Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje nowa klasyfikacja PKD 2025. Przy tym do końca 2026 r. trwa okres przejściowy, w którym do działalności oznaczonej przed 1 stycznia 2025 r. można stosować PKD 2007. Przedsiębiorcy z KRS, składając wniosek o zmianę wpisu w zakresie dotyczącym zmiany przedmiotu działalności, muszą stosować nową klasyfikację. Sami dokonują wówczas przeklasyfikowania kodu określającego przedmiot dotychczas prowadzonej działalności: z PKD 2007 na PKD 2025. Jeśli podmiot nie złoży takiego wniosku do końca 2026 r., wówczas z dniem 1 stycznia 2027 r. ma nastąpić automatyczne przeklasyfikowanie. Aby było to możliwe, mają być wprowadzone zmiany w przepisach.
Z dniem 1 stycznia 2025 r. wprowadzono do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Działalności (PKD), zwaną PKD 2025. Stanowi ona załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności... (Dz. U. poz. 1936), zwanego dalej rozporządzeniem. Jej poprzedniczkę PKD 2007 można stosować do działalności oznaczonej zgodnie z tą klasyfikacją przed dniem 1 stycznia 2025 r., jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2026 r. (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym przesądzono, że do postępowań o wpis w KRS albo o zmianę wpisu w zakresie dotyczącym przedmiotu działalności w tym rejestrze, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2025 r., stosuje się jego regulacje, a tym samym PKD 2025 (§ 4 ust. 2 rozporządzenia). Także podmioty wpisane do KRS lub rejestru REGON, które po dniu 1 stycznia 2025 r., a przed upływem 31 grudnia 2026 r. będą składały zmianę w zakresie dotyczącym zmiany przedmiotu działalności, muszą stosować klasyfikację PKD 2025 (§ 2 ust. 3 rozporządzenia).
W uzasadnieniu do projektu omawianego rozporządzenia wskazano, że podmioty będą mogły wyłącznie do dnia 31 grudnia 2026 r. samodzielnie dokonać przeklasyfikowania kodu określającego przedmiot dotychczas prowadzonej działalności: z PKD 2007 na PKD 2025. Po upływie okresu przejściowego, tj. z dniem 1 stycznia 2027 r. planuje się wprowadzenie automatycznego przeklasyfikowania tych podmiotów w CEIDG, KRS, w rejestrze REGON oraz innych rejestrach urzędowych. Obecnie przepisy nie przewidują takiego automatycznego przeklasyfikowania, przy tym trwają prace legislacyjne, aby było to możliwe (patrz ramka).
Poza tym w § 3 omawianego rozporządzenia potwierdzono okres przejściowy dla podmiotów, które posługują się kodem PKD 93.29.Z według PKD 2007. Kod ten ma być stosowany nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Ta regulacja związana jest ze zmianami, jakie wprowadzono do PKD w 2020 r. Polegały one na wydzieleniu w klasie PKD 93.29 Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna podklas: 93.29.A oraz 93.29.B. W uzasadnieniu do projektu omawianego rozporządzenia wskazano, że rozwiązanie to miało na celu ułatwienie identyfikacji i kontroli rodzaju działalności objętych podklasą 93.29.A, w szczególności pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpożarowego w miejscach, gdzie jest prowadzona działalność z tej podklasy (dotycząca m.in. działalności tzw. escape room'ów).
Przedmiot działalności to obowiązkowy element każdej umowy (statutu) spółki handlowej (por. np. art. 25 pkt 3, art. 157 § 1 pkt 2, art. 304 § 1 pkt 2 K.s.h. - Dz. U. z 2024 r. poz. 18). W umowie (statucie) spółki wskazywany jest pełny przedmiot działalności, bez ograniczeń liczbowych co do możliwości wskazania tylko określonej liczby pozycji. Przepisy K.s.h. nie narzucają sposobu określenia przedmiotu działalności w umowie (statucie) spółki. Przy tym w przypadku spółki handlowej przedmiot jej działalności jest ujawniany w KRS zgodnie z art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 979). Przewiduje on, że w dziale 3 rejestru przedsiębiorców KRS zamieszcza się przedmiot działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) nie więcej niż dziesięć pozycji, w tym jeden przedmiot przeważającej działalności na poziomie podklasy. Jedynie w przypadku oddziałów przedsiębiorców zagranicznych, głównych oddziałów zagranicznych zakładów ubezpieczeń oraz głównych oddziałów zagranicznych zakładów reasekuracji przedmiot działalności i przedmiot przeważającej działalności określa się dla oddziału.
