Facebook
Bilans 2024

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  BILANS 2024  »  Inwentaryzacja  »   Przygotowanie do inwentaryzacji przeprowadzanej drogą spisu z natury
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przygotowanie do inwentaryzacji przeprowadzanej drogą spisu z natury

Dodatek do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 13 (620) z dnia 20.10.2024

W czwartym kwartale roku obrotowego można rozpocząć inwentaryzację metodą spisu z natury zapasów rzeczowych aktywów obrotowych (z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych odpisywanych w koszty na dzień ich zakupu lub wytworzenia, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości), a także środków trwałych znajdujących się na terenie niestrzeżonym (z wyjątkiem środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości), oraz składników aktywów będących własnością innych jednostek, powierzonych do sprzedaży, przechowania, przetwarzania lub używania. Trzeba mieć na uwadze, że jeżeli jednostka rozpocznie inwentaryzację ww. aktywów w ostatnim kwartale roku, np. w październiku 2024 r., to stan tych aktywów podlega korekcie o przychody (korekta in plus) i rozchody (korekta in minus) jakie nastąpiły między przeprowadzoną na określony dzień inwentaryzacją a datą, na którą ustalono stan aktywów według ksiąg rachunkowych. Natomiast w przypadku, gdy jednostka przeprowadzi inwentaryzację po dniu bilansowym, tj. w ciągu 15 dni następnego roku obrotowego (np. do 15 stycznia 2025 r.), to stan stwierdzony podczas inwentaryzacji podlega korekcie o przychody (korekta in minus) oraz rozchody (korekta in plus), jakie miały miejsce między dniem bilansowym a dniem spisu z natury. Przy czym w takiej sytuacji stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym (por. art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości).

Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury ponosi kierownik jednostki, co wynika bezpośrednio z art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości. Odpowiedzialność taka nie może być scedowana na inną osobę ani inny podmiot. W przypadku gdy kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy, odpowiedzialność za spis z natury zapasów ponoszą wszyscy jego członkowie. Dotyczy to również sytuacji, gdy określone obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości zostaną powierzone podmiotom zewnętrznym (tj. w ramach usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne zwanych outsourcingiem).

Organizacyjne przygotowanie inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury

Zapasy w znaczeniu określonym w art. 3 ust. 1 pkt 18 lit. a) ustawy o rachunkowości, są to rzeczowe aktywa obrotowe, przeznaczone do zużycia lub zbycia w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego lub okresu dłuższego niż 12 miesięcy, jeżeli tyle trwa normalny cykl operacyjny właściwy dla danej działalności. Są to materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby, wytworzone lub przetworzone przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, półprodukty oraz towary nabyte celem odprzedaży w stanie nieprzetworzonym. Inwentaryzacja drogą spisu z natury zapasów polega na ustaleniu przez pomiar rzeczywistego ilościowego i jakościowego stanu zapasów na określony dzień, jego wycenie, porównaniu z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnieniu i rozliczeniu ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych. Do przeprowadzenia inwentaryzacji zapasów metodą spisu z natury należy się odpowiednio przygotować. W pkt 39 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów przedstawiono, na czym polega przygotowanie do takiej inwentaryzacji. Poniżej prezentujemy listę kontrolną (checklistę) pomocną przy ustalaniu czy prawidłowo przygotowano się do przeprowadzenia inwentaryzacji zapasów.

Lp. Czynność podlegająca sprawdzeniu/wykonaniu TAK NIE UWAGI
1. Czy w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji zapasów w drodze spisu z natury ściśle określono przedmiot, datę i czas trwania spisu?  
2. Czy komisja inwentaryzacyjna wyznaczyła pola spisowe?  
3. Czy określono, na podstawie decyzji kierownika jednostki, wykonawców czynności spisowych (tj. własny personel lub podmiot zewnętrzny), członków zespołów spisowych, w zakresie sposobu wykonania czynności spisowych oraz czy wskazano obowiązki z tym związane?  
4. Czy wyposażono spisujących w urządzenia pomiarowe, odzież ochronną, arkusze spisowe, przybory piśmienne itp.?  
5. Czy przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej nadzoruje poprawny przebieg spisu i jego terminową realizację?  

Zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji

Kierownik jednostki zobowiązany jest co roku wydawać zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji zapasów w drodze spisu z natury. W małych jednostkach podstawą przeprowadzenia inwentaryzacji w drodze spisu z natury może być wydana na piśmie decyzja kierownika jednostki zawierająca takie informacje jak: przedmiot spisu, dzień, na który dokonuje się spisu, datę (daty) przeprowadzenia spisu, osoby dokonujące spisu. Z kolei w większych jednostkach powołuje się zazwyczaj zakładowe komisje inwentaryzacyjne lub działającego jednoosobowo komisarza spisowego. Kierownik jednostki nakłada na komisję inwentaryzacyjną (komisarza spisowego) obowiązek:

  • dokonania odpowiednich przygotowań do spisu,
  • zorganizowania spisu z natury,
  • przeprowadzenia i nadzorowania spisu,
  • rozpatrzenia ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych oraz przedstawienia propozycji ich rozliczenia,
  • relacjonowanie kierownikowi jednostki o przebiegu przygotowań do spisu, samego przebiegu spisu, przedstawienie zgromadzonych wniosków w toku inwentaryzacji.

Treść zarządzenia zależy od tego, czy w jednostce działa stała komisja inwentaryzacyjna, czy też jest ona powoływana do wykonania określonego zadania. W tym drugim przypadku zarządzenie określa, w szczególności:

  • skład komisji inwentaryzacyjnej, w tym jej przewodniczącego,
  • rodzaje zapasów objętych spisem,
  • datę, na którą przeprowadza się spis (datę ustalania stanu faktycznego),
  • datę jego rozpoczęcia i zakończenia (rozliczenia).

Wydane przez kierownika jednostki zarządzenie w sprawie inwentaryzacji zobowiązuje osoby odpowiedzialne do obecności podczas spisu powierzonych zapasów. Jeżeli osoba odpowiedzialna za dane zapasy objęte spisem z natury nie może w nim uczestniczyć, powiadamia o tym kierownika jednostki i wskazuje osobę upoważnioną do uczestniczenia w jej imieniu w spisie z natury. W razie niewskazania przez osobę odpowiedzialną osoby upoważnionej do udziału w spisie w jej imieniu, kierownik jednostki decyduje o celowości komisyjnego przeprowadzenia spisu z natury przez zespół w składzie co najmniej 3 osobowym. Kierownik może też wyznaczyć osobę, która podczas spisu będzie reprezentować (zastępować) osobę odpowiedzialną za zapasy objęte spisem (por. pkt 35 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów).

Wyznaczenie pól spisowych

Pole spisowe, to całość lub ściśle określona, z podaniem numeru i/lub nazwy, część jednostki (magazyn, składowisko, hala, sklep lub wyodrębnione ich części), w której znajdują się zapasy powierzone osobie odpowiedzialnej. Z pkt 40 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów wynika, że właściwe wyznaczenie pól spisowych, z uwzględnieniem rodzaju, wielkości i sposobu pomiaru zapasów składowanych w określonych miejscach, ułatwia przeprowadzenie spisu z natury. Pola spisowe wyznacza się tak, aby obejmowały:

  • zapasy, za które ponosi odpowiedzialność jedna osoba lub grupa osób o wspólnej odpowiedzialności,
  • jednoznacznie wyodrębniony obszar odpowiadający lokalizacji miejsc składowania zapasów,
  • rodzaj i ilość zapasów, których spisanie jest możliwe w ciągu jednego dnia.

W przypadku miejsc składowania zajmujących dużą powierzchnię wskazany jest ich podział na dwa lub więcej pól spisowych rozgraniczonych liniami zaznaczonymi farbą lub kredą, taśmami lub/i określanie pól z użyciem nazw magazynów/miejsc składowania/regałów. Pole spisowe powinno być wyraźnie wyodrębnione, by nie było wątpliwości, do którego pola spisowego należą określone zapasy. Celowe jest wydzielenie pól spisowych na podstawie aktualnego planu sytuacyjnego z zaznaczonymi granicami odpowiedzialności określonych osób. Aby zidentyfikować pola spisowe, nadaje się im określone nazwy i/lub numery (por. pkt 41 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów).

