Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych za 2012 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych za 2012 r.

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 4 (340) z dnia 20.02.2013
1. Termin wyjaśnienia i rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych

Na ostatni dzień 2012 r. przeprowadziliśmy inwentaryzację aktywów i pasywów. W jakim terminie należy dokonać rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych ujawnionych podczas tej inwentaryzacji i w księgach którego roku należy dokonać tego rozliczenia?

Jednostki, które prowadzą księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości, powinny przeprowadzić inwentaryzację na ostatni dzień każdego roku obrotowego (art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości). W sytuacji gdy w jednostce rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym inwentaryzację należało przeprowadzić na 31 grudnia 2012 r.

Termin i częstotliwość inwentaryzacji, określone w art. 26 ust. 1 ustawy rachunkowości, uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku (art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości).

Jednostki, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, miały zatem czas do 15 stycznia 2013 r. na zakończenie inwentaryzacji za 2012 r. Różnice z inwentaryzacji dotyczącej 2012 r. powinny zostać rozliczone w księgach 2012 r. i wpływać na wynik finansowy tego właśnie roku. Przy czym faktycznych czynności rozliczeniowych dokonuje się nie później niż do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego za ten rok. Naszym zdaniem wyjaśnienia i rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych należy dokonać przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za 2012 r., nie później niż do 26 marca 2013 r.

Jak wynika bowiem z przepisów ustawy o rachunkowości, przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji wymagają odpowiedniego udokumentowania i powiązania z zapisami ksiąg rachunkowych (art. 27 ust. 1 tej ustawy). Ponadto ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych podlegają wyjaśnieniu i rozliczeniu w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 ustawy o rachunkowości).

Ustalając ostateczny termin wyjaśnienia i rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych za rok 2012 należy także uwzględnić art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o rachunkowości, który stanowi, iż księgi rachunkowe uznaje się za prowadzone bieżąco, jeżeli zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej są sporządzane za rok obrotowy - nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym. Można zatem stwierdzić, iż rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych za 2012 r. wskazane jest dokonać w terminie do 26 marca 2013 r.


2. Ewidencja różnic inwentaryzacyjnych do czasu wyjaśnienia przyczyn ich powstania

Na jakim koncie ująć różnice inwentaryzacyjne do czasu wyjaśnienia przyczyn ich powstania?

Wszystkie różnice inwentaryzacyjne do czasu wyjaśnienia przyczyn ich powstania i zatwierdzenia przez kierownika jednostki sposobu ich ostatecznego rozliczenia ujmuje się na koncie 24-1 "Rozliczenie niedoborów i nadwyżek", osobno ujmując niedobory i nadwyżki w ewidencji analitycznej do tego konta.

Ujawnienie niedoboru księguje się:

      - Wn konto 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów",
      - Ma odpowiednie konto składnika majątku.

Natomiast ujawnione nadwyżki wprowadza się do ksiąg, zapisem:

      - Wn odpowiednie konto składnika majątku,
      - Ma konto 24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek".

Należy przy tym pamiętać, iż na koniec roku obrotowego konto 24-1 "Rozliczenie niedoborów i nadwyżek" nie powinno wykazywać salda, ponieważ różnice inwentaryzacyjne należy rozliczyć razem z zamknięciem ksiąg za dany rok.

Przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych określa komisja inwentaryzacyjna w protokole inwentaryzacyjnym. Ustalenie i sposób ich rozliczenia powinien być ujęty w protokole weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych, zatwierdzonym przez kierownika jednostki. Dokument ten jest podstawą rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.

Zwracamy uwagę, iż przykładowe wzory dokumentów inwentaryzacyjnych są dostępne na stronie internetowej naszego wydawnictwa: www.druki.gofin.pl w zakładce "Rachunkowość".


Jak wycenić ujawnione podczas inwentaryzacji nadwyżki i niedobory?

Do wyceny, rozliczenia i ustalenia różnic inwentaryzacyjnych przyjmuje się ceny poszczególnych składników majątku stosowane przy ich ewidencji księgowej.

