Do tej pory posiadaliśmy kredyt w rachunku bieżącym, który nie podlegał ewidencji księgowej. W czerwcu 2015 r. po raz pierwszy otrzymaliśmy kredyt, który wpłynął na nasz rachunek bankowy. W jaki sposób ewidencjonować operacje związane z otrzymaniem i spłatą tego kredytu?
Operacje związane z otrzymaniem oraz spłatą kredytów bankowych ujmuje się w ewidencji księgowej na koncie 13-4 "Kredyty bankowe". Wyjątek stanowi tu kredyt w rachunku bieżącym, który nie podlega odrębnej ewidencji.
Kredyt w dniu jego uruchomienia przez bank wprowadza się do ksiąg rachunkowych w wartości nominalnej. Jego wpływ do jednostki można ująć na podstawie wyciągu bankowego zapisem:
- Wn konto 13-0 "Rachunek bieżący",
- Ma konto 13-4 "Kredyty bankowe".
Prowizja od uruchomienia kredytu obciąża koszty finansowe. Jeżeli jednostka płaci prowizję z rachunku bieżącego, zapłatę tę można zaksięgować zapisem:
- Wn konto 75-1 "Koszty finansowe",
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".
Jeśli bank przelewa na rachunek bieżący jednostki kwotę kredytu pomniejszoną o prowizję, to może mieć zastosowanie art. 39 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Wynika z niego, że gdy zgodnie z umową wartość otrzymanych finansowych składników aktywów jest niższa od zobowiązania zapłaty za nie, to różnica stanowi czynne rozliczenie międzyokresowe kosztów, które odpisuje się w koszty finansowe w równych ratach, w ciągu okresu, na jaki zaciągnięto zobowiązanie. Należy przy tym wziąć pod uwagę także zasadę istotności. Nie jest bowiem zasadne rozliczanie w czasie prowizji, której wartość nie jest istotna.
Wartością odsetek płaconych od kwoty kredytu bankowego obciąża się konto 75-1 "Koszty finansowe". Najczęściej odsetki te zarachowuje się do kosztów pod datą ich zapłaty. W takim przypadku księgowania związane z zapłatą raty kredytowej, obejmującej kwotę kapitału oraz kwotę odsetek, mogą być ujęte w księgach rachunkowych zapisem:
a) spłata części kapitałowej
- Wn konto 13-4 "Kredyty bankowe",
b) spłata odsetek od kredytu
- Wn konto 75-1 "Koszty finansowe",
c) całkowita wartość raty
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".
Należy zaznaczyć, że gdy otrzymany od banku kredyt przeznaczony jest na finansowanie środków trwałych w budowie, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, to koszty związane z obsługą kredytu, w tym prowizja oraz odsetki, poniesione do dnia wprowadzenia danego składnika majątku do używania bądź do dnia bilansowego zwiększają wartość początkową tego składnika. Odnoszone są w takim przypadku na konto 08 "Środki trwałe w budowie" lub 02 "Wartości niematerialne i prawne". Dopiero po przyjęciu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania koszty te są księgowane na koncie 75-1 "Koszty finansowe".
Przykład Założenia
a) część kapitałową 3.500 zł, b) odsetki 150 zł. Dekretacja
Księgowania |
|