Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   Zasady realizacji obowiązku szkoleniowego na potrzeby AML
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zasady realizacji obowiązku szkoleniowego na potrzeby AML

Gazeta Podatkowa nr 87 (2170) z dnia 28.10.2024
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

Instytucje obowiązane muszą realizować określone czynności wymagane przez ustawę AML. Jedna z nich polega na zapewnieniu udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych. W kwestii realizacji tej powinności wypowiedział się WSA w Warszawie, rozpatrując skargi instytucji obowiązanych na decyzje w przedmiocie kary za jej naruszenie.

Kary za naruszenie obowiązków

Katalog instytucji obowiązanych (IO) jest określony w art. 2 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.), zwanej ustawą AML. Poza podmiotami stricte związanymi z obrotem pieniężnym (np. bankami), walutowym, obejmuje także m.in. doradców podatkowych, biegłych rewidentów czy biura rachunkowe. Do katalogu IO zaliczeni są też m.in. przedsiębiorcy prowadzący działalność kantorową czy podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach, a także przedsiębiorcy, fundacje oraz stowarzyszenia "obracający większą gotówką" - tj. gotówką o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10.000 euro (por. art. 2 ust. 1 pkt 11 i pkt 20-23 ustawy AML).

Na mocy art. 147-149 ustawy AML instytucja obowiązana, która nie realizuje obowiązków wskazanych w tych regulacjach, w tym obowiązku szkoleniowego z art. 52 ustawy AML, podlega karze administracyjnej.

Obowiązek szkoleniowy

W świetle art. 52 ust. 1 ustawy AML instytucje obowiązane powinny zapewnić udział osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków, uwzględniających zagadnienia związane z ochroną danych osobowych. Do instytucji obowiązanych będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą regulację tę stosuje się odpowiednio.

Art. 52 ust. 2 ustawy AML wymaga, aby wspomniane programy szkoleniowe uwzględniały charakter, rodzaj i rozmiar działalności prowadzonej przez instytucję obowiązaną oraz zapewniały aktualną wiedzę w zakresie realizacji obowiązków instytucji obowiązanej, w szczególności obowiązków, o których mowa w art. 74 ust. 1, art. 86 ust. 1art. 89 ust. 1 ustawy AML (patrz ramka).

Art. 74 ust. 1, art. 86 ust. 1 i art. 89 ust. 1 ustawy AML regulują obowiązki IO:

- zawiadomienia GIIF o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu,
- niezwłocznego zawiadomienia GIIF, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub określone wartości majątkowe mogą mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu,
- niezwłocznego zawiadomienia prokuratora o przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że wartości majątkowe będące przedmiotem transakcji lub zgromadzone na rachunku pochodzą z/albo mają związek z przestępstwem innym niż przestępstwo prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu lub z przestępstwem skarbowym (obowiązek ten dotyczy instytucji obowiązanych z wyłączeniem banków krajowych, oddziałów banków zagranicznych, oddziałów instytucji kredytowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych).

Forma szkolenia

WSA w Warszawie w wyroku z dnia 17 listopada 2021 r., sygn. akt V SA/Wa 3409/21 (orzeczenie nieprawomocne - stan na dzień oddania gazety do druku), uznał, że o ile ustawa AML pozostawia dowolność co do formy szkolenia (np. bezpośrednio czy on-line), to w sposób jednoznaczny określa jego zakres, wskazując w art. 52 ustawy AML, że instytucje obowiązane zapewniają "udział" osób wykonujących obowiązki związane z AML "w programach szkoleniowych" dotyczących realizacji tych obowiązków.

Sąd stwierdził, że z punktu widzenia art. 52 ustawy AML nie można zgodzić się z twierdzeniem, że dopuszczalną formę zrealizowania przez spółkę obowiązku szkoleniowego stanowi umieszczenie w dostępnym dla pracowników systemie spółki (intranet) komunikatów, wskazówek oraz procedur i wytycznych pod nazwą Vademecum pracownika. Okoliczność, że przy każdorazowej zmianie Vademecum pracownika, pracownicy spółki przy logowaniu do intranetu mieli obowiązek potwierdzić, że zapoznali się ze zmianami ustawy oraz procedurą wewnętrzną, nie jest tożsama z zapewnieniem "udziału" pracowników w "programach szkoleniowych", których celem jest zapewnienie aktualnej wiedzy w zakresie realizacji obowiązków służących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Literalna i semantyczna wykładnia pojęcia "udział w programie szkoleniowym" zakłada aktywność szkolącego i szkolonego. To coś więcej niż potwierdzenie kliknięciem zapoznania się z przedstawioną treścią przepisów ustawy i wytycznych. Co więcej, udział w programach szkoleniowych zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy AML ma zapewnić "aktualną" wiedzę pracownikowi w zakresie wykonywania przez niego obowiązków.

Wszyscy muszą być przeszkoleni

Z kolei w innej sprawie kontrola celno-skarbowa wykazała, że kasyno nie przeszkoliło wszystkich swoich pracowników w zakresie AML (nieprzeszkolonych zostało około 22% czynnych pracowników). W związku z tym GIIF wszczął z urzędu postępowanie, które zakończyło się decyzją. Na jej podstawie nałożono na kasyno karę administracyjną w kwocie 1.500 zł za niedopełnienie obowiązków z art. 52 ustawy AML. Od powyższej decyzji strona złożyła odwołanie do Ministra Finansów, który utrzymał w mocy decyzję GIIF. Podkreślił, że naruszenie obowiązku szkoleniowego 10 z 45 czynnych pracowników kasyna (około 22%) jest naruszeniem o dużej wadze. Zdaniem Ministra jedynie przeszkoleni pracownicy są w stanie realizować obowiązki ustawowe i przeciwdziałać ryzyku prania pieniędzy przez klientów, z którymi mają kontakt na co dzień. Minister stwierdził, że kasyno jest podmiotem szczególnie narażonym na pranie pieniędzy, a stwierdzone uchybienie jest zbyt poważne, by uznać je za nieistotne. Sprawa ostatecznie trafiła do WSA w Warszawie. Sąd ten w prawomocnym wyroku z dnia 23 lipca 2024 r., sygn. akt V SA/Wa 2490/23, zgodził się z rozstrzygnięciem GIIF (popartym przez Ministra Finansów). Strona próbowała wykazywać, że wszyscy pracownicy są przeszkoleni, przedstawiając w szczególności oświadczenia pracowników o zapoznaniu się z zakresem obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Sąd uznał, że oświadczenia te są jedynie dowodem na zapoznanie się pracownika z dokumentem sporządzonym przez pracodawcę. Nie stanowią natomiast dowodu, że osoba taka brała udział w programie szkoleniowym z zakresu AML. Udział w szkoleniu powinien być udokumentowany innymi dowodami: programem szkolenia, listą obecności, wskazaniem osób prowadzących szkolenie, zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia itd.

Szkolenia GIIF a obowiązek z ustawy AML

Bezpłatne szkolenia dotyczące obowiązków instytucji obowiązanych organizuje GIIF. Informacje o szkoleniach przekazywane są w komunikatach GIIF (www.gov.pl/web/finanse/generalny-inspektor-informacji-finansowej, zakładka Komunikaty). Pamiętać jednak należy, że aktualnie po szkoleniu GIIF nie są wydawane zaświadczenia o ukończeniu szkolenia. Odbycie szkolenia nie wypełnia bowiem obowiązku szkoleniowego określonego w art. 52 ustawy AML.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.