Ujawnione niedobory Ujawnione nadwyżki
- rzeczowych składników majątku trwałego - wycenia się według wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne,
- rzeczowych składników majątku obrotowego - wycenia się w cenie nabycia (ewentualnie zakupu) lub koszcie wytworzenia,
- środki pieniężne - wycenia się w wartości nominalnej.
- rzeczowych składników majątku - wycenia się według cen ewidencyjnych na podstawie posiadanej dokumentacji dotyczącej ich nabycia lub wytworzenia, a w przypadku braku cen ewidencyjnych według cen sprzedaży netto możliwych do uzyskania (cen rynkowych), ustalonych z uwzględnieniem stopnia zużycia składnika majątku,
- środków pieniężnych - wycenia się w wartości nominalnej.

Należy pamiętać, że jeśli ewidencja zapasów w jednostce prowadzona jest w cenach różniących się od ceny zakupu (nabycia) lub kosztu wytworzenia, to równocześnie do zaksięgowanego niedoboru lub nadwyżki trzeba zaksięgować odchylenia debetowe lub kredytowe od cen ewidencyjnych tych składników, zapisem:

   1) w przypadku niedoboru:
       - Wn/Ma konto 34 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów"
         lub 62 "Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów",
       - Ma/Wn konto 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów",

   2) w przypadku nadwyżki:
       - Wn/Ma konto 24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek",
       - Ma/Wn konto 34 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów" lub 62
          "Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów".

3. Sposób rozliczania niedoborów i nadwyżek

W jaki sposób rozlicza się niedobory i nadwyżki inwentaryzacyjne?

Decyzję, o tym w jaki sposób nastąpi rozliczenie powstałych różnic inwentaryzacyjnych oraz o odpowiednim ich ujęciu w zależności od przyczyny oraz charakteru każdej różnicy podejmuje kierownik jednostki. Swoje decyzje opiera na przedstawionych przez komisję inwentaryzacyjną wynikach inwentaryzacji i opisanych przyczynach powstania różnic.

Ewidencję różnic inwentaryzacyjnych po zatwierdzeniu sposobu ich ujęcia przez kierownika jednostki przedstawiono w tabeli.

Treść operacji Konto
Wn Ma
1. Niedobór uznany przez kierownika jednostki za powstały z przyczyn niezawinionych przez osobę odpowiedzialną materialnie
76-1 "Pozostałe koszty operacyjne" 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów"
2. Niedobór powstały w wyniku zdarzenia losowego
77-1 "Straty nadzwyczajne" 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów"
3. Niedobór zawiniony bezsporny, w przypadku gdy pracownik wyraził na piśmie zgodę na zwrot równowartości niedoboru
23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami" 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów"
4. Niedobór zawiniony sporny, w przypadku odmowy przez pracownika pokrycia niedoboru i skierowania sprawy do rozstrzygnięcia przez sąd
24-6 "Należności dochodzone na drodze sądowej" 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów"
5. Ubytki naturalne mieszczące się w granicach norm i limitów
40 "Koszty według rodzajów" lub zespół 5 lub konto 70-1 "Koszt sprzedanych produktów", 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)" 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów"
6. Nadwyżki rzeczywiste, nieobjęte kompensatą, których przyczyn powstania nie ustalono
24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek" 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne"
7. Nadwyżki pozorne spowodowane błędami w dokumentacji, w ewidencji przychodów lub rozchodów albo błędami popełnionymi podczas inwentaryzacji lub wynikające z niedokładności urządzeń pomiarowych w granicach tolerancji
24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek" 40 "Koszty według rodzajów" lub zespół 5 lub konto 70-1 "Koszt sprzedanych produktów", 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)"
8. Kompensata nadwyżek z niedoborem
24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek" 24-1/0 "Rozliczenie niedoboru"

Przykład

Niedobór środka trwałego uznany za niezawiniony

I. Założenia:

1. W toku inwentaryzacji stwierdzono niedobór środka trwałego o wartości początkowej: 4.240 zł i dotychczasowym umorzeniu: 3.830 zł.

