Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Reklama w księgach rachunkowych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Reklama w księgach rachunkowych

Gazeta Podatkowa nr 53 (2241) z dnia 3.07.2025
Karolina Paszkowska

W celu pozyskania klientów firmy prowadzą działania reklamowe polegające m.in. na prezentacji danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych albo konsumpcyjnych, przekazywaniu próbek towarów oraz rozpowszechnianiu logo firmy. Sposób ujęcia wydatków na reklamę w księgach rachunkowych uzależniony jest przede wszystkim od ich charakteru.

Ewidencja kosztów reklamy

Poniesione przez jednostkę wydatki na reklamę zalicza się w księgach rachunkowych do kosztów działalności operacyjnej jednostki. Można je ewidencjonować w zespole 4 na koncie 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy). Jeśli na cele reklamy zostaną przekazane materiały, to ich wartość można również ujmować na koncie 40-1 "Zużycie materiałów i energii", a w przypadku zakupu usług obcych mogą być one odniesione na konto 40-2 "Usługi obce". W zespole 5 koszty reklamy mogą być ujmowane na koncie 52 "Koszty sprzedaży" albo na koncie 55 "Koszty zarządu", jeśli w planie kont nie wyodrębniono kosztów sprzedaży. Zapisy dotyczące sposobu ujmowania w księgach kosztów reklamy należy zamieścić w polityce rachunkowości jednostki.

Wydatki na reklamę księguje się zgodnie z zasadą memoriału, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). Należy je więc odnieść do kosztów okresu, którego dotyczą. Jak wynika bowiem z tego przepisu, w księgach rachunkowych jednostki trzeba ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Jeśli jednostka poniosła wydatki na reklamę, np. w postaci: spotów emitowanych w mediach lub prasie, zakupu gadżetów reklamowych lub odzieży z logo firmy, usług opracowania, wydruku oraz dystrybucji ulotek reklamowych, i jeśli odnoszą się one do jednego okresu sprawozdawczego, to w przypadku pełnego rachunku kosztów, ich wartość można zaksięgować:

- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy),
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"

oraz równolegle

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Jeśli zakupione gadżety reklamowe jednostka przyjmuje do magazynu, z którego będą wydawane według potrzeb, to ich przyjęcie do magazynu, w oparciu np. o dowód PZ, można zaksięgować:

- Wn konto 31 "Materiały",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Ich wartość pod datą wydania z magazynu można odnieść do kosztów na podstawie, np. dowodu WZ.

Wydatki na reklamę rozliczane w czasie

W sytuacji gdy w danym roku obrotowym jednostka wykupiła usługę reklamową na następny rok lub kolejne lata, to koszty takiej reklamy trzeba ująć w księgach z uwzględnieniem art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Ten przepis stanowi, że odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności. Oznacza to, że jeśli w ocenie jednostki poniesione wydatki na reklamę dotyczącą różnych okresów sprawozdawczych są kwotą istotną, można rozliczać je w czasie co miesiąc. Dopuszczalne jest stosowanie uproszczenia przy rozliczaniu tych kosztów polegającego na tym, że kwotę dotyczącą danego roku obrotowego ujmuje się jednorazowo w kosztach w momencie jej poniesienia, a część odnoszącą się do następnych lat zalicza się do kosztów jednorazowo na początku tych następnych lat. Takie uproszczenie może być stosowane, gdy nie ma ono znaczącego wpływu na rzetelne zaprezentowanie sytuacji majątkowej, finansowej i na wynik finansowy. Odpowiedni zapis dotyczący korzystania z takiego uproszczenia powinien zostać zamieszczony w polityce rachunkowości.

Często w czasie rozliczane są wydatki związane z udziałem w targach branżowych. Ponieważ umowę dotyczącą udziału w targach najczęściej zawiera się co najmniej kilka miesięcy przed targami, to faktura może zostać wystawiona i uregulowana we wcześniejszym okresie sprawozdawczym niż odbywają się targi.

W jednostce prowadzącej pełny rachunek kosztów wydatki na reklamę rozliczane w czasie można księgować w następujący sposób:

a) wartość netto kosztów

- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy),
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",

b) przeniesienie kosztów do rozliczenia w czasie

- Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów",

c) zaliczenie kosztów do okresu, którego dotyczą

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Próbki reklamowe

Powszechnym zwyczajem jest przekazywanie kontrahentom w celach marketingowych próbek towarów lub produktów. Jeśli kontrahentowi przekazano w celach reklamy próbkę towarów, to jej wartość, np. na podstawie dowodu WZ, można zaksięgować:

- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy),
- Ma konto 33 "Towary"

oraz równolegle

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Gdy towary jednostka ujmuje w stałych cenach ewidencyjnych różniących się od cen zakupu (nabycia), to przy ich wydaniu w ramach działań reklamowych niezbędne jest skorygowanie odchyleń przypadających na wydane próbki towarów.

Z kolei przekazanie na cele reklamy próbek wyrobów gotowych można zaewidencjonować, w oparciu np. o dowód WZ, na dwa sposoby. Można dokonać następującego zapisu tylko na kontach w zespole 5:

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 60 "Produkty gotowe i półprodukty".

