).

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.