Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Stosowanie kas rejestrujących w 2023 r.
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Stosowanie kas rejestrujących w 2023 r.

Poradnik VAT nr 2 (578) z dnia 20.01.2023

Zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących określone w rozporządzeniu w sprawie zwolnień obowiązują od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.

1. Podmioty korzystające ze zwolnienia z ewidencjonowania

1.1. Wartość sprzedaży uprawniająca do zwolnienia z kas w 2023 r.

W 2023 r. wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych dla podatników kontynuujących działalność - analogicznie, jak w ubiegłym roku - pozostaje na poziomie 20.000 zł. W przypadku podatników rozpoczynających sprzedaż w trakcie roku podatkowego, limit 20.000 zł określany jest w proporcji do okresu jej wykonywania. Z kolei podatnicy rozpoczynający po dniu 31 grudnia 2021 r. sprzedaż na rzecz ww. osób, zwolnieni są z ewidencjonowania w danym roku podatkowym, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy w danym roku, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, kwoty 20.000 zł. Przy obliczaniu wartości sprzedaży o której mowa, nie uwzględnia się należnego podatku VAT (§ 3 ust. 5 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień).

Dla Prenumeratorów GOFIN

Przy czym, podatnik, który w poprzednim roku był zobowiązany do ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy lub przestał spełniać warunki do zwolnienia z tego obowiązku, nie może korzystać ze zwolnienia ze względu na limit wartości sprzedaży.

W 2023 r. nie zmieniły się również regulacje w zakresie czynności, które nie są wliczane do wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia z kas. W myśl § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień do limitu wartości sprzedaży, nie są wliczane czynności, o których mowa w poz. 35 i poz. 47 załącznika do rozporządzenia. Mowa tu jest o dostawie nieruchomości (poz. 35) oraz dostawie towarów i świadczeniu usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym zaliczane są przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą (poz. 47).

Przykład

 

Podatnik rozpoczął działalność handlową 9 stycznia 2023 r. W dniu 12 stycznia br. dokonał pierwszej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej. Wartość sprzedaży uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania powinien wyliczyć według następującego wzoru:

A = B × C/D

gdzie:

A - oznacza graniczną wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności, której przekroczenie powoduje utratę zwolnienia,
B - oznacza limit określony w rozporządzeniu, czyli 20.000 zł,
C - oznacza liczbę dni prowadzenia sprzedaży, jaka pozostała do końca roku (w opisywanej sytuacji od dnia 12 stycznia 2023 r.),
D - oznacza liczbę dni w roku podatkowym.

Z wyliczenia wynika, iż limit wynosi 19.397,26 zł.


Kalkulator limitu wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w kasie fiskalnej

Przy wyliczaniu powyższej kwoty należy pamiętać, aby uwzględnić również sprzedaż towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie zwolnień - jako wymienione w załączniku do rozporządzenia - zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

1.2. Przekroczenie wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia

Jeżeli w 2023 r. podatnik korzysta ze zwolnienia z ewidencjonowania, lecz w trakcie roku wartość sprzedaży dla osób prywatnych przekroczy kwotę 20.000 zł (lub limit liczony proporcjonalnie do okresu wykonywania sprzedaży w 2023 r. - jeżeli w tym roku podatnik rozpocznie sprzedaż dla ww. podmiotów), zwolnienie straci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży przekroczyła ww. limit (§ 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

Przykład

 

Załóżmy, że u podatnika, o którym mowa w poprzednim przykładzie, w maju 2023 r. wartość sprzedaży dla osób prywatnych przekroczy kwotę 19.397,26 zł. Podatnik będzie musiał stosować kasę rejestrującą od 1 sierpnia 2023 r., tj. po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym limit został przekroczony (§ 5 ust. 2 rozporządzenia). Przy czym ewidencjonowanie tej sprzedaży będzie musiał rozpocząć wyłącznie w kasie/drukarce on-line, bowiem z dniem 31 grudnia 2022 r. upłynął termin wydawania potwierdzeń o spełnieniu funkcji i warunków technicznych dla kas z elektronicznym zapisem kopii (przy założeniu, że prowadzona ewidencja sprzedaży nie będzie wymagała używania kas o zastosowaniu specjalnym).

