Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Spółki  »   Zmiany w prawie spółek, w tym dotyczące e-Doręczeń
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiany w prawie spółek, w tym dotyczące e-Doręczeń

Gazeta Podatkowa nr 101 (2184) z dnia 16.12.2024
Ewelina Mentel-Wyrzychowska

Wśród nadchodzących zmian w prawie spółek szczególną uwagę należy zwrócić na te w zakresie e-Doręczeń, gdyż dotyczą one zasad otrzymywania korespondencji od podmiotów publicznych, w tym w szczególności od urzędów. Podmioty publiczne objęte będą obowiązkiem stosowania e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 r. Przy tym ustawodawca wprowadza właśnie zmiany do ustawy o doręczeniach elektronicznych, na mocy których do końca 2025 r. obowiązywać będzie okres przejściowy w e-Doręczeniach. W okresie tym urząd będzie oceniał, czy ma możliwość wysłania korespondencji w ramach e-Doręczeń. Poza tym kontynuowane są prace legislacyjne nad przepisami mającymi na celu dopełnienie wdrożenia dyrektywy o restrukturyzacji i upadłości, zwanej też dyrektywą drugiej szansy. Trwają także prace nad innymi nowelizacjami dotyczącymi prawa spółek.

Cel e-Doręczeń i potrzeba zmian

W niedalekiej przyszłości korespondencja od podmiotów publicznych do przedsiębiorców czy obywateli ma być przekazywana przez e-Doręczenia. Aby było to możliwe, zostanie wprowadzony obowiązek korzystania z e-Doręczeń przez podmioty publiczne oraz określone podmioty niepubliczne, tj. przez przedsiębiorców z KRS i CEIDG oraz przedstawicieli określonych zawodów zaufania publicznego. Kwestie te reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045), zwana dalej ustawą. Weszła ona w życie, z licznymi wyjątkami, z dniem 5 października 2021 r. Dlatego też możliwość uzyskania adresu do e-Doręczeń działa. Jednak dla rozpowszechnienia tej drogi korespondencji ważne jest, kiedy podmioty publiczne będą obejmowane obowiązkiem stosowania e-Doręczeń. Terminy te określa art. 155 ustawy. Zgodnie z nim z dniem 1 stycznia 2025 r. zdecydowana większość podmiotów publicznych będzie objęta obowiązkiem korzystania z e-Doręczeń, a zatem będzie musiała wywiązać się z obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń (zwanego też ADE) i przyporządkowanej do niego skrzynki do e-Doręczeń oraz elektronicznego doręczania (wysyłania) korespondencji, która wymaga uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru. Korespondencja ta ma być doręczana z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE). Jeśli podmiot publiczny nie będzie mógł przekazać e-Doręczenia przy wykorzystaniu tej usługi (bo np. osoba fizyczna nie ma adresu do e-Doręczeń), będzie musiał nadać korespondencję z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej (PUH). Usługa ta oznacza, że urząd będzie przygotowywał e-korespondencję, która trafi na pocztę i tam będzie drukowana, pakowana automatycznie (maszynowo) i wysłana do adresata.

Wyjątek od zasady, że podmioty publiczne będą objęte e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 r., dotyczy w szczególności sądów, trybunałów, komorników, prokuratury, organów ścigania i Służby Więziennej (mają oni być objęci obowiązkiem e-Doręczeń od 1 stycznia 2029 r.). Natomiast w przypadku m.in. jednostek samorządu terytorialnego obowiązek e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 r. będzie dotyczyć głównej usługi, tj. PURDE, a dopiero od 1 stycznia 2029 r. będą musiały realizować także PUH.

Inaczej przedstawiają się obowiązki podmiotów niepublicznych. Tylko część z nich objęta będzie obowiązkiem posiadania adresu do e-Doręczeń i odbierania e-korespondencji z urzędu (patrz ramka).

e-Doręczenia w podmiotach niepublicznych

W świetle przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych istotny jest podział na podmioty publiczne i niepubliczne, gdyż nakłada ona na nie różne powinności. W przypadku podmiotów niepublicznych tylko określone z nich będą miały obowiązek korzystania z e-Doręczeń. Obowiązek ten ustawa nałoży na:

- przedsiębiorców, tj. podmioty niepubliczne wpisane zarówno do rejestru przedsiębiorców KRS, jak i do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- osoby wykonujące zawód adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego oraz notariusza.