2. Niedobór ten uznany został przez kierownika jednostki za powstały z przyczyn niezawinionych przez osobę odpowiedzialną.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - ujawniony podczas inwentaryzacji niedobór środka trwałego:         
   a) wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia środka trwałego 3.830 zł 07-1 01
   b) wartość nieumorzona: 4.240 zł - 3.830 zł = 410 zł 24-1/0 01
2. PK - rozliczenie niedoboru 410 zł 76-1 24-1/0

III. Księgowania:

Sposób rozliczania niedoborów i nadwyżek

Przykład

Niedobór wyrobów gotowych uznany za zawiniony

I. Założenia:

1. Podczas przeprowadzonej w jednostce inwentaryzacji stwierdzono niedobór wyrobów gotowych o wartości według kosztu wytworzenia: 850 zł.

2. Na podstawie wyników postępowania wyjaśniającego oraz ustaleń komisji inwentaryzacyjnej kierownik jednostki uznał niedobór za zawiniony i obciążył jego wartością (po koszcie wytworzenia) osobę materialnie odpowiedzialną. Pracownik wyraził na piśmie zgodę na zwrot równowartości niedoboru.

3. Ewidencja wyrobów gotowych prowadzona jest według stałych cen ewidencyjnych. Wartość stwierdzonego niedoboru w cenie ewidencyjnej wynosi: 900 zł.

4. Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5, a rachunek zysków i strat sporządza w wariancie kalkulacyjnym.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - ujawniony podczas inwentaryzacji niedobór wyrobów gotowych:         
   a) wyksięgowanie wyrobu gotowego, którego niedobór stwierdzono
       (według wartości w cenie ewidencyjnej)
900 zł    60-0
   b) wyksięgowanie odchyleń 50 zł 62-0  
   c) wartość niedoboru według kosztu wytworzenia 850 zł 24-1/0  
2. PK - rozliczenie niedoboru (obciążenie osoby materialnie odpowiedzialnej wartością niedoboru według kosztu wytworzenia)
850 zł

23-4

24-1/0

III. Księgowania:

Sposób rozliczania niedoborów i nadwyżek

Uwaga: W przypadku gdy obciążenie pracownika następuje na poziomie wyższym niż koszt wytworzenia produktu, którego niedobór stwierdzono, kwotę dodatkowego roszczenia przewyższającego ten koszt odnosi się na konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Przykład

Nadwyżka towarów

I. Założenia:

Podczas inwentaryzacji towarów przeprowadzonej na 31 grudnia 2012 r. stwierdzono nadwyżkę towaru na kwotę: 130 zł (według cen nabycia). W wyniku postępowania wyjaśniającego ustalono, iż nadwyżka spowodowana była błędami przy ewidencji rozchodów towarów.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - ujawnienie nadwyżki towaru 130 zł 33 24-1/1
2. PK - rozliczenie nadwyżki towaru 130 zł 24-1/1 73-1

III. Księgowania:

Sposób rozliczania niedoborów i nadwyżek

W czasie spisu z natury przeprowadzonego na 31 grudnia 2012 r. ujawniono niedobór środka trwałego, którego wartość początkowa została w całości zamortyzowana. Czy w tej sytuacji, oprócz wyksięgowania wartości początkowej i dotychczasowego umorzenia tego środka trwałego, należy dokonać innych księgowań?

Stwierdzenie niedoboru środka trwałego podczas spisu z natury (w tym przypadku środka trwałego w 100% zamortyzowanego), spowoduje następujące zapisy księgowe:

1) wyksięgowanie wartości początkowej: Wn konto 24-1/0, Ma konto 01 oraz

2) wyksięgowanie dotychczasowych odpisów umorzeniowych: Wn konto 07-1, Ma konto 24-1/0.

W sytuacji gdy całkowicie umorzony środek trwały stanowi niedobór niezawiniony, to oprócz wyksięgowania wartości początkowej i dotychczasowego umorzenia tego składnika majątku nie dokonuje się żadnych innych księgowań.