1.3. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ze względu na strukturę sprzedaży

Podatnicy kontynuujący w 2023 r. sprzedaż na rzecz osób prywatnych

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się do końca 2023 r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług zwolnionych z ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia (poz. 1-33) w przypadku, gdy w poprzednim roku podatkowym udział sprzedaży z tytułu tej dostawy w całkowitej sprzedaży podatnika (zwanym "udziałem procentowym sprzedaży") realizowanym na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%.

Zaznaczyć przy tym należy, że zwolnienie to nie ma zastosowania, w przypadku podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy sprzedaży równy 80% lub niższy niż 80%, co wynika z § 3 ust. 3 rozporządzenia.

Warto podkreślić, że do wyliczenia współczynnika przyjmuje się wyłącznie wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych, co oznacza, że w proporcji tej nie jest uwzględniana sprzedaż dokonywana na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Przykład

 

Prywatna szkoła języków obcych poza działalnością edukacyjną prowadzi także działalność handlową (sprzedaż podręczników).

Za rok 2022 sprzedaż na rzecz osób fizycznych wyniosła ogółem 290.000 zł, w tym działalność edukacyjna - 240.000 zł i działalność handlowa - 50.000 zł.

Usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 85 (z wyjątkami, które nie mają jednak zastosowania w opisywanym przykładzie) są zwolnione z ewidencjonowania do 31 grudnia 2023 r. na podstawie poz. 30 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Wyliczenie proporcji, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 przedstawia się następująco:

240.000 zł/290.000 zł × 100% = 82,76%.

Ustalono ponadto, że proporcja ta w pierwszym półroczu 2022 r. wyniosła 85%, a w drugim - 83%. Tak więc w tych okresach udział usług zwolnionych w ogólnej sprzedaży był wyższy niż 80%, w związku z czym szkoła od 1 stycznia 2023 r. może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania w zakresie całej działalności.

Należy jednak pamiętać, że podatnicy, którzy w prowadzonej działalności gospodarczej korzystają ze zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego, po zakończeniu każdego półrocza muszą dokonać ponownego przeliczenia struktury sprzedaży.

Jeżeli w wyniku tego przeliczenia okaże się, że udział procentowy sprzedaży w danym półroczu będzie niższy lub równy 80%, to podatnik powinien rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia (§ 5 ust. 3 rozporządzenia).

Podatnicy rozpoczynający sprzedaż po 31 grudnia 2021 r.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia, w przypadku podatników rozpoczynających sprzedaż po 31 grudnia 2021 r., zwolnienie podmiotowe przysługuje, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy sprzedaży:

a) za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,

b) za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy

- będzie wyższy niż 80%.

Jak wynika jednak z § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia podatnicy korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 lit. a), tracą prawo do tego zwolnienia po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym upłynął okres pierwszych sześciu miesięcy sprzedaży, jeżeli udział procentowy sprzedaży w tym okresie jest równy albo niższy niż 80%.

Przykład

 

Zakładamy, że podatnik w lutym 2023 r. rozpocznie prowadzenie działalności w zakresie usług ubezpieczeniowych oraz dodatkowo będzie zajmował się sprzedażą towarów na rzecz osób prywatnych. Usługi ubezpieczeniowe wymienione są w poz. 24 załącznika do rozporządzenia ("Usługi finansowe i ubezpieczeniowe" PKWiU 64-66), jako czynności zwolnione z ewidencjonowania, natomiast sprzedaż towarów nie podlega temu zwolnieniu.

Podatnik przewiduje, iż wartość sprzedaży usług ubezpieczeniowych planowanych do zrealizowania do końca roku, będzie wyższa niż 80% całej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W związku z tym nie ma on obowiązku instalowania kasy rejestrującej.

Jeśli rozliczenie pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności, wykaże, że udział procentowy sprzedaży będzie równy lub niższy niż 80%, to podatnik będzie musiał rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży towarów na kasie od 1 października 2023 r.

Wskazać przy tym należy, że podatnik nie będzie musiał rejestrować sprzedaży usług ubezpieczeniowych na kasie, ponieważ na mocy rozporządzenia w sprawie zwolnień, usługi te zwolnione są przedmiotowo z ewidencjonowania do końca 2023 r.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia na mocy § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b), u których udział procentowy sprzedaży za okres do końca roku podatkowego jest równy albo niższy niż 80%, zwolnienie straci moc po upływie dwóch miesięcy od zakończenia tego roku podatkowego (§ 5 ust. 5 rozporządzenia).