Sąd rejestrowy bada merytoryczną zgodność przedmiotu działalności zgłoszonego we wniosku o wpis z przedmiotem działalności zawartym w umowie spółki oraz czy przedmiot przeważającej działalności zgłoszony we wniosku został określony na poziomie podklasy, tj. szczegółowo (pięcioznakowym kodem alfanumerycznym), np. 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania. Wskazany we wniosku opis przedmiotu działalności statutowej organizacji pożytku publicznego nie musi pokrywać się z opisem przedmiotu w PKD. Wynika tak z § 9 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia rejestrów wchodzących w skład Krajowego Rejestru Sądowego... (Dz. U. z 2014 r. poz. 1667 ze zm.). § 9 ust. 2 rozporządzenia uzyskał takie brzmienie z dniem 1 lipca 2021 r. Wcześniej zaś stanowił, że opis słowny przedmiotu działalności podmiotu wskazany we wniosku nie musi pokrywać się z opisem przedmiotu w PKD. Tym samym przed 1 lipca 2021 r. każdy przedsiębiorca z KRS (m.in. spółka handlowa) mógł korzystać ze swego rodzaju przyzwolenia, aby zgłaszane przez niego przedmioty działalności nie musiały się pokrywać z opisami przewidzianymi w PKD. Obecnie z tego przyzwolenia mogą korzystać jedynie organizacje pożytku publicznego i tylko co do opisu własnego przedmiotu działalności statutowej.
Zatem sąd rejestrowy będzie sprawdzał, czy opis przedmiotu działalności spółki handlowej wskazany we wniosku pokrywa się z tym opisem w PKD. Dlatego też, określając przedmiot działalności w umowie (statucie) nowo powstającej spółki czy w razie wprowadzania zmian należy posłużyć się opisem z PKD. Warto wskazywać przedmiot działalności na poziomie działu, zatem ogólnie. Jest to wskazane ze względów praktycznych. Zbyt szczegółowe określenie przedmiotu działalności może spowodować, że ewentualna jej modyfikacja w przyszłości będzie wiązała się z koniecznością zmiany umowy spółki.
Plany wprowadzenia zmian umożliwiających automatyczne przeklasyfikowania PKD Na etapie rządowego procesu legislacyjnego jest projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej oraz niektórych innych ustaw (druk nr UD12 z wykazu RCL - stan na dzień oddania GP do druku). Jedna ze zmian dotyczy dodania regulacji umożliwiających automatyczne przeklasyfikowanie podmiotów w rejestrze REGON w przypadku wydawania nowej PKD albo wprowadzania zmian w obecnie obowiązującej PKD. Proponuje się w tym zakresie mechanizm polegający na tym, że podmioty wykonujące działalność gospodarczą, której przedmiot jest oznaczony w rejestrze REGON kodem PKD, który podlega uchyleniu lub zmianie, zobowiązane będą zgłosić w tym rejestrze nowy lub zmieniony kod PKD. Zgłoszenie powinno być dokonane w terminie równoczesnego stosowania dotychczasowej i wprowadzanej albo zmienianej klasyfikacji. Po upływie tego terminu, w razie niedopełnienia obowiązku przez podmiot wykonujący działalność gospodarczą, kod PKD będzie zmieniany automatycznie w rejestrze REGON, a w przypadku podmiotów wpisanych do CEIDG albo KRS zmiany w rejestrze REGON będą zaciągane automatycznie w sposób wtórny - po ich wprowadzeniu w tych rejestrach. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z określonymi wyjątkami. |
|