Na następnej stronie przedstawiamy przykład dotyczący wyznaczenia pola spisowego, opracowany na podstawie przykładu 1 zamieszczonego w stanowisku w sprawie inwentaryzacji zapasów.

Przykład

W hurtowni spożywczej inwentaryzacją zapasów drogą spisu z natury obejmuje się wszystkie zapasy na wyznaczony dzień. Towary są przechowywane w dwóch chłodniach o różnych temperaturach i jednej hali bez chłodzenia. Za każde pomieszczenie odpowiada inny magazynier. Wszystkie pomieszczenia magazynowe z uwagi na ich rodzaj zostały podzielone na trzy pola spisowe: Chłodnia nr 1, Chłodnia nr 2, Hala. Jednostka powołała trzy zespoły spisowe, przypisując każdemu określone pole spisowe (pomieszczenie).

W celu przyspieszenia spisu można rozważyć powołanie większej liczby zespołów spisowych, zwłaszcza w pomieszczeniach o obniżonej temperaturze. Wówczas w chłodniach należałoby wyodrębnić wybrane obszary, dzieląc pomieszczenie na mniejsze pola spisowe przypisane poszczególnym zespołom spisowym. Wydzielenie pól spisowych w ramach jednego pomieszczenia musi być wyraźne i jednoznaczne, aby wykluczyć podwójne spisanie tego samego towaru przez dwa zespoły lub pominięcie przy spisie jakiegoś towaru.

Dodajmy, że posiadanie aktualnego planu sytuacyjnego jednostki (mapa terenu jednostki, która zawiera odpowiednio nazwane miejsca składowania poszczególnych rodzajów zapasów w jednostce z podaniem osób za nie odpowiedzialnych i określeniem rodzajów zapasów składowanych w tych miejscach) ułatwia wyodrębnienie pól spisowych, zwłaszcza w jednostkach o zróżnicowanym asortymencie zapasów i wielu miejscach ich składowania. Pozwala to na właściwy dobór osób do zespołu spisowego i wyznaczenie pola spisowego, którego wielkość umożliwi przeprowadzenie spisu z natury w ciągu jednego dnia (por. pkt 36 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów). Ponadto jednostka powinna sporządzić harmonogram inwentaryzacji przeprowadzanej drogą spisu z natury. Taki harmonogram zawiera wykaz (nazwy) pól spisowych, daty, w których będzie przeprowadzany w nich spis z natury oraz nazwy (numery, symbole) zespołów spisowych, które przeprowadzą spis na danych polach. Zespół spisowy może przeprowadzać spis na jednym lub większej liczbie pól. Harmonogram inwentaryzacji zapasów drogą spisu z natury sporządza się zazwyczaj dla jednego cyklu inwentaryzacji - rocznego lub kilkuletniego (por. pkt 37 ww. stanowiska).

Określenie wykonawców czynności spisowych i powierzonych im obowiązków

Kierownik jednostki zobowiązany jest wyznaczyć osoby, które będą odpowiedzialne za przeprowadzenie spisu z natury zapasów. Podejmuje on decyzję, czy spis z natury przeprowadzić przy użyciu własnych zasobów, czy zlecić go profesjonalnej firmie. Ponadto dla ułatwienia spisu, a zarazem wykorzystania jego walorów porządkowych, kierownik jednostki w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji w drodze spisu z natury zobowiązuje zazwyczaj osoby odpowiedzialne do przygotowania zapasów znajdujących się na danym polu spisowym. Polega to np. na posegregowaniu według asortymentów, łączeniu - w miarę możliwości - jednakowych rodzajowo asortymentów składowanych w różnych miejscach danego pola, formowaniu w bryły składników sypkich, wydzieleniu zapasów obcych, wyodrębnieniu i odpowiednim oznaczeniu zapasów o obniżonej przydatności (zniszczonych, niepełnowartościowych i nieprzydatnych). Sprawdza się też czytelność oznakowania zapasów, jeżeli w jednostce stosuje się system ich znakowania. Oznakowanie (np. wywieszki magazynowe) nie powinno jednak zawierać informacji o ilości zapasu. Sprawdza się, czy na polu spisowym znajdują się czynne, sprawne i posiadające aktualną legalizację Głównego Urzędu Miar urządzenia pomiarowe. Jeżeli nie, podejmowane są odpowiednie działania. Osoby odpowiedzialne za spisywane zapasy są też zobowiązane do złożenia księgowemu w przeddzień spisu oświadczenia o przekazaniu wszystkich dowodów przychodu i rozchodu. Jednostki, stosujące magazynowe systemy informatyczne z automatyczną lokalizacją zapasów, mogą zrezygnować z porządkowania według asortymentów tych zapasów na potrzeby spisu z natury, pod warunkiem, że system wskazuje miejsca ich składowania (por. pkt 42 i 43 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów).