Przykład

 

Zakładamy, że podatnik w sierpniu 2023 r. rozpocznie świadczenie usług w zakresie czynności notarialnych przede wszystkim na rzecz podmiotów gospodarczych oraz w niewielkim zakresie dla osób fizycznych. Ponadto, będzie dokonywał sprzedaży drobnych artykułów biurowych głównie na rzecz osób fizycznych. "Czynności notarialne" (bez względu na symbol PKWiU) wymienione są w poz. 27 załącznika do rozporządzenia, jako czynności zwolnione z ewidencjonowania, natomiast sprzedaż towarów nie podlega temu zwolnieniu.

Podatnik przewiduje, iż wartość sprzedaży ww. usług (świadczonych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) planowanych do zrealizowania do końca roku, będzie wyższa niż 80% całej sprzedaży na rzecz tych osób. W związku z tym, nie będzie miał on obowiązku instalowania kasy rejestrującej.

1.4. Czynności przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2023 r. bez względu na wartość sprzedaży i bez względu na to, czy podatnik stosuje już kasy do ewidencjonowania innych czynności - zwolniona z rejestracji w kasie jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Przy czym, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w tym załączniku zwolnienie, o którym mowa powyżej stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

W pozycjach od 1 do 33 załącznika, usługi i towary określone są według symboli Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, a termin "ex" przy usługach oznacza, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zwolnieniem tym w dalszym ciągu objęte są m.in.:

  • niektóre usługi dotyczące rolnictwa (takie jak: przygotowanie pól do upraw, pielęgnowanie upraw, opryskiwanie, zbiór upraw, niektóre usługi komunalne (np. w zakresie dostaw energii, gazu);
  • usługi w zakresie edukacji (z określonymi tam wyłączeniami);
  • usługi, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie musi wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
  • dostawa towarów i świadczenie usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7 ustawy (czyli rozliczanych w procedurze unijnej i nieunijnej);
  • sprzedaż na odległość towarów importowanych, rozliczana w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9 ustawy (czyli rozliczana w procedurze importu) czy
  • dostawa węgla kamiennego dokonywana z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych na podstawie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych (Dz. U. poz. 2236), jeżeli dostawa ta w całości jest udokumentowana fakturą.

2. Wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia z kas

§ 4 rozporządzenia (analogicznie, jak było do końca 2022 r.) zawarto katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Obowiązkiem ewidencjonowania bez względu na wartość sprzedaży w dalszym ciągu podlega m.in.:

  • dostawa:
    • zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
    • wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    • perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90) z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
    • gazu płynnego,
    • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
    • sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
  • świadczenie usług:
    • taksówek (PKWiU 49.32.11), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
    • naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
    • w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
    • fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
    • kulturalnych i rozrywkowych (wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe).

W 2023 r. utrzymano również m.in. zasadę, że jeśli przedmiotem transakcji objętych poz. 50 i 51 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień (tj. dostaw towarów i świadczenie usług rozliczanych w procedurze unijnej i nieunijnej oraz sprzedaży na odległość towarów importowanych, rozliczanej w procedurze importu), będą towary lub usługi wymienione w § 4 tego rozporządzenia, nie ma zastosowania bezwzględny obowiązek prowadzenia ewidencji.

Co jest istotne, katalog czynności wyłączonych ze zwolnień został rozszerzony o usługi mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) - § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m) rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Uwaga

Z dniem 1 lutego 2023 r. podatnicy świadczący usługi mycia, czyszczenia samochodów, w tym usługi automatycznych myjni będą podlegali obowiązkowi bezwzględnego ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Warto podkreślić, że ww. usługi będą mogły być ewidencjonowane za pomocą:

  • kas on-line o zastosowaniu specjalnym;
  • kas rejestrujących mających postać oprogramowania (§ 1 pkt 27 rozporządzenia w sprawie podatników używających kas w postaci oprogramowania);
  • kas z elektronicznym zapisem kopii o zastosowaniu specjalnym (art. 145a ust. 7 pkt 1 lit. b) ustawy o VAT).

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.