Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Księgi rachunkowe  »   Umowy najmu i dzierżawy w księgach najemcy i dzierżawcy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Umowy najmu i dzierżawy w księgach najemcy i dzierżawcy

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 13 (325) z dnia 1.07.2012
1. Kwalifikacja umów najmu i dzierżawy dla celów bilansowych

Zasady kwalifikacji umów najmu i dzierżawy dla celów bilansowych omówiliśmy w  Zeszytach Metodycznych Rachunkowości nr 8 z 20 kwietnia 2012 r. na str. 19-20.

Przypominamy, iż ustawa o rachunkowości nie zawiera definicji umów najmu i dzierżawy. Znacznie szerzej zagadnienie to zostało uregulowane w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 5 "Leasing, najem i dzierżawa" (KSR nr 5), stanowiącym załącznik do uchwały nr 16/11 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 13 grudnia 2011 r. (Dz. Urz. Min. Fin. nr 9, poz. 52).

W świetle ustawy o rachunkowości, jeżeli umowa najmu i dzierżawy jest umową odpłatną, została zawarta na czas oznaczony i dodatkowo spełnia chociaż jeden z siedmiu warunków określonych w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości, to dla celów bilansowych traktowana jest jak leasing finansowy. Przedmiot takiej umowy ujmuje się w księgach korzystającego (najemcy lub dzierżawcy), jako składnik aktywów trwałych podlegający amortyzacji, a drugostronnie jako zobowiązanie finansowe. Natomiast opłatę podstawową dzieli się na część kapitałową i odsetkową. Część odsetkowa stanowi koszt finansowy, zaś część kapitałowa traktowana jest jako spłata zobowiązania wobec finansującego.

W pozostałych przypadkach przedmiot umowy pozostaje w aktywach trwałych wynajmującego lub wydzierżawiającego, a w księgach najemcy lub dzierżawcy opłaty z tytułu najmu lub dzierżawy odnosi się w koszty.

W kwestii kwalifikacji umów najmu i dzierżawy oraz ujęcia ich w księgach rachunkowych jednostki mogą na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości skorzystać z uregulowań zawartych w KSR nr 5. Standard dzieli umowy na zawarte na czas określony i nieokreślony. Jeżeli umowa zawarta jest na czas określony, to mamy do czynienia z umową leasingu (finansowego lub operacyjnego), jeśli natomiast umowa zawarta jest na czas nieokreślony - z umową najmu lub dzierżawy. Zatem jednostki, które przyjęły do stosowania uregulowania zawarte w KSR nr 5, do umów najmu lub dzierżawy zaliczają tylko te umowy, które są zawarte na czas nieokreślony. Jeżeli umowa najmu lub dzierżawy została zawarta na czas określony i nie spełnia warunków określonych dla leasingu finansowego w art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości, to według KSR nr 5 zaliczana jest do leasingu operacyjnego i tak też jest rozliczana w księgach rachunkowych.

W niniejszym artykule przedstawimy zasady ewidencji "zwykłej" umowy najmu i dzierżawy w księgach najemcy i dzierżawcy.


2. Ujęcie w księgach opłat z tytułu zwykłej umowy najmu i dzierżawy

Według KSR nr 5 najemca lub dzierżawca zalicza opłaty z tytułu umowy najmu lub dzierżawy zależnie od celu użytkowania przedmiotu najmu lub dzierżawy:

a) do kosztów działalności operacyjnej lub pozostałych kosztów operacyjnych - w razie stosowania wariantu porównawczego rachunku zysków i strat,

b) do kosztów wytworzenia, ogólnego zarządu lub sprzedaży bądź do kosztów pozostałej działalności operacyjnej - w przypadku stosowania wariantu kalkulacyjnego rachunku zysku i strat

Jeżeli najemca lub dzierżawca opłacił czynsz za dany okres z góry, to dokonuje rozliczeń międzyokresowych czynszu, ponieważ okres za jaki opłacono czynsz jest znany. Nie rozlicza się natomiast w czasie opłaty wstępnej, jeżeli zgodnie z warunkami umowy najemca lub dzierżawca zobowiązany jest do jej uiszczenia, bowiem umowa zawarta jest na czas nieokreślony.

