Spółka z o.o. postanowiła wyemitować obligacje. Obligacje będą ośmioletnie. Emisja obligacji generuje dodatkowe koszty związane z przygotowaniem dokumentacji emisyjnej przez biuro prawne oraz koszty notarialne. Ponadto poniesione zostaną koszty emisji elektronicznej obligacji i koszty administrowania hipoteki, które będą kosztami przez okres emisji obligacji fakturowanymi miesięcznie. Czy koszty te będą kosztami finansowymi, czy może kosztami usług obcych księgowanymi na kontach zespołu 5? Czy rozliczać je w czasie?
Koszty związane z emisją obligacji zalicza się do kosztów ogólnego zarządu. Natomiast koszty emisji obligacji powinny zostać zaliczone do kosztów finansowych. |
Obligacja jest papierem wartościowym, w którym emitent potwierdza zaciągnięcie określonej kwoty pożyczki oraz zobowiązuje się do jej zwrotu w ustalonym terminie wraz z odsetkami. Obligacja stanowi kredyt długoterminowy zapewniający z góry określony dochód w postaci oprocentowania, niezależnie od wyników działalności emitenta. Wartość nominalna obligacji to kwota, od której emitent płaci odsetki oraz która musi być spłacona w dniu zapadalności obligacji. Z kolei cena emisji obligacji to cena, po której emitent sprzedał obligacje obligatariuszom. Termin zapadalności obligacji (termin wykupu) to data, na którą emitent musi zwrócić kwotę podstawową. Termin wykupu obligacji (zapadalność) w przypadku pytającej spółki to osiem lat.
A zatem spółka z o.o. powinna ująć emisję obligacji zapisem:
1) otrzymanie środków pieniężnych z emisji: |
- Wn konto 13 "Rachunek bankowy", - Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki"; |
2) dyskonto wyliczone przez bank lub biuro maklerskie: |
- Wn konto 65 "Pozostałe rozliczenia międzyokresowe", - Ma konto 24; |
3) prowizje pobrane przez pośredników: |
- Wn konto 75-1 "Koszty finansowe", - Ma konto 24. |
Natomiast odsetki płacone nabywcom obligacji ujmuje się:
- Wn konto 75-1, - Ma konto 24. |
Natomiast jeżeli chodzi o poniesione koszty, to przyjmuje się, że koszty związane z emisją obligacji, przykładowo takie jak: akcji reklamowej, czy sporządzenia prospektu i innych dokumentów emisyjnych, zalicza się do kosztów zarządu. A zatem zakup tego typu usług rozlicza się według zasad ogólnych. Od tych kosztów należy odróżnić koszty emisji obligacji (np. koszty emisji elektronicznej, o których mowa w pytaniu), które zaliczane będą do kosztów finansowych.
Regulacje art. 39 ustawy o rachunkowości stanowią, iż jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. W praktyce oznacza to, iż część kosztów przypadająca na przyszłe okresy sprawozdawcze podlega aktywowaniu (ujęciu przejściowemu w aktywach bilansu) i następnie jest odnoszona w koszty następnych okresów sprawozdawczych. Czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów dokonuje się w stosunku do kosztów prostych działalności operacyjnej jednostki oraz kosztów finansowych.
Jednostki prowadzące księgi rachunkowe stosują zasadę istotności (art. 4 ust. 4 ww. ustawy), zgodnie z którą można w ramach przyjętych zasad rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na przedstawienie rzetelnie i jasno sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki. Stosując tę zasadę, jeżeli kwoty podlegające rozliczeniu w czasie nie byłyby istotne w porównaniu na przykład do sumy przychodów i kosztów, wówczas można by je zarachować bezpośrednio (bez aktywowania) w koszty w miesiącu poniesienia. Należy jednak pamiętać, że tego rodzaju uproszczenie, pojedyncze i niewielkie, jeżeli występuje ich większa ilość z różnych tytułów, mogą łącznie stanowić kwoty, których odniesienie bezpośrednio w koszty, bez rozliczania w czasie, zniekształciłoby wynik finansowy jednostki. Dlatego też wskazane jest rozliczenie w czasie nawet niewielkich kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.
|