Sprzedajemy towary długotrwałego użytku, na które udzielamy gwarancji. Czy musimy tworzyć rezerwy na przewidywane koszty napraw gwarancyjnych? Jak księgować tworzenie i rozliczanie takich rezerw?
Jednostki dokonujące sprzedaży towarów lub produktów długotrwałego użytku, na które udzielają gwarancji, muszą liczyć się m.in. z koniecznością ich naprawy lub wymiany w okresie objętym gwarancją. Ponoszą one z tego tytułu koszty napraw gwarancyjnych, na które w księgach rachunkowych tworzy się rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. |
Obowiązek tworzenia rezerw na przewidywane koszty napraw gwarancyjnych |
Kwestię odpowiedzialności sprzedającego wobec kupującego za wady rzeczy sprzedanej regulują przepisy art. 556-582 Kodeksu cywilnego (K.c.). W świetle art. 577 K.c., udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie. Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług. Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.
W świetle prawa bilansowego, jednostka - która udziela gwarancji kupującemu (wydaje dokument gwarancyjny) - powinna utworzyć rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na koszty napraw gwarancyjnych towarów lub produktów w związku z ich sprzedażą, a więc wtedy, gdy ma miejsce zdarzenie obligujące. |
Przypominamy, iż bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów są to rezerwy związane bezpośrednio z działalnością operacyjną, a więc z wytwarzaniem, sprzedażą (handlem) i fazą posprzedażną, a także ogólnym zarządem. Jak stanowi art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych, a także przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.
Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych, stanowią doszacowanie kosztów bieżącego okresu sprawozdawczego i dlatego są pewną formą rezerw. Trzeba jednak podkreślić, że nie wolno utożsamiać ich z rezerwami na zobowiązania, które dokonywane są na podstawie art. 35d ust. 1 ustawy o rachunkowości. W przeciwieństwie do rezerw na zobowiązania, prawdopodobieństwo poniesienia wydatków w przypadku biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów jest o wiele wyższe (niekiedy pewne). Poza tym bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów są zasadniczo tworzone na ściśle określone świadczenia, a nie na ryzyko ich wystąpienia.
Przy ustalaniu oraz rozliczaniu rezerw na naprawy gwarancyjne można skorzystać z objaśnień zawartych w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 6 "Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe" (KSR nr 6), stanowiącym załącznik do uchwały nr 3/2014 Komitetu Standardów Rachunkowości z 4 marca 2014 r. (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 12).
![]() |
Krajowe Standardy Rachunkowości, w tym KSR nr 6, dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl w zakładce Rachunkowość |
Ewidencja księgowa biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na naprawy gwarancyjne |
W księgach rachunkowych bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów na naprawy gwarancyjne ujmowane są na koncie 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Drugostronnie (po stronie Wn) odnosi się je w ciężar kosztów sprzedaży.
Ewidencja księgowa utworzenia rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych może zatem przebiegać zapisami:
|
Tworząc rezerwę na przewidywane koszty napraw gwarancyjnych należy uwzględnić w szczególności wartość sprzedaży towarów lub produktów objętych gwarancją oraz dane dotyczące rzeczywistych kosztów napraw gwarancyjnych za lata poprzednie.
Przykład
I. Założenia:
a) w 2% wystąpią usterki nienaprawialne,
b) w 5% wystąpią usterki poważne,
c) w 13% wystąpią usterki drobne,
d) w 80% nie wystąpią żadne usterki.
II. Wycena biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na naprawy gwarancyjne:
Zdarzenie | Prawdopodobieństwo wystąpienia |
Wartość |
Produkty nienadające się do naprawy | 2% | (1.500 szt. × 2%) × 1.200 zł = 36.000 zł |
Poważne usterki | 5% | (1.500 szt. × 5%) × 400 zł = 30.000 zł |
Drobne usterki | 13% | (1.500 szt. × 13%) × 50 zł = 9.750 zł |
Brak usterek | 80% | 0 zł |
Razem | - | 75.750 zł |
III. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. PK - utworzenie biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na naprawy gwarancyjne | 75.750 zł | 52-7 | 64-1 |
IV. Księgowania:
Uwaga: Utworzone dla celów bilansowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej bierne rozliczenia międzyokresowe na koszty napraw gwarancyjnych nie stanowią kosztów podatkowych. Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się natomiast rzeczywiste koszty poniesione przez jednostkę na naprawy gwarancyjne. Dlatego wskazane jest ujęcie rezerw na koszty napraw gwarancyjnych na koncie przeznaczonym do ewidencji kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (nkup). Może to być np. konto analityczne 52-7/1 "Koszty sprzedaży - niestanowiące kosztów uzyskania przychodów".
Rozliczanie rezerw na koszty naprawy gwarancyjne |
Co do zasady, odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń (por. art. 39 ust. 3 ustawy o rachunkowości). Według KSR nr 6, odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów napraw gwarancyjnych następują stosownie do przewidywanej wielkości świadczeń, a więc wykonanych napraw (we własnym zakresie lub przez obcą jednostkę) lub wymiany towaru lub produktu w ramach udzielonej gwarancji (pkt 3.15).
Rozwiązania rezerwy na naprawy gwarancyjne dokonuje się z chwilą poniesienia kosztów napraw gwarancyjnych - do wysokości faktycznie poniesionych kosztów. Przy czym poniesione przez jednostkę koszty napraw gwarancyjnych wskazane jest ujmować w księgach rachunkowych na ogólnych zasadach, zaliczając je do kosztów działalności operacyjnej.