W księgach rachunkowych dzierżawcy lub najemcy wydatki na czynsz z tytułu najmu bądź dzierżawy przedmiotu używanego dla potrzeb podstawowej działalności operacyjnej ujmuje się w księgach rachunkowych, zapisem:

      - Wn konto 40-2 "Usługi obce" lub odpowiednie konto zespołu 5,
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami".

W sytuacji, gdy czynsz z tytułu najmu bądź dzierżawy jest płacony za okres dłuższy niż miesiąc, w księgach najemcy lub dzierżawcy podlega on rozliczeniu za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów (konto 64). Jak bowiem wynika z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych. W przypadku najmu i dzierżawy okres rozliczania kosztów będzie pokrywał się z okresem za jaki opłacono czynsz i będzie odpisywany w równych miesięcznych ratach.

Czynsz ten można odpisać w koszty jednorazowo - z pominięciem rozliczeń miesięcznych, korzystając z uproszczeń określonych w art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Pod warunkiem, że jego wartość nie jest istotna i nie wywiera znaczącego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki. Przy czym, jeśli zapłata dotyczy dwóch różnych lat obrotowych, np. od czerwca 2012 r. do maja 2013 r., wskazane jest dokonać jednorazowego odpisu w koszty czerwca części czynszu dotyczącej danego roku, tj. za okres od czerwca 2012 r. do grudnia 2012 r. Część czynszu dotycząca następnego roku, tj. od stycznia 2013 r. do maja 2013 r., zostanie odpisana w koszty z początkiem 2013 r.

Przykład

I. Założenia:

Spółka z o.o. w czerwcu 2012 r. zawarła umowę najmu pomieszczeń administracyjnych. Zapłaciła czynsz "z góry" za 12 miesięcy w kwocie brutto: 12.546 zł, w tym VAT 2.346 zł. Wartość czynszu spółka rozlicza w czasie przez 12 m-cy. Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.

II. Dekretacja:
 

Opis operacji
Kwota
Konto
Wn
Ma
1. Faktura VAT dokumentująca usługę najmu:         
   a) wartość brutto faktury
12.546 zł
30
21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu
2.346 zł
22-1
30
   c) zarachowanie kwoty netto czynszu w koszty
10.200 zł
40-2
30
   d) przeniesienie kosztów czynszu zapłaconego z góry do rozliczenia w czasie
10.200 zł
64-0
49
2. WB - wpłata czynszu na rachunek wynajmującego
12.546 zł
21
13-0
3. PK - koszty w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy (miesiąc): 10.200 zł : 12 m-cy =
850 zł
55
64-0

III. Księgowania:

Ujęcie w księgach opłat


Dodajmy, iż w zakresie powstania obowiązku podatkowego dla celów VAT świadczenie w kraju usług najmu i dzierżawy zostało potraktowane przez ustawodawcę w sposób szczególny. W myśl bowiem art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, dla tego rodzaju usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Natomiast w zakresie podatku naliczonego - nie obowiązują tu szczególne regulacje, co oznacza, że nabywca tych usług może odliczyć VAT już w miesiącu (kwartale), w którym otrzymał fakturę (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych).

Należy jednak zauważyć, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przysługuje podatnikom VAT jedynie wówczas, gdy dany zakup ma związek z wykonywanymi przez podatników czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Jeżeli zatem wydatki związane z przedmiotem najmu lub dzierżawy dotyczą czynności opodatkowanych, to VAT naliczony podlega odliczeniu. Co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę usługi wiąże się ze spełnieniem dwóch podstawowych warunków:

1) z otrzymaniem faktury za usługę (art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT),

2) z wykonaniem usługi (art. 86 ust. 12 ustawy o VAT).

