Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Skutki w VAT likwidacji środka trwałego
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Skutki w VAT likwidacji środka trwałego

Gazeta Podatkowa nr 83 (2166) z dnia 14.10.2024
Aleksandra Węgielska

Zdarza się, że środki trwałe wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej zostają likwidowane, np. w związku z ich całkowitym zużyciem lub nieodwracalnym uszkodzeniem. Jak w takiej sytuacji podatnik powinien rozliczyć podatek VAT?

Uszkodzenie środka trwałego

Przyczyną likwidacji środka trwałego może być:

  • kradzież środka trwałego - wykreślenie z ewidencji środków trwałych następuje na podstawie wydanego przez właściwy organ Policji postanowienia o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży,
  • całkowite zużycie środka trwałego - wykreślenie z ewidencji środków trwałych następuje na podstawie odpowiedniego dokumentu likwidacyjnego (np. protokołu likwidacji),
  • nieodwracalne uszkodzenie środka trwałego (np. w wyniku powodzi, pożaru, zalania) - wykreślenie z ewidencji środków trwałych następuje na podstawie odpowiedniego dokumentu likwidacyjnego (np. protokołu likwidacji),
  • utrata przydatności związana z postępem technicznym - wykreślenie z ewidencji środków trwałych następuje po sporządzeniu odpowiedniego dokumentu likwidacyjnego, np. protokołu z utylizacji.

Z chwilą gdy zaistnieją te zdarzenia, składniki majątku nie będą już wykorzystywane do działalności gospodarczej podatnika, co oznacza, że ustanie związek zakupów z tą działalnością.

Zdarzenia te mogą wystąpić w czasie tzw. okresu korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT, dotyczącym danych środków trwałych. Jak wynika z art. 91 ustawy o VAT, podatnik jest zobowiązany, co do zasady, dokonać korekty VAT naliczonego w sytuacji, gdy zmienia przeznaczenie środków trwałych (np. ze związanych z czynnościami niedającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi lub na odwrót), wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, omawianej korekty podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis art. 91 ust. 1 ustawy o VAT stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Jeżeli więc wartość początkowa środka trwałego nie przekracza 15.000 zł, wówczas okres korekty wynosi 12 miesięcy, licząc od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towar do użytkowania.

Natomiast art. 91 ust. 7a ustawy o VAT stanowi o korekcie wieloletniej w stosunku do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza kwotę 15.000 zł, zaś w art. 91 ust. 7b i ust. 7c jest mowa o korekcie towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a (np. środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15.000 zł) wykorzystywanych w działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika.

Tak więc na podstawie tych przepisów można stwierdzić, że podatnik jest zobowiązany, co do zasady, do dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych, przykładowo ze związanych z czynnościami dającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami niedającymi takiego prawa.

Ustawodawca jednak w art. 91 ustawy o VAT nie wymienia całkowitego zaniechania użytkowania środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych w szczególności z powodu całkowitego zużycia, nieodwracalnego uszkodzenia, utraty przydatności w wykonywanej działalności gospodarczej lub kradzieży jako obowiązkowego warunku do dokonania korekty VAT naliczonego.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2021 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.543.2021.1.SK, uznał, że zaniechanie użytkowania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej w wyniku zdarzenia losowego, w szczególności z powodu kradzieży potwierdzonej dokumentem z Policji o umorzeniu śledztwa, czy też z powodu nieodwracalnego uszkodzenia potwierdzonego protokołem z utylizacji, nie stanowią zmiany przeznaczenia, ponieważ po wycofaniu z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w ogóle nie będą one wykorzystywane do jakichkolwiek czynności - czy to podlegających czy niepodlegających opodatkowaniu. Wykreślenie z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych na podstawie dokumentu likwidacyjnego w wyniku całkowitego zużycia bądź utraty przydatności w działalności gospodarczej także nie spowoduje zmiany przeznaczenia środka trwałego czy wartości niematerialnych i prawnych.

Również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 grudnia 2023 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.370.2023.4.PJ, zauważył, że w przepisach art. 91 ustawy o VAT stanowiącego o korektach, likwidacja środka trwałego nie została wymieniona jako przesłanka powodująca obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego.

Oznacza to, że likwidacja środka trwałego, np. w związku z jego zużyciem, nieodwracalnym uszkodzeniem czy utratą przydatności w działalności gospodarczej, nie skutkuje koniecznością skorygowania odliczonego VAT.

Odpłatne przekazanie środka trwałego na złom

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zatem odpłatne przekazanie środka trwałego na złom traktowane jest jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT. W takiej sytuacji podatnik, co do zasady, jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dokonaną dostawę towarów czy też otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem tej dostawy.

Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 31 stycznia 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.809.2017.2.MGO, w przypadku odpłatnej sprzedaży lub zezłomowania środka trwałego, po przeprowadzeniu jego likwidacji, podstawą opodatkowania VAT będzie kwota uzyskana od nabywcy zlikwidowanej linii produkcyjnej lub jej poszczególnych składników, pomniejszona o kwotę VAT (o ile taki podatek wystąpi).

