Czy spółdzielnia mieszkaniowa posiadająca status jednostki małej, której organ zatwierdzający (walne zgromadzenie) podjął w 2023 r. uchwałę o niesporządzaniu zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych może na podstawie tej decyzji nie sporządzać tych elementów sprawozdania za 2024 r. oraz również za rok 2025? Czy w odniesieniu do sprawozdania za 2025 r. należy podjąć nową uchwałę w tej sprawie?
W odniesieniu do uproszczeń sprawozdawczości finansowej za 2024 r. obowiązują decyzje podjęte przed 1 stycznia 2025 r. Choć nie znajdą one zastosowania do sprawozdań za 2025 r., to w przypadku uproszczeń wymienionych w pytaniu nie będą one konieczne - o ile jednostka zachowa status jednostki małej lub nabędzie status jednostki mikro. |
W stanie prawnym sprzed nowelizacji ustawy o rachunkowości z dnia 6 grudnia 2024 r., uproszczenia sprawozdawcze w zakresie odstąpienia od sporządzania zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych mogły stosować jednostki, które spełniały kryteria do ich uznania za jednostki mikro lub jednostki małe, w stosunku do których organ zatwierdzający podjął decyzję w zakresie takiego uproszczenia (por. art. 3 ust. 1a oraz ust. 1c ustawy o rachunkowości). Na podstawie przepisów przejściowych, decyzje podjęte przed 1 stycznia 2025 r. zachowują ważność do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. (por. art. 14 ust. 9 ww. ustawy nowelizującej ustawę o rachunkowości).
Niezależnie od powyższego przepisu przejściowego w wyniku zmian wprowadzonych ww. nowelizacją, począwszy od sprawozdań finansowych za 2024 r., jednostki mikro i jednostki małe mogą nie sporządzać zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych bez podejmowania dodatkowej decyzji w tym zakresie przez organ zatwierdzający (por. art. 45 ust. 3 ustawy o rachunkowości). Co więcej, posiadanie statusu jednostki mikro lub jednostki małej nie jest po nowelizacji warunkowane wyrażeniem dodatkowej woli przez organ zatwierdzający. Status ten obecnie przysługuje automatycznie po spełnieniu ustawowych kryteriów opartych o wyższe niż dotychczas progi wielkościowe (dotyczące liczby zatrudnionych, sumy bilansowej oraz sumy aktywów).
Zatem pytająca jednostka, o ile posiadała status jednostki małej w 2024 r. oraz będzie posiadała taki status w 2025 r., to jej sprawozdanie finansowe nie będzie musiało zawierać zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Dodajmy, że w wyniku nowelizacji sporządzanie tego typu elementów sprawozdania nie jest już w żaden sposób powiązane z obowiązkiem badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta - jak było to w poprzednim stanie prawnym.
Zaznaczmy, że tak jak dotychczas (tj. przed nowelizacją), organ zatwierdzający musi podjąć decyzję w zakresie sporządzania poszczególnych elementów sprawozdania finansowego (tj. bilansu, rachunku zysków i strat, informacji dodatkowej czy sprawozdania z działalności jednostki w przypadku jednostek, które są zobowiązane do sporządzania takiego sprawozdania ze względu na formę prawną, np. sp. z o.o.) według odpowiednich załączników, innych niż nr 1, a więc załącznika nr 4 przewidzianego dla jednostek mikro czy według załącznika nr 5 przewidzianego dla jednostek małych.
|