Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Gdy pracodawca finansuje zakup karnetu sportowego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Gdy pracodawca finansuje zakup karnetu sportowego

Gazeta Podatkowa nr 62 (894) z dnia 2.08.2012
Beata Siwkowska

Pracodawcy podejmują często decyzje o zakupie na rzecz pracowników różnego rodzaju usług o charakterze sportowo-rekreacyjnym w ramach konkretnego programu. Pracownik objęty danym programem otrzymuje karnet identyfikujący jego uprawnienia do skorzystania z określonych usług. Uzyskane świadczenie stanowi dla tej osoby przychód, ale niekoniecznie opodatkowany.


Zakup z ZFŚS…

Wartość pieniężna karnetu stanowi przychód ze stosunku pracy po stronie pracownika, który go otrzymał (w części opłaconej przez pracodawcę). Przy czym nie zawsze powstaje potrzeba pobrania od niego zaliczki na podatek. Znaczenie ma jednak źródło, z którego pracodawca pokryje zakup karnetów.

Pracodawcy ze sfery budżetowej oraz spoza "budżetówki", ale zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, obowiązani są do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W związku z tym zakup karnetów na fitness, siłownię czy basen realizują głównie ze środków tego Funduszu, gdyż jako zajęcia sportowo-rekreacyjne mieszczą się one w pojęciu działalności socjalnej zawartym w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592). Przy czym muszą pamiętać, aby przyznanie tego rodzaju świadczeń lub wysokość dopłat do nich uzależnić od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS (art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS). Wówczas bowiem udzielona z Funduszu pomoc ma charakter socjalny.


… a skutki podatkowo-składkowe

Sfinansowanie karnetów z ZFŚS jest korzystne dla pracowników zarówno pod kątem podatkowym, jak i składkowym. Wówczas bowiem wartość karnetów sportowych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego po spełnieniu warunków zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o pdof. Na podstawie tego przepisu wolna od podatku jest wartość świadczeń (rzeczowych i pieniężnych) otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Jednocześnie ustawodawca zastrzega, że rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Mogą powstać wątpliwości czy w zakresie "innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi" mieści się również karnet. Organy podatkowe prezentują w tej kwestii korzystne dla podatników stanowisko. Uznają, że nie można go utożsamiać z bonem, talonem lub innym znakiem uprawniającym do wymiany na towary lub usługi. Nie uprawnia on bowiem posiadacza (pracownika) do jego wymiany na usługę lub towar, lecz umożliwia mu skorzystanie z określonego świadczenia (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lipca 2011 r., nr IPPB2/415-576/11-2/AS).

Należy również wyjaśnić co oznacza zwrot "sfinansowanych w całości". Wyrażenie to nie odnosi się do wielkości udziału pracodawcy w finansowaniu świadczeń rzeczowych dla pracowników, lecz do źródeł, z których pochodzą środki na pokrycie wartości tych świadczeń. Jeżeli zatem pracodawca sfinansuje omawiane świadczenie rzeczowe ze środków ZFŚS np. w 50%, a resztę pokryje pracownik, to ze zwolnienia od podatku korzysta kwota sfinansowana z ZFŚS (do wysokości 380 zł w roku podatkowym).

Opodatkowanie omawianego świadczenia będzie miało miejsce, jeżeli jego wartość (łącznie z innymi świadczeniami rzeczowymi i pieniężnymi) przekroczy w roku podatkowym kwotę 380 zł. W tym przypadku zaliczka na podatek dochodowy powinna być pobrana od nadwyżki ponad kwotę zwolnioną od podatku.

Inaczej jest natomiast ze składkami ZUS. Jeżeli zakup karnetów zostanie sfinansowany ze środków ZFŚS i zostaną one przekazane pracownikom z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego, to nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Wyłączenie to przysługuje bez ograniczenia kwotowego i ma zastosowanie również do składki zdrowotnej (przykład).

Przykład

Pan Jan otrzymał karnet o wartości 200 zł sfinansowany w 60% ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (tj. w kwocie 120 zł; z uwzględnieniem kryterium socjalnego).

I przypadek - jest to jedyne świadczenie otrzymane przez podatnika w 2012 r.

Od wartości tego świadczenia zakład pracy nie pobierze podatku (jego wartość nie przekraczała kwoty zwolnionej od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o pdof) ani składek ZUS.

II przypadek - podatnik wcześniej otrzymał z ZFŚS świadczenia socjalne na kwotę 350 zł

W tym przypadku opodatkowaniu będzie podlegało dofinansowanie do karnetu w kwocie 90 zł (470 zł - 380 zł). Od całości świadczenia nie należy natomiast naliczać składek ZUS.


Finansowanie ze środków obrotowych

Pracodawca może sfinansować pracownikom zakup karnetów na zajęcia sportowo-rekreacyjne ze środków obrotowych. Wówczas nie wiąże go reguła różnicowania wartości świadczenia dla poszczególnych pracowników. Uprawniony jest do przyznania ich według zasady "każdemu po równo".

Przy czym świadczenie pochodzące ze środków obrotowych pracodawcy nie korzysta ze zwolnienia od podatku (bez względu na jego wartość). Może natomiast być zwolnione z oskładkowania (jako korzyść materialna), jeżeli:

  • przysługuje ono pracownikom na podstawie obowiązujących w firmie przepisów płacowych (np. regulaminu wynagradzania) oraz
     
  • pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność.

W takim przypadku wartość karnetów dofinansowanych środkami obrotowymi nie stanowi podstawy do naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.