Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji www.rcl.gov.pl opublikowano projekt z dnia 30 września 2014 r. ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw.
Projektowane zmiany wynikają z obowiązku implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zwanej dalej Dyrektywą 2013/34.
Jej celem jest poprawa warunków wykonywania działalności gospodarczej i ograniczenia lub zniesienia barier hamujących rozwój przedsiębiorczości, poprzez możliwość m.in. sporządzenia uproszczonego sprawozdania finansowego przez małe jednostki (poprzednia nowelizacja dotyczyła mikro jednostek), a także stosowania uproszczonych zasad rachunkowości dla szerszego katalogu jednostek niż dotychczas w zakresie umów leasingu, odroczonego podatku dochodowego oraz wyceny instrumentów finansowych.
Definicja małej jednostki
Zgodnie z ww. projektem, do jednostek małych zaliczane będą spółki handlowe (osobowe i kapitałowe, w tym również w organizacji), spółki cywilne oraz inne osoby prawne, a także oddziały przedsiębiorców zagranicznych, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej oraz osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego: 17.000.000 zł,
b) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy: 34.000.000 zł,
c) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty: 50 osób.
Dodatkowo, z uproszczeń przewidzianych dla małych jednostek będą mogły korzystać także podmioty, które dobrowolnie prowadzą księgi rachunkowe pomimo braku takiego obowiązku.
Z katalogu małych podmiotów wyłączono jednostki zainteresowania publicznego oraz jednostki sektora finansów publicznych.
Uproszczenia przewidziane dla małych jednostek
Uproszczenia zaprezentowane w projekcie obejmują:
Ponadto przewidziano dodatkowe uproszczenia - niezwiązane z Dyrektywą 2013/34 - polegające na możliwości:
1) klasyfikowania umów leasingu w sposób uproszczony, tj. według zasad określonych w przepisach podatkowych,
2) odstąpienia od ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
3) zwolnienia ze stosowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. nr 149, poz. 1674).
Warunkiem stosowania uproszczeń z pkt 1-3 jest spełnienie dwóch z trzech wielkości określonych dla małych jednostek w poprzednim roku obrotowym.
Inne zmiany przewidziane w projekcie
W przepisach projektu wprowadzono ponadto zmiany w zakresie:
w związku z tym jednostka nie będzie zobligowana do wyodrębnienia w księgach rachunkowych i prezentowania w rachunku zysków i strat informacji dotyczących strat i zysków nadzwyczajnych. W informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego wszystkie jednostki będą natomiast ujawniać kwotę i charakter poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie. Zdarzenia te na podstawie ich charakteru będą zakwalifikowane do odpowiednich kategorii kosztów lub przychodów;
Do tematu wprowadzenia planowanych zmian będziemy wracali na łamach naszego czasopisma.
|