Przy rozładunku zakupionego i zapłaconego towaru zniszczeniu uległa cała paleta tynku. Jak to zaksięgować i udokumentować?
Zakupiony towar zniszczony podczas rozładunku, jako nienadający się do dalszej odsprzedaży, należy zaliczyć w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. W świetle bowiem art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości, do pozostałych kosztów operacyjnych zalicza się koszty pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki. |
Zakładamy, że zniszczenie towaru nastąpiło jeszcze przed przyjęciem dostawy do magazynu. W związku z tym w księgach rachunkowych nabywcy należy dokonać zapisu:
- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne", - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu". |
Zwracamy uwagę, że straty w rzeczowych składnikach majątku obrotowego (w tym przypadku towarów) wycenia się według cen rzeczywistych, tj. ceny nabycia (zakupu).
Powstałą szkodę w towarze wskazane jest udokumentować protokołem, który będzie określał ilość i wartość towaru, który uległ zniszczeniu oraz okoliczności tego zdarzenia, a także podpis osoby (osób) odpowiedzialnych za przyjęcie dostawy towarów oraz dyspozycję kierownika jednostki, w jaki sposób powinien być rozliczony.
Przykład
I. Założenia:
1. Podczas rozładunku towaru w jednostce handlowej zniszczeniu uległa paleta tynku. Wartość zniszczonego tynku (paleta - 40 worków) wynosiła: 850 zł (cena nabycia). Wartość faktury brutto wynosiła: 10.455 zł, w tym VAT: 1.955 zł.
2. Zniszczoną partię tynku jednostka zaliczyła w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Do magazynu przyjęto pozostałą część towaru.
II. Dekretacja:
|
|
|
|
|
|
||
1. FV - zakup towaru: | |||
a) wartość towaru w cenie nabycia |
8.500 zł
|
|
|
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu |
1.955 zł
|
|
|
c) wartość brutto zobowiązania |
|
|
|
2. PK - zaliczenie w ciężar kosztów zniszczonej palety tynku |
850 zł
|
|
|
3. Pz - przyjęcie do magazynu pozostałej partii towaru: 8.500 zł - 850 zł = |
7.650 zł
|
|
|
III. Księgowania:
|