Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Likwidacja składników majątku trwałego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Likwidacja składników majątku trwałego

Gazeta Podatkowa nr 40 (977) z dnia 20.05.2013
Ewa Kowalska

Aktywa są to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Składniki majątku nie spełniają definicji aktywów, gdy nastąpiło ich zużycie, zniszczenie lub utrata przydatności. Wówczas powinny figurować w ewidencji bilansowej jednostki. Ich likwidacja oznacza wycofanie z użytkowania. Podstawą dokonania zapisów księgowych są dokumenty sporządzone na okoliczność podjęcia decyzji o likwidacji składników majątku, zatwierdzone przez kierownika jednostki.


Wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji bilansowej

Środek trwały, który został postawiony w stan likwidacji, powinien być usunięty z ewidencji bilansowej. Podstawą dokonania zapisów księgowych jest dowód "LT - Likwidacja środka trwałego". Wzór tego dowodu można znaleźć na stronie internetowej naszego Wydawnictwa (www.gofin.pl) w dziale "Wzory druków i umów". Jeżeli fizyczne unicestwienie środka trwałego polegające na jego rozbiórce, demontażu, złomowaniu nastąpi po pewnym czasie od dnia podjęcia decyzji o jego likwidacji, taki środek trwały obejmuje się ewidencją pozabilansową. Gdy likwidowany środek trwały nie jest w pełni umorzony, to jego nieumorzoną wartość (wartość księgową netto) należy zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Likwidacja stanowi bowiem zdarzenie pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki (art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości).

Ewidencja w księgach rachunkowych operacji dotyczących tego zdarzenia przebiegać może zapisami:

1. LT - wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji bilansowej:

a) gdy środek trwały jest umorzony

- Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",

- Ma konto 01 "Środki trwałe",

b) gdy środek trwały nie jest umorzony

• kwota dotychczas dokonanych odpisów amortyzacyjnych

- Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",

- Ma konto 01 "Środki trwałe",

• nadwyżka wartości początkowej nad kwotą dotychczas dokonanych odpisów

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

- Ma konto 01 "Środki trwałe".

2. PK - ujęcie środka trwałego w ewidencji pozabilansowej w wartości początkowej (zapis jednostronny):

- Wn konto 09 "Środki trwałe w likwidacji".


Koszty fizycznej likwidacji środka trwałego

Jeżeli w związku z budową nowego środka trwałego konieczna jest likwidacja niezamortyzowanego budynku, to jego nieumorzonej wartości początkowej nie zalicza się na zwiększenie kosztu wytworzenia budowanego obiektu. Zatem niezamortyzowanej wartości początkowej budynku likwidowanego w związku z budową nowego obiektu nie należy ujmować na koncie 08 "Środki trwałe w budowie".

Koszty poniesione w związku z fizyczną likwidacją środka trwałego, takie jak wyburzenie, rozbiórka, uporządkowanie terenu, zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. Na podstawie dowodów dokumentujących ich poniesienie (np. faktur) ujmuje się je zapisem:

a) wartość netto

- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",

b) VAT naliczony - jeżeli podlega odliczeniu

- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",

c) wartość brutto

- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki",

d) rozliczenie kosztów

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Likwidacja środka trwałego może być także wykonana własnymi siłami. Jeśli jednostka prowadzi ewidencję kosztów według rodzajów (na kontach zespołu 4) oraz równolegle prowadzi ewidencję kosztów według funkcji (na kontach zespołu 5), to w przypadku sporządzania rachunku zysków i strat w wersji porównawczej wartość prac wykonanych przez własne komórki wskazane jest ujmować w księgach rachunkowych za pośrednictwem kont 79-0 "Obroty wewnętrzne" oraz 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych".

Przykładowo, ewidencja wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przy likwidacji środka trwałego (rozbiórce czy porządkowaniu terenu) oraz narzutów na te wynagrodzenia w takim przypadku będzie mogła przebiegać zapisami:

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

- Ma konto 79-0 "Obroty wewnętrzne"

oraz równolegle

- Wn konto 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych",

- Ma konto 53 "Koszty działalności pomocniczej".


Koszty fizycznej likwidacji budynku w związku z budową na jego miejscu nowego obiektu ujmuje się na koncie 08 "Środki trwałe w budowie".


Jeżeli przyczyną likwidacji środka trwałego jest zdarzenie losowe (np. pożar, powódź), wówczas nieumorzoną wartość środka trwałego oraz inne koszty poniesione w związku z jego likwidacją zalicza się do strat nadzwyczajnych i ujmuje w księgach rachunkowych na koncie 77-1 "Straty nadzwyczajne".

Po zakończonej likwidacji należy wyksięgować środek trwały z ewidencji pozabilansowej zapisem jednostronnym:

- Ma konto 09 "Środki trwałe w likwidacji".