Inne podmioty niepubliczne, np. osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami i niewykonujące żadnego z wymienionych zawodów czy też podmioty wpisane wyłącznie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych (...) KRS, mogą korzystać z e-Doręczeń, o ile się na to zdecydują, ale nie mają takiego obowiązku. Wynika tak z art. 9-10 ustawy.

Spółki handlowe w rozumieniu omawianej ustawy są, co do zasady, podmiotami niepublicznymi. Obowiązek korzystania przez nie z e-Doręczeń określa art. 9 ust. 1 ustawy i polega on na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE), powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) albo komercyjną usługą określoną w ustawie jako kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (kwalifikowana usługa RDE). Co ważne, wpis adresu do e-Doręczeń do bazy tych adresów (BAE) jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres (art. 7 ust. 1 ustawy). W związku z tym można stwierdzić, że obowiązki spółek handlowych będących podmiotami niepublicznymi są (będą) powiązane z odbieraniem korespondencji wysyłanej przez podmioty publiczne.

Wyjątek od zasady, że spółki handlowe to podmioty niepubliczne w rozumieniu ustawy, dotyczy spółek, które spełniają kryteria z art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy. Podmiotem publicznym w świetle definicji z tej regulacji mogą być w szczególności spółki z większościowym udziałem Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego. Więcej na ten temat pisaliśmy w GP nr 93 z 2023 r., na str. 17.

Ministerstwo Cyfryzacji, mając na uwadze niewystarczającą gotowość po stronie podmiotów obowiązanych, w tym podmiotów publicznych, do korzystania z e-Doręczeń, przygotowało plan naprawczy i w jego ramach nowelizację ustawy o doręczeniach elektronicznych (na dzień oddania GP do druku ustawa nowelizująca czeka na publikację w Dzienniku Ustaw).

Zmiany w prawie w zakresie e-Doręczeń

Omawiana nowelizacja dotyczy przede wszystkim obowiązków podmiotów publicznych i wprowadzenia okresu przejściowego, który ma trwać do końca 2025 r.

Przewiduje ona zmiany w art. 155 ustawy. Mimo to nie zmienia ona zasady, że większość podmiotów publicznych powinna mieć adres do e-Doręczeń od dnia 1 stycznia 2025 r. Jednak w okresie przejściowym podmiot publiczny ma kierować korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do e-Doręczeń - jeśli odbiorca taki adres posiada - zgodnie z obowiązującymi przepisami K.p.a. i Ordynacji podatkowej. Przy tym w ustawie zamieszczono regulację, zgodnie z którą do dnia 31 grudnia 2025 r. nie stosuje się przepisów nakładających na podmioty publiczne obowiązek nadawania korespondencji przez e-Doręczenia (tj. art. 4 i art. 5 ustawy) ze względu na przesłanki organizacyjne. Ich istnienie ma oceniać nadawca. Zatem to np. urząd będzie oceniał, czy ma możliwość wysłania korespondencji w ramach e-Doręczeń. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu nowelizacji zmiana ta stanowi odpowiedź na apele jednostek samorządu terytorialnego, które potrzebują więcej czasu na przygotowanie się do e-Doręczeń, w tym także na wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów, tj. na wdrożenie systemów klasy EZD.

Prace nad innymi zmianami w prawie spółek

Na dzień oddania GP do druku na etapie rządowego procesu legislacyjnego są dwa projekty ustaw:

  • projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy - Prawo upadłościowe (druk nr UC43 z wykazu RCL),
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw (druk nr UD38 z wykazu RCL).

Pierwszy z wymienionych projektów opracowało Ministerstwo Sprawiedliwości. Ma on na celu dopełnienie wdrożenia dyrektywy o restrukturyzacji i upadłości, zwanej też dyrektywą drugiej szansy. Dyrektywa drugiej szansy to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności (...). Weszła ona w życie z dniem 16 lipca 2019 r., a państwa członkowskie zobowiązane były do przyjęcia implementujących je przepisów do dnia 17 lipca 2022 r. Termin ten zatem już minął. Dyrektywa w znacznej mierze znajduje już odzwierciedlenie w przepisach ustawy - Prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy - Prawo upadłościowe, jednak niezbędne jest jeszcze wprowadzenie określonych zmian, m.in. w celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych.