Drugim sposobem jest przeprowadzenie księgowania za pośrednictwem kont obrotów wewnętrznych i dokonanie zapisu zarówno na kontach zespołu 4, jak i 5 następująco:

a) wyksięgowanie produktów

- Wn konto 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych",
- Ma konto 60 "Produkty gotowe i półprodukty",

b) obciążenie kosztów rodzajowych

- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy),
- Ma konto 79-0 "Obroty wewnętrzne",

c) przeniesienie kosztu na konto w zespole 5

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Niezbędne będzie skorygowanie odchyleń przypadających na przekazane próbki produktów, gdy wyroby gotowe jednostka ujmuje w cenach ewidencyjnych różniących się od kosztu wytworzenia.

Trzeba pamiętać, że przy nieodpłatnym przekazaniu próbek towarów albo produktów może wystąpić obowiązek naliczenia VAT należnego, gdy z tytułu nabycia lub wytworzenia towarów podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT - Dz. U. z 2025 r. poz. 775). Z tym że obowiązek ten nie dotyczy m.in. próbek, jeśli ich przekazanie nastąpiło na cele związane z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci. Przy czym ich przekazanie przez podatnika:

1) ma na celu promocję tego towaru oraz

2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Jeżeli w związku z przekazaniem próbek na działania reklamowe jednostka naliczyła VAT należny, to jego wartość w księgach - zgodnie ze stanowiskiem Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie klasyfikacji obciążeń publicznoprawnych oraz identyfikacji tych, które są związane z obrotem (podatki obrotowe), a także zasad ujęcia podatków obrotowych na potrzeby sporządzenia sprawozdania finansowego (Dz. Urz. Min. Fin. z 2025 r. poz. 46) - powinna odnieść na konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy), a gdy jest nieistotna, może zostać zaksięgowana także na koncie 40-3 "Podatki i opłaty" zapisem:

- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe", (w analityce: Koszty reklamy) lub konto 40-3 "Podatki i opłaty",
- Ma konto 22-1 "Rozrachunki z tytułu VAT należnego"

oraz równolegle

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Nabycie tablicy reklamowej

Dla celów bilansowych tablica reklamowa nabyta przez jednostkę może zostać zakwalifikowana jako odrębny środek trwały, jeśli będzie ona spełniała warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem przez środki trwałe rozumie się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Dlatego gdy tablica reklamowa spełnia wymienione warunki, czyli m.in. nie jest zainstalowana na stałe i można ją zdemontować oraz przenieść w inne miejsce, może być zaliczona do środków trwałych. Wtedy tablicę wprowadza się do ewidencji bilansowej w wartości początkowej ustalonej, w oparciu o art. 28 ust. 2 i ust. 8 ustawy o rachunkowości, na poziomie ceny nabycia. Wartość początkową tej tablicy zwiększają m.in. koszty jej montażu. Tablicę reklamową zaliczoną do środków trwałych można amortyzować w czasie na ogólnych zasadach wskazanych w art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości (przykład). Jeśli zostanie uznana za niskocenny środek trwały, to od jej wartości początkowej można także, na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy o rachunkowości, dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Można też uznać ją za wyposażenie i wydatki na nią odnieść bezpośrednio do kosztów działalności operacyjnej jako zużycie materiałów. Prawo do zastosowania takich uproszczeń powinno wynikać z polityki rachunkowości.

Gdyby wartość początkowa tablicy była niższa od przyjętej przez jednostkę w polityce rachunkowości wartości, od której uznaje się dany składnik majątku za środek trwały, wydatki związane z jej nabyciem (zakupem i instalacją) można odnieść w koszty w dacie przekazania jej do używania zapisem:

- Wn konto 40-6 "Pozostałe koszty rodzajowe" (w analityce: Koszty reklamy),
- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie"

oraz

- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Przykład

Założenia

  1. Jednostka zakupiła w czerwcu 2025 r. wolnostojącą, dwustronną gablotę LED, która będzie wykorzystywana podczas targów branżowych oraz imprez plenerowych, np. festiwali. Zgodnie z fakturą cena jej zakupu brutto to 15.990 zł (w tym VAT 2.990 zł).
  2. W czerwcu 2025 r. gablota została oddana do używania. Jednostka zamierza wykorzystywać ją przez okres dwóch lat, więc zakwalifikowała ją do środków trwałych. Miesięczny odpis amortyzacyjny wyniósł 541,67 zł, tj. (13.000 zł × 50%) : 12 m-cy.
  3. Jednostka prowadzi pełny rachunek kosztów. Zgodnie z polityką rachunkowości amortyzacja rozpoczyna się od miesiąca następującego po miesiącu oddania środka trwałego do używania.

Dekretacja w czerwcu 2025 r.

1. Faktura za zakup gabloty LED:
a) wartość brutto  15.990,00 zł
- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu  2.990,00 zł
- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".
2. OT - przyjęcie gabloty LED do używania:  13.000,00 zł
- Wn konto 01 "Środki trwałe",
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Dekretacja w lipcu 2025 r.

3. PK - pierwszy odpis amortyzacyjny:  541,67 zł
- Wn konto 40-1 "Amortyzacja",
- Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych"
oraz równolegle
- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.