Jednak w świetle art. 86 ust. 12a ustawy o VAT - w przypadku usług najmu nie jest wymagane spełnienie warunku wykonania usługi. Wystarczającą przesłanką umożliwiającą najemcy lub dzierżawcy odliczenie podatku naliczonego od nabywanej usługi najmu lub dzierżawy, jest otrzymanie faktury VAT dokumentującej tę usługę.


3. Ewidencja nakładów poniesionych na ulepszenie przedmiotu zwykłej umowy najmu lub dzierżawy

Jeżeli najemca lub dzierżawca ulepszył przedmiot umowy, to dla celów bilansowych nakłady na ulepszenie obcego środka trwałego kwalifikowane są jako ulepszenia w obcym środku trwałym, czyli zalicza się je do środków trwałych (art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c) ustawy o rachunkowości).

Koszty tych ulepszeń nie zwiększają dotychczasowej wartości początkowej przedmiotu umowy najmu lub dzierżawy, ponieważ nie figuruje on w księgach użytkownika. Nakłady na ulepszenia obcych środków trwałych, w trakcie ich ponoszenia, podlegają księgowaniu na koncie 08. Po zakończeniu ulepszenia poniesione nakłady, ujmuje się jako odrębne środki trwałe na koncie 01, zapisem:

      - Wn konto 01 "Środki trwałe" (w analityce: Ulepszenia w obcych środkach trwałych),
      - Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".

Tak powstałe środki trwałe podlegają odpisom amortyzacyjnym zgodnie z art. 32 ustawy o rachunkowości.

Do kosztów ulepszenia (np. modernizacji) wynajmowanego lub wydzierżawianego środka trwałego (np. lokalu) odnosi się również KSR nr 5. Według tego standardu, jeżeli po zakończeniu umowy, środek trwały powstały w wyniku ulepszenia nie został w pełni zamortyzowany, to najemca lub dzierżawca odpisuje wartość księgową (netto) ulepszenia w obcym środku trwałym w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. W sytuacji natomiast nabycia przedmiotu najmu lub dzierżawy, najemca lub dzierżawca zwiększa o wartość księgową netto ulepszenia w obcym środku trwałym cenę nabycia nabytego przedmiotu umowy.

Po wygaśnięciu umowy najmu (dzierżawy) powstaje konieczność postawienia środka trwałego, jakim jest ulepszenie w obcym środku trwałym, w stan likwidacji i zaprzestania naliczania dalszych odpisów amortyzacyjnych. Wyksięgowanie obiektu inwentarzowego z ewidencji bilansowej następuje zapisem:

   a) dotychczasowe umorzenie:
      - Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
   b) wartość początkowa środka trwałego:
      - Ma konto 01 "Środki trwałe" (w analityce: Ulepszenia w obcych środkach trwałych),
   c) nieumorzona wartość środka trwałego:
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".

W sytuacji natomiast nabycia przedmiotu najmu lub dzierżawy, wyksięgowanie ulepszenia w obcym środku trwałym obiektu inwentarzowego z ewidencji bilansowej następuje zapisem:

   a) dotychczasowe umorzenie:
      - Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
   b) wartość początkowa środka trwałego (ulepszenia w obcym środku trwałym):
      - Ma konto 01 "Środki trwałe" (w analityce: Ulepszenia w obcych środkach trwałych),
   c) nieumorzona wartość środka trwałego:
      - Wn konto 01 "Środki trwałe".

Zwracamy uwagę, iż poniesione uprzednio nakłady na ulepszenie w obcym środku trwałym miały na celu przystosowanie przedmiotu (obcego wówczas) dla potrzeb działalności prowadzonej przez jednostkę. Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości, cena nabycia to cena zakupu składnika aktywów, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a powiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania.

Zatem nieumorzona wartość początkowa zlikwidowanego ulepszenia w obcym środku trwałym podlegać będzie zarachowaniu w ciężar kosztów w postaci odpisów amortyzacyjnych naliczonych od łącznej wartości początkowej środka trwałego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami art. 32 ustawy o rachunkowości.


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Księgi rachunkowe - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.