Zamierzam kupić używany samochód o wartości ponad 50.000 zł. Sprawdziłem go w dostępnym w internecie Rejestrze Zastawów Skarbowych. Samochód nie widnieje w nim jako przedmiot zastawu skarbowego. Czy wydruk ze strony internetowej zawierający taką informację jest traktowany jako wypis z Rejestru Zastawów Skarbowych?
NIE. Dane z Rejestru Zastawów Skarbowych, udostępniane on-line, nie mają mocy dokumentu urzędowego.
Rzecz ruchoma lub prawo majątkowe obciążone zastawem skarbowym pozostaje "w rękach" podatnika. Może on tego mienia używać i nim rozporządzać, także zbyć. Zastaw skarbowy jest bowiem skuteczny wobec każdorazowego właściciela przedmiotu zastawu skarbowego i ma pierwszeństwo przed jego wierzycielami osobistymi. Mówi o tym art. 46 § 1 Ordynacji podatkowej.
Każdy, kto jest zainteresowany sytuacją prawną ruchomości lub prawa majątkowego (np. potencjalny kupiec używanego samochodu), może fakt ustanowienia zastawu skarbowego sprawdzić w internecie. Informacje o zastawach skarbowych są gromadzone w Rejestrze Zastawów Skarbowych prowadzonym w systemie teleinformatycznym przez Szefa KAS. Jest on dostępny on-line bezpłatnie. Wyszukiwanie w nim umożliwia aplikacja zamieszczona na stronie www.podatki.gov.pl/inne-narzedzia/rejestr-zastawow-skarbowych/. Wyniki wyszukiwania zawierają dane przedmiotu zastawu skarbowego (numer identyfikacyjny, dodatkowy numer identyfikacyjny, nazwę, typ, charakterystykę) albo informację, że przedmiot o wskazanym identyfikatorze nie został odnaleziony w rejestrze. Dane są aktualne na godzinę 2400 dnia poprzedniego.
Informacje prezentowane w opisanej aplikacji nie mają mocy dokumentu urzędowego. Jeżeli potencjalnemu nabywcy zależy na uzyskaniu takiego dokumentu, powinien wystąpić o wypis z Rejestru Zastawów Skarbowych. Wskazuje tak art. 46c § 4 Ordynacji podatkowej. Wniosek o wypis należy sporządzić na formularzu WW-1. Składa się go w dowolnym urzędzie skarbowym. Wniosek można wnieść w formie papierowej (składając w urzędzie skarbowym lub przesyłając drogą pocztową) albo w postaci elektronicznej na skrzynkę podawczą urzędu skarbowego.
Za wydanie wypisu trzeba uiścić opłatę w wysokości 50 zł. Wpłaca się ją na mikrorachunek podatkowy. Dowód zapłaty opłaty należy dołączyć do wniosku. Jeżeli wniosek jest składany przez internet, za dowód zapłaty uznaje się także elektroniczną kopię dokumentu potwierdzającego uiszczenie opłaty.
|