Oprócz tego należy pamiętać, że prawidłowo wystawiona faktura powinna zawierać dane wymienione w art. 106e ustawy o VAT. Dodatkowo powinna zawierać adnotację, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT. Z przepisu tego wynika, że w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza 15.000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy o VAT - faktura powinna zawierać wyrazy "mechanizm podzielonej płatności".

W załączniku nr 15 do ustawy o VAT określono towary oraz usługi, do których ma zastosowanie art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT. W załączniku tym wymieniono m.in. pod poz.:

  • 79 - zużyte samochody, komputery, telewizory i inne urządzenia przeznaczone do złomowania (PKWiU 38.11.49.0),
  • 84 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal (PKWiU 38.11.58.0),
  • 85 - niebezpieczne odpady zawierające metal (PKWiU 38.12.26.0),
  • 87 - surowce wtórne metalowe (PKWiU 38.32.2).

Ponadto podatnicy dokonujący sprzedaży niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, wskazanych w rozporządzeniu MFIiR w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku VAT (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.), mają obowiązek ich oznaczania w pliku JPK_VAT właściwymi kodami GTU_01-GTU_13. I tak kodem GTU_05 należy oznaczyć dostawę odpadów - wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT, czyli m.in. zużytych samochodów, komputerów, telewizorów i innych urządzeń przeznaczonych do złomowania (sklasyfikowanych w PKWiU 38.11.49.0).

Zniszczenie środka trwałego z winy podatnika

W praktyce zdarza się, że następuje zniszczenie środka trwałego z powodu zdarzeń losowych, np.: pożaru, kradzieży, powodzi, zalania.

W tym przypadku podatnik może być zobowiązany do korekty VAT naliczonego odliczonego przy nabyciu środka trwałego. Obowiązek korekty jest uzależniony od tego, czy zniszczenie środka trwałego spowodowane było z winy podatnika czy z przyczyn od niego niezależnych.

Gdy podatnik nie dopełnił należytej staranności w zabezpieczeniu mienia i przyczynił się do utraty lub zniszczenia np. środka trwałego, który był zakupiony z zamiarem wykorzystania go do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, traci prawo do odliczenia podatku VAT. Wówczas podatnik jest zobowiązany do korekty podatku naliczonego, odliczonego przy zakupie środka trwałego na podstawie art. 91 ust. 7 i ust. 7d ustawy o VAT, w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana jego przeznaczenia (przykład).

Korektę tę wykazuje się w pliku JPK_VAT ze znakiem minus.

W sytuacji gdy zniszczenie środka trwałego nastąpiło z przyczyn niezależnych od podatnika, np. powódź, wówczas obowiązek korekty VAT naliczonego nie wystąpi.

Przykład

Czynny podatnik VAT zakupił w styczniu 2024 r. komputer o wartości netto 10.000 zł. Podatnik od tego zakupu odliczył podatek VAT w wysokości 2.300 zł. W dniu 25 września 2024 r. było zalanie biura podatnika z winy pracownika. W wyniku tego zalania komputer został całkowicie zniszczony. Z uwagi na to, że podatnik nie zachował należytej staranności w zabezpieczeniu tego środka trwałego, będzie on zobowiązany do dokonania korekty VAT w wysokości 2.300 zł. Korekty VAT dokona w deklaracji VAT składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia, czyli w rozliczeniu za wrzesień 2024 r.

Korekta VAT w związku z likwidacją inwestycji w obcym środku trwałym

Czynny podatnik VAT ma prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (przy założeniu, że nie występują okoliczności wymienione w art. 88 ustawy o VAT). Przy czym, jak wskazano wcześniej, na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy VAT podatnik ma obowiązek dokonania korekty VAT naliczonego odpowiednio w sytuacji, gdy miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Obowiązek korekty wystąpi, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (10-letnim lub 5-letnim).

Wobec tego podatnik, któremu przysługiwało prawo do odliczenia VAT w związku z inwestycją w obcym środku trwałym, będzie zobowiązany do korekty odliczonego przy nabyciu podatku naliczonego na skutek zmiany przeznaczenia tej inwestycji.

Z uwagi na to, że inwestycje w obcym środku trwałym stanowią odrębny od nieruchomości środek trwały, podatnik powinien dokonywać korekty nakładów poczynionych na obcych środkach trwałych w okresie 5-letnim. Nakłady inwestycyjne w obcym środku trwałym (nieruchomości) nie podlegają 10-letniej korekcie.

Także NSA w wyroku z dnia 13 grudnia 2016 r., sygn. akt I FSK 255/15, uznał, że w przypadku inwestycji w obcym środku trwałym (budynku) podatnik powinien dokonać korekty zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT. Zdaniem Sądu inwestycja w obcym środku trwałym (budynku/lokalu), polegająca na jego adaptacji, stanowi odrębny od budynku/lokalu środek trwały. Korekta VAT naliczonego odnoszącego się do takiego środka trwałego powinna być dokonywana zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w ciągu 5-letniego okresu.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2024 r. poz. 361)

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.