Wyposażenie spisujących w urządzenia pomiarowe, odzież ochronną, arkusze spisowe

Osoby dokonujące spisu z natury powinny zostać wyposażone w odpowiednie urządzenia pomiarowe i odzież ochronną, w zależności od specyfiki danej jednostki. Z kolei udokumentowanie spisu odbywa się na arkuszach spisowych lub formularzach spisowych, które również spisujący powinni otrzymać. Z pkt 65 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów wynika, że zespół spisowy ujmuje bieżąco wyniki dokonanych w toku spisu z natury pomiarów stanu poszczególnych składników zapasów, w tym szacunkowych. Formularz arkusza spisowego zawiera co najmniej dane wymienione w poniższej tabeli.

Minimalny zakres danych arkusza spisowego
Dane w nagłówku Dane w tabeli z polami Dane w zakończeniu
- nazwa jednostki,
- numer kolejny arkusza, jeżeli nie został on z góry nadany,
- identyfikacja (nazwa lub numer) pola spisowego oraz przedmiotu spisu, z ewentualnym wskazaniem, że chodzi o zapasy obce lub zapasy o obniżonej przydatności gospodarczej,
- data spisu oraz godzina rozpoczęcia i zakończenia spisu,
- skład zespołu spisowego

 

- liczba porządkowa spisywanej pozycji (na każdym polu spisowym spisywane pozycje numerowane są kolejno),
- identyfikacja spisywanego asortymentu (nazwa, symbol - indeks lub kod, ewentualnie bliższe określenie spisywanego składnika),
- jednostka miary i jeżeli to konieczne - jednostka miary stosowana w bieżącej ewidencji księgowej,
- stan ilościowy, a ewentualnie także cena jednostkowa i wartość zapasu, co jest nieodzowne w razie spisu z natury:
  towarów i opakowań objętych tylko ewidencją wartościową,
  zapasów objętych tylko bieżącą ewidencją ilościową lub
  zapasów nieobjętych bieżącą ewidencją księgową,
- uwagi (np. na temat konieczności dokonania ponownego spisu)
- zaznaczenie ostatniej pozycji arkusza spisowego kończącego spis na danym polu spisowym poprzez wpisanie pod ostatnią pozycją arkusza dotyczącego danego pola spisowego treści: "Spis zakończono na pozycji...." z podaniem jej numeru albo przez zakreślenie wszystkich pustych wierszy pod ostatnią pozycją,
- jeśli dokonywano poprawek to wymienienie ich z podaniem numeru pozycji, np. w formie adnotacji: "W arkuszach spisowych dokonano poprawek (parafowanych) w następujących pozycjach ...",
- podpisy wszystkich członków zespołu spisowego,
- odpis osoby odpowiedzialnej lub osoby ją reprezentującej oraz jej ewentualne uwagi (zastrzeżenia),
- stosowna adnotacja, jeżeli osoba odpowiedzialna nie bierze udziału w spisie

Jeżeli w arkuszach spisowych ustala się i wykazuje różnice inwentaryzacyjne, wymagają one dodatkowej rozbudowy.