Podstawą dokonania tego zapisu może być protokół sporządzony przez komisję likwidacyjną oraz zatwierdzony przez kierownika jednostki. Z treści tego protokołu powinno wynikać jednoznacznie, że likwidacja środka trwałego została zakończona.


Odzyski z likwidacji i ich sprzedaż

Wartość odzyskanych materiałów z likwidacji środków trwałych (np. złomu) zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych. Pod datą przyjęcia ich na stan magazynowy ujmuje się je zapisem:

- Wn konto 31 "Materiały",

- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

W momencie wydania z magazynu materiałów pochodzących z odzysku w związku z ich sprzedażą, ich wartość odnosi się do pozostałych kosztów operacyjnych, zapisem:

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

- Ma konto 31 "Materiały".

Uzyskany przychód ze sprzedaży materiałów odzyskanych z likwidacji środków trwałych zazwyczaj nie stanowi podstawowej działalności operacyjnej jednostki. Ujmuje się go zapisem:

- Wn konto 20 "Rozrachunki z odbiorcami",

- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Przykład 1

Założenia

  1. Jednostka posiada w ewidencji środków trwałych garaż, którego wartość początkowa wynosi 20.000 zł, a jego dotychczasowe umorzenie 16.000 zł.
     
  2. Kierownik jednostki podjął decyzję o likwidacji garażu w związku z planowaną budową na jego miejscu salonu samochodowego - dowód LT został sporządzony 20 marca 2013 r.
     
  3. Koszty rozbiórki garażu i uporządkowania terenu zgodnie z otrzymaną fakturą z dnia 8 maja 2013 r. wyniosły 2.460 zł (w tym VAT podlegający odliczeniu: 460 zł).

Dekretacja

Opis operacji

Kwota

Konto

Wn

Ma

1. LT - postawienie garażu w stan likwidacji:

     
   a) dotychczasowe umorzenie 16.000 zł 07-1 01
   b) nadwyżka wartości początkowej środka trwałego nad jego
       dotychczasowym umorzeniem
4.000 zł 76-1 01

2. PK - ujęcie garażu w ewidencji pozabilansowej (zapis jednostronny):

20.000 zł

09

-

3. Faktura - rozbiórka garażu i uporządkowanie terenu:

     
   a) wartość netto 2.000 zł 30  
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 460 zł 22-2  

   c) wartość brutto

2.460 zł   24
   d) rozliczenie kosztów 2.000 zł 08 30

4. WB - uregulowanie zapłaty:

2.460 zł

24

13-0

5. PK - wyksięgowanie z ewidencji pozabilansowej zlikwidowanego garażu (zapis jednostronny):

20.000 zł

-

09

Księgowania

Likwidacja składników majątku trwałego

Ewidencja pozabilansowa

Likwidacja składników majątku trwałego

Przykład 2

Założenia

  1. Przedsiębiorca przyjął do magazynu złom o wartości 660 zł, który pochodził z likwidacji środków trwałych.
     
  2. Przedsiębiorca sprzedał złom spółce z o.o. za kwotę 900 zł. Sprzedaż złomu nie stanowi podstawowej działalności przedsiębiorcy. Obowiązek rozliczenia VAT należnego spoczywał na nabywcy złomu, więc przedsiębiorca wystawił fakturę z oznaczeniem "Odwrotne obciążenie", która zawierała następujące dane:
Faktura nr 1/05/2013
"Odwrotne obciążenie"

Sprzedawca:
Przedsiębiorstwo Produkcyjne Jan Nowak
ul. Zamkowa 10
66-300 Międzyrzecz
NIP: 5881004120

Nabywca:
"AKCES" sp. z o.o.
ul. Kwiatowa 5
66-300 Międzyrzecz
NIP: 5781243290

Data wystawienia: 10 maja 2013 r.
Data dostawy: 10 maja 2013 r.
Sposób zapłaty: przelew
Termin zapłaty: 24 maja 2013 r.
Nr rachunku bankowego: 34 2345 2214 2244 2345 4456 2223

L.p.

Nazwa
towaru

J.m.

Ilość

Cena
jednostkowa

Wartość
towaru

1.

Złom metalowy

kg

225

4 zł

900 zł

Razem

900 zł

Do zapłaty

900 zł


Dekretacja

Opis operacji

Kwota

Konto

Wn

Ma

1. Pw - przyjęcie złomu do magazynu:

700 zł

31

76-0

2. Faktura za sprzedaż złomu:

900 zł

20

76-0

3. Wz - wydanie sprzedanego złomu z magazynu:

700 zł

76-1

31

4. WB - otrzymanie zapłaty:

900 zł

13-0

20

Księgowania

Likwidacja składników majątku trwałego

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.