Jeśli niedobór środka trwałego całkowicie umorzonego uznany zostanie za zawiniony i kierownik jednostki podejmie decyzję o obciążeniu osoby materialnie odpowiedzialnej, np. wartością rynkową (godziwą) tego składnika, to oprócz wyksięgowania go z ewidencji bilansowej (wraz z wyksięgowaniem jego umorzenia) konieczne będzie zaksięgowanie kwoty roszczenia wobec pracownika.

Wartość takiego roszczenia wskazane jest - naszym zdaniem - odnieść na dobro pozostałych przychodów operacyjnych, zapisem:

      - Wn konto 23-4 "Rozrachunki z pracownikami",
      - Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Nierozliczone na dzień bilansowy roszczenie (saldo Wn konta 23-4) podlega ujęciu w aktywach bilansu w pozycji B.II.2 lit. c) "Inne należności krótkoterminowe od pozostałych jednostek".


4. Kompensata niedoborów z nadwyżkami oraz rozliczenie różnic pozostałych po kompensacie

Kiedy można kompensować niedobory z nadwyżkami? Jak zaksięgować taką kompensatę?

Zasady dokonywania kompensat różnic inwentaryzacyjnych, które warto stosować w praktyce

1. Kompensować można ze sobą jedynie różnice inwentaryzacyjne dotyczące rzeczowych składników majątku obrotowego.

2. Kompensacie z nadwyżkami mogą podlegać tylko niedobory uznane za niezawinione, tzn. powstałe z przyczyn wykluczających odpowiedzialność materialną osoby lub osób, którym je powierzono.

3. Niedobry można kompensować z nadwyżkami, jeśli spełnione są równocześnie trzy warunki:

a) zostały stwierdzone w ramach jednego (tego samego) spisu z natury,

b) dotyczą tej samej osoby materialnie odpowiedzialnej lub jednego zespołu pracowników, którzy przyjęli wspólną odpowiedzialność materialną za powierzone mienie,

c) zostały stwierdzone w podobnych składnikach majątku (asortymentach) lub dotyczą składników majątku w podobnych opakowaniach.

4. Przy dokonywaniu kompensaty przyjmuje się zasadę niższej ceny i mniejszej ilości. Polega to na tym, że ilość i wartość niedoborów i nadwyżek podlegających kompensacie ustala się, przyjmując za podstawę mniejszą ilość niedoboru lub nadwyżki i niższą cenę składników majątku wykazujących różnice inwentaryzacyjne.

Ewidencja księgowa kompensaty niedoborów z nadwyżkami przebiega zapisem:

      - Wn konto 24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek",
      - Ma konto 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów".

Po kompensacie sprawdza się czy pozostałe niedobory ilościowe mieszczą się w granicach norm. Ewentualne różnice pozostałe po kompensacie i odliczeniu ubytków naturalnych rozlicza się według ogólnych zasad, w zależności od przyczyny ich powstania.

Sposób rozliczenia kompensaty w księgach rachunkowych przestawiono na przykładzie liczbowym.

Przykład

I. Założenia:

1. Jednostka prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową materiałów według cen zakupu.

2. W wyniku inwentaryzacji w drodze spisu z natury stwierdzono:

a) nadwyżkę materiału "A": 25 szt. × 9 zł/szt. = 225 zł,

b) niedobór materiału "B": 21 szt. × 8 zł/szt. = 168 zł.

3. Dokonano kompensaty niedoboru materiału "B" z nadwyżką materiału "A" zgodnie z zasadą mniejsza ilość i niższa cena, tj.: 21 szt. × 8 zł/szt. = 168 zł.

4. Pozostałą po kompensacie nadwyżkę materiału "A": 225 zł - 168 zł = 57 zł odniesiono na dobro pozostałych przychodów operacyjnych.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - nadwyżka materiału "A" 225 zł 31 24-1/1
2. PK - niedobór materiału "B" 168 zł 24-1/0 31
3. PK - kompensata niedoborów z nadwyżkami 168 zł 24-1/1 24-1/0
4. PK - rozliczenie rzeczywistej nadwyżki pozostałej po kompensacie 57 zł 24-1/1 76-0

III. Księgowania:

Kompensata niedoborów z nadwyżkami oraz rozliczenie różnic pozostałych po kompensacie

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.