Każdy arkusz spisowy wypełnia się w sposób czytelny bez pozostawiania pustych (wolnych) miejsc, a w razie ich wystąpienia lub pustych końcówek zakreśla się je, aby uniemożliwić dopiski. Nie zaleca się robienia notatek jako podstawy do późniejszego wypełnienia arkuszy. W przypadku, gdy system informatyczny zapewnia wydruk arkuszy spisowych przed rozpoczęciem spisu, powinny być zachowane wymagania opisane w pkt 65 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów. Niemniej posługiwanie się w czasie spisu z natury arkuszami spisowymi z uprzednio wypełnionymi cechami identyfikującymi spisywane składniki zapasów może wpływać ujemnie na poprawność przeprowadzenia spisu, gdyż najczęściej następuje on według wynikającej z arkuszy kolejności składników, co przeczy zasadzie systematycznego spisu z natury. Jednostka powinna rozważyć, czy udostępnienie informacji o asortymencie nie wpłynie negatywnie na wiarygodność spisu. Podawanie w wydrukach arkuszy spisowych stanu ewidencyjnego zapasów podważa rzetelność spisu (por. pkt 66-67 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów).

Warto dodać, iż dokumenty spisowe (arkusze spisowe) mogą być - zgodnie z pkt 71 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów - sporządzane w formie elektronicznej, na przykład w arkuszu kalkulacyjnym, pod warunkiem że:

  • zapisy uzyskują trwale czytelną postać podczas rejestrowania stanu zapasów stwierdzonego drogą spisu z natury,
  • możliwe jest ustalenie osoby, która wprowadziła zapisy do dokumentów spisowych albo dokonała ich modyfikacji,
  • stosowana procedura zapewnia sprawdzenie poprawności przetworzenia ustalonych drogą spisu z natury danych oraz kompletności i integralności (nienaruszalności) zapisów,
  • dane źródłowe są odpowiednio chronione; jest zapewniona ich niezmienność przez wymagany okres przechowywania dokumentacji inwentaryzacyjnej.

Nadzorowanie przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej poprawnego przebieg spisu i jego terminowej realizacji

Na poprawność wyników spisu z natury wpływa właściwa kontrola jego przebiegu. Funkcję kontrolera spisowego może pełnić przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej lub wyznaczony przez niego członek komisji. Zadaniem kontrolera spisowego jest czuwanie nad poprawnością i rzetelnością spisu przez sprawdzenie przestrzegania procedur spisowych, w tym zasad sporządzania dokumentów spisowych, sposobu dokonywania pomiaru składników zapasów, niezapowiedziany udział w wybranych czynnościach spisowych, wyrywkowe powtórzenie czynności spisowych lub wykonanie innych czynności kontrolnych. Zazwyczaj kontroler spisowy uczestniczy w pomiarze szacunkowym, rozstrzyga wątpliwości zgłaszane przez zespoły spisowe, akceptuje dokumenty rozchodu zapasów dokonywanego w czasie spisu. Kontroler spisowy potwierdza podpisem na arkuszu spisowym przeprowadzenie czynności kontrolnych, w tym swój udział w spisie danego składnika zapasów (por. pkt 72 stanowiska w sprawie inwentaryzacji zapasów). Przypominamy również, że jednostki, których sprawozdanie finansowe podlega badaniu, umożliwiają, w myśl art. 66 ust. 5 ustawy o rachunkowości, udział biegłemu rewidentowi lub jego przedstawicielowi w spisie z natury.

Przykład sporządzenia arkusza spisu z natury

Przykład

I. Założenia:

  1. Kierownik jednostki na podstawie instrukcji inwentaryzacyjnej wydał zarządzenie w sprawie przeprowadzenia w 2024 r. inwentaryzacji drogą spisu z natury. Na podstawie tego dokumentu kierownik zarządził przeprowadzenie spisu z natury towarów handlowych znajdujących się m.in. w placówce handlowej "ARA" sp. z o.o. przy ul. Towarowej 1 w Radomiu (magazyn nr 2).
  2. Z zarządzenia wynika, iż roczny spis z natury należy przeprowadzić według stanu na 30 listopada 2024 r. w terminie od godz. 800 do 1300 w dniu 30 listopada 2024 r.
  3. Do przeprowadzenia inwentaryzacji kierownik powołał komisję inwentaryzacyjną i przewodniczącego. Przewodniczący wyznaczył osoby do zespołów spisowych w magazynie nr 2 i pobrał opieczętowany formularz arkusza spisowego o numerze 3/2024.

II. Arkusz spisu z natury:

Arkusz spisu z natury

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.