Drugi z wymienionych projektów przygotowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Dotyczy on wprowadzenia możliwości składania wniosków o wpis w CEIDG tylko on-line i rezygnację z postaci papierowej. Te zmiany mają być wprowadzane stopniowo, przy uwzględnieniu potrzeb obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych. Planowane jest także zapewnienie dostępu do danych zawartych w CEIDG oraz realizacji usług przez przedsiębiorców za pośrednictwem aplikacji mObywatel. Poza tym w projekcie ujęto także regulacje dotyczące uproszczenia procedury rejestracji spółki cywilnej. Ma to nastąpić poprzez zapewnienie elektronicznej wymiany informacji pomiędzy urzędami/rejestrami, tak aby przedsiębiorca mógł dopełnić niezbędnych formalności w oparciu o jeden wniosek, w ramach usługi świadczonej drogą elektroniczną. Ministerstwo chce także stworzyć jedno miejsce, gdzie będzie prezentowana pełna informacja na temat spółki cywilnej wraz z historią zmian. Na zmiany dotyczące spółek cywilnych przyjdzie jednak poczekać, gdyż według projektu mają one wejść w życie z dniem 1 czerwca 2028 r.

Poza tym rząd szykuje zmiany dotyczące zniesienia obowiązku publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wpisów do KRS. Obecnie podmioty, składając wniosek o wpis do KRS czy o zmianę wpisu w KRS, mają, co do zasady, obowiązek uiszczenia opłaty za ogłoszenie w MSiG wpisu do KRS. Koszt tego ogłoszenia to 100 zł. Ministerstwo Sprawiedliwości uznało, że wobec powszechnej dostępności do danych w KRS jest zasadne zniesienie tego obowiązku. Dzięki temu ma dojść do zmniejszenia kosztów, które ponoszą podmioty z KRS. Zmiana ta przewidziana ma być w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Ujęty jest on w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów (nr UD50). Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów został przesunięty z III kwartału 2024 r. na I kwartał 2025 r. (stan na dzień oddania GP do druku).

Termin objęcia podmiotów niepublicznych1) obowiązkiem korzystania z e-Doręczeń
Przedsiębiorcy z KRS Przedsiębiorcy z CEIDG
- nowo rejestrowane podmioty w rejestrze przedsiębiorców KRS od dnia 1 stycznia 2025 r. - będą zobowiązane uzyskać adres do e-Doręczeń podczas rejestracji
- osoby fizyczne rejestrujące działalność gospodarczą w CEIDG od dnia 1 stycznia 2025 r. - będą zobowiązane uzyskać adres do e-Doręczeń podczas rejestracji
- podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r. - obowiązane będą do posiadania adresu do e-Doręczeń w terminie 3 miesięcy od dnia 1 stycznia 2025 r., czyli najpóźniej 1 kwietnia 2025 r. (art. 151 ust. 1 ustawy); innymi słowy można stwierdzić, że muszą mieć adres od 1 kwietnia 2025 r.
- indywidualni przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed dniem 1 stycznia 2025 r. - będą musieli uzyskać adres do e-Doręczeń przy okazji składania od 1 lipca 2025 r. wniosku o zmianę wpisu; stosownie bowiem do art. 152 ust. 2 ustawy przedsiębiorcy wpisani do CEIDG do dnia 31 grudnia 2024 r., składający w okresie od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 września 2026 r. wniosek o zmianę wpisu, muszą wywiązać się z obowiązków związanych z e-Doręczeniami na zasadach wskazanych w tej regulacji
- pozostali przedsiębiorcy z CEIDG2) - będą obowiązani uzyskać wpis adresu do e-Doręczeń i wpis tego adresu do bazy adresów elektronicznych w terminie do dnia 30 września 2026 r.
Osoby wykonujące zawód adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego oraz notariusza
- będą zobowiązane do posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 r.
1) Podmioty niepubliczne mogą wybrać, czy chcą mieć adres do e-Doręczeń powiązany z publiczną czy kwalifikowaną (komercyjną) usługą (por. art. 23-24 ustawy).
2) Indywidualni przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed dniem 1 stycznia 2025 r., którzy nie składali wniosku o zmianę wpisu od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 września 2026 r.

Spółki - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.