Rozwiązanie utworzonej wcześniej rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych odbywa się zapisem:
|
Rezerwa na koszty napraw gwarancyjnych podlega rozwiązaniu również wtedy, gdy upłynął okres, na jaki udzielono gwarancji. Odpisuje się ją wówczas w kwocie odpowiadającej niewykorzystanej części biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Ewidencja w księgach rachunkowych tego zdarzenia przebiegać będzie w sposób przedstawiony wcześniej, tj. kwotę niewykorzystanej rezerwy ujmuje się na zmniejszenie kosztów, zapisem: Wn konto 64-1, Ma konto 49 lub 52-7.
Ewidencja operacji w zakresie rozliczania tego typu rezerw, w sytuacji gdy jednostka prowadzi konta zespołu 4 i 5, może przebiegać w sposób zaprezentowany na przykładach liczbowych.
Przykład
Rozwiązanie rezerwy do wysokości faktycznie poniesionych
kosztów napraw gwarancyjnych
I. Założenia:
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FZ - faktura dokumentująca naprawy gwarancyjne towarów: | |||
a) wartość brutto usługi | 16.728 zł | 30 | 21 |
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu | 3.128 zł | 22-1 | 30 |
c) wartość netto usług: 16.728 zł - 3.128 zł = | 13.600 zł | 40-2 | 30 |
oraz równolegle | 13.600 zł | 52-7 | 49 |
2. PK - rozliczenie rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych (do wysokości faktycznie poniesionych kosztów napraw gwarancyjnych) | 13.600 zł | 64-1 | 52-7 |
III. Księgowania:
Przykład
Rozliczenie rezerwy w związku z upływem okresu gwarancji
I. Założenia:
Na podstawie danych z poprzedniego przykładu, przy założeniu że w związku z upływem okresu gwarancji jednostka dokonała rozliczenia niewykorzystanych biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości: 22.460 zł - 13.600 zł = 8.860 zł.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. PK - rozliczenie niewykorzystanych biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w związku z upływem okresu gwarancji | 8.860 zł | 64-1 | 52-7 |
III. Księgowania:
Jesteśmy jednostką handlową. Sprzedajemy sprzęt elektroniczny, na który udzielamy pisemnej gwarancji kupującemu. Jak zaksięgować rabat otrzymany od producenta na naprawy gwarancyjne tego sprzętu?
Producenci udzielają niekiedy jednostkom handlowym rabatu na pokrycie kosztów napraw gwarancyjnych (ponoszonych przez jednostki handlowe). Rabat ten - w świetle uregulowań KSR nr 6 (pkt 3.16), bez względu na to, czy udzielono go przez zmniejszenie wartości zakupionych towarów w fakturze, czy też potwierdzono jego udzielenie wystawioną w tym celu oddzielną fakturą - nie jest ujmowany jako rezerwa na pokrycie kosztów napraw gwarancyjnych przez jednostkę otrzymującą rabat, która udziela pisemnej gwarancji kupującemu.
Rabat udzielony kupującemu jest uwzględniony w cenie nabycia towaru. Oznacza to, że rabat ten ujmuje się w księgach rachunkowych analogicznie jak wszystkie inne rabaty, opusty, skonta, tj. obniża on cenę zakupu (nabycia) towarów (art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości), a rezerwę na pokrycie kosztów napraw gwarancyjnych w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów tworzy się według zasad określonych w art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości. |
Przykład
Rabat ujęty w fakturze dokumentującej zakup towarów
I. Założenia:
a) wartość towarów w cenie zakupu: 38.000 zł,
b) kwotę udzielonego rabatu: 3.100 zł,
c) wartość towarów w cenie zakupu pomniejszoną o rabat: 34.900 zł,
d) VAT naliczony (według stawki 23% od kwoty 34.900 zł): 8.027 zł,
e) kwotę zobowiązania: 34.900 zł + 8.027 zł = 42.927 zł.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FZ - faktura dokumentująca zakup towarów: | |||
a) wartość zobowiązania (kwota do zapłaty) | 42.927 zł | 30 | 21 |
b) podlegający odliczeniu VAT naliczony | 8.027 zł | 22-1 | 30 |
2. PZ - przyjęcie towarów do magazynu w cenie zakupu | 34.900 zł | 33 | 30 |
III. Księgowania:
Przykład
Rabat udzielony w drodze wystawienia oddzielnej faktury korygującej
I. Założenia:
a) korekta wartości netto towarów (wartość otrzymanego rabatu): 2.500 zł,
b) korekta (zmniejszenie) VAT: 575 zł,
c) korekta (zmniejszenie) wartości brutto: 3.075 zł.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. FZ - faktura dokumentująca zakup towarów: | |||
a) wartość zobowiązania (kwota do zapłaty) | 35.055 zł | 30 | 21 |
b) podlegający odliczeniu VAT naliczony | 6.555 zł | 22-1 | 30 |
2. PZ - przyjęcie towarów do magazynu w cenie zakupu: 35.055 zł - 6.555 zł = | 28.500 zł | 33 | 30 |
3. Faktura korygująca dokumentująca kwotę udzielonego rabatu na naprawy gwarancyjne: | |||
a) kwota korekty zobowiązania wobec dostawcy | 3.075 zł | 21 | 30 |
b) korekta VAT naliczonego | 575 zł | 30 | 22-1 |
c) wartość otrzymanego rabatu (korekta wartości netto) | 2.500 zł | 30 | 33 |
III. Księgowania:
|