Facebook

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   W jakim formacie należy sporządzić informację dodatkową oraz sprawozdanie ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

W jakim formacie należy sporządzić informację dodatkową oraz sprawozdanie z działalności?

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 2 (482) z dnia 20.01.2019

Ministerstwo Finansów nie opublikowało odrębnej struktury logicznej dla sprawozdania z działalności, a w przypadku informacji dodatkowej ustrukturyzowane zostały tylko jej nieliczne elementy wymagane ustawą o rachunkowości. Czy w związku z tym istnieje możliwość sporządzenia tych dokumentów np. w formacie PDF lub innym wybranym przez jednostkę będącą spółką z o.o.?

Sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności należy obecnie sporządzić w postaci elektronicznej i opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Sprawozdania finansowe podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS muszą być sporządzone w formacie XML udostępnionym w Biuletynie Informacji Publicznej przez Ministerstwo Finansów. Sprawozdanie z działalności nie musi mieć formy ustrukturyzowanej. Z kolei w odniesieniu do informacji dodatkowej, która stanowi element sprawozdania finansowego, ustrukturyzowaną formę powinna mieć tylko jej część, tzn. wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz punkt dodatkowych informacji i objaśnień dotyczący rozliczenia różnicy pomiędzy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym a wynikiem finansowym brutto. Z kolei pozostałe elementy informacji dodatkowej oraz sprawozdanie z działalności mogą być załączone do sprawozdania w postaci plików .pdf lub innych (np. .doc, .odt, .jpg, .xls, .rft).

Sprawozdanie finansowe jednostki składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. W przypadku jednostek, których sprawozdania finansowe podlegają badaniu, sprawozdanie finansowe obejmuje dodatkowo zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych (por. art. 45 ust. 2 i 3 ustawy o rachunkowości).

Do rocznego sprawozdania finansowego dołącza się sprawozdanie z działalności, jeżeli obowiązek jego sporządzania wynika z ustawy lub odrębnych przepisów (por. art. 45 ust. 4 ustawy o rachunkowości). W przypadku spółki z o.o. obowiązek sporządzenia sprawozdania z działalności wynika z art. 49 ust. 1 tej ustawy.

W świetle art. 45 ust. 1f ustawy o rachunkowości, który wszedł w życie z 1 października 2018 r., sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Przy czym, jak zaznacza się w 45 ust. 1g ww. ustawy, sprawozdania finansowe jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS sporządza się w strukturze logicznej oraz formacie udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Roczne sprawozdanie finansowe spółki z o.o. należy więc sporządzić w postaci elektronicznej w strukturze logicznej oraz formacie udostępnionych przez Ministerstwo Finansów. Innymi słowy sprawozdanie spółki powinno być sporządzone w formacie XML udostępnionym w BIP oraz podpisane elektronicznie. Dotyczy to wprowadzenia do sprawozdania finansowego, bilansu, rachunku zysków i strat oraz zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym i rachunku przepływów pieniężnych (jeżeli jednostka sporządza te elementy sprawozdania).

Wideopomocniki Więcej na temat e-sprawozdań
według ustawy o rachunkowości
można dowiedzieć się z wideoporady na
www.wideoporadniki.gofin.pl

Z kolei dodatkowe informacje i objaśnienia, ze względu na ich specyfikę nie zostały ustrukturyzowane. Wyjątek stanowi tu jeden punkt tej informacji dotyczący rozliczenia różnicy pomiędzy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym a wynikiem finansowym (zyskiem, stratą) brutto, który należy sporządzić w formacie XML udostępnionym przez Ministerstwo Finansów. Pozostałe elementy dodatkowych informacji i objaśnień jednostka sporządza w postaci elektronicznej, przy czym nie musi to być format XML ogłoszony w BIP.

Sporządzamy sprawozdanie finansowe za 2018 r.Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.podatki.gov.pl/e-sprawozdania-finansowe/pytania-i-odpowiedzi zamieszczono odpowiedź na pytanie: "W jakiej formie sporządzić »Dodatkowe informacje i objaśnienia« w sprawozdaniu finansowym zgodnym ze strukturami logicznymi?" W treści odpowiedzi MF wyjaśniło: "W opublikowanych strukturach logicznych element »Dodatkowe informacje i objaśnienia«, z wyjątkiem informacji dotyczącej rozliczenia różnicy pomiędzy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym a wynikiem finansowym, ma postać nieustrukturyzowaną. Oznacza to, że nieustrukturyzowana informacja dodatkowa może zostać dołączona jako element pliku XML sprawozdania finansowego w postaci binarnej, kodowanej w standardzie Base64 (np. jako .doc, .odt, .pdf, .jpg, .xls, .rft) albo może być zaprezentowana jako zawartość elementu o nazwie »Opis«."

Stosownie do przepisów ustawy o rachunkowości, do rocznego sprawozdania finansowego spółka z o.o. dołącza sprawozdanie z działalności. Na podstawie art. 49 ust. 7 ustawy o rachunkowości, w przypadku podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS sprawozdanie z działalności jednostki sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym. Oznacza to, że sprawozdanie z działalności jednostka sporządza w sposób elektroniczny (ale nie musi to być format XML udostępniony w BIP).

Sporządzamy sprawozdanie finansowe za 2018 r.Jak podkreśla Ministerstwo Sprawiedliwości na stronie internetowej www.ms.gov.pl w informacjach zawartych w zakładce Rejestry i Ewidencje/Krajowy Rejestr Sądowy, dokumenty, które muszą być sporządzone w postaci elektronicznej powinny być przed zgłoszeniem podpisane elektronicznie zgodnie z ustawą o rachunkowości. Dokumentami, które muszą być podpisane elektronicznie zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości i załączone do zgłoszenia w systemie RDF (Repozytorium Dokumentów Finansowych) są między innymi sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności.

Natomiast z treści struktur logicznych umieszczonych przez Ministerstwo Finansów (StrukturyDanychSprFin_v1-1.xsd) wynika, że typ pliku wykorzystywany do przekazywania załączników do sprawozdania, np. sprawozdania z audytu lub not dodatkowych, to plik w postaci .pdf.

Co istotne, Ministerstwo Sprawiedliwości podkreśla, że nie ma obowiązku postaci elektronicznej dla uchwały lub postanowienia o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego oraz uchwały o podziale zysku bądź pokryciu straty. Do sprawozdania finansowego mogą być dołączone skany tych dokumentów.

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.