Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Czy otrzymanie zaliczki (zadatku) należy zaewidencjonować w kasie fiskalnej?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Czy otrzymanie zaliczki (zadatku) należy zaewidencjonować w kasie fiskalnej?

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 3 (830) z dnia 20.01.2014

Otrzymujemy zadatki na poczet usług, które będą wykonane w przyszłym roku (organizacja wesel, komunii, itp.). Czy otrzymując taki zadatek powinniśmy wydać klientowi paragon fiskalny, skoro na dzień otrzymania tej wpłaty nie jest jeszcze znana liczba gości i ilość towarów, która będzie zużyta do świadczenia usługi? Co zrobić w przypadku, gdy przed wykonaniem usługi klient zrezygnuje z usługi?

Generalnie otrzymanie zaliczki czy zadatku od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu i zaewidencjonowaniu tego zdarzenia w kasie rejestrującej. Z kolei przy rezygnacji z usługi i zwrocie zaliczki lub zatrzymaniu zadatku, zdarzenie to najlepiej odnotować w odpowiedniej ewidencji korekt (choć taki obowiązek nie wynika wprost z przepisów). Ewidencja ta będzie podstawą do skorygowania VAT należnego.


Otrzymanie zaliczki (zadatku, itp.) a powstanie obowiązku podatkowego

Otrzymanie zaliczki, zadatku, raty, itp. na poczet przyszłej sprzedaży towarów lub usług powoduje generalnie powstanie obowiązku podatkowego (z nielicznymi wyjątkami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie). Tak było w stanie prawnym obowiązującym w 2013 r. i tak jest także obecnie.

Trzeba jednak podkreślić, że w praktyce przyjmuje się, że obowiązek podatkowy od otrzymanych zaliczek (zadatków, itp.) powstaje tylko w przypadku, gdy są one wpłacane na poczet konkretnej transakcji, tj. gdy świadczenie jest określone w sposób jednoznaczny co do rodzaju towaru bądź usługi, tj. w sposób umożliwiający ich identyfikację.

W sytuacji przedstawionej w pytaniu otrzymane wpłaty są przyjmowane na poczet konkretnej usługi (tu: usługi zorganizowania wesela czy komunii), mimo iż nie jest znana np. liczba gości czy inne opłaty.

Zatem wpłatę, której dokonuje osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (lub rolnik ryczałtowy) - co do zasady - należy udokumentować paragonem fiskalnym (jeżeli podatnik nie korzysta z żadnych zwolnień z ewidencjonowania).

Otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej z chwilą jej otrzymania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących; Dz. U. poz. 363).


Zwrot zaliczki lub zatrzymanie zadatku a kasa fiskalna

W praktyce może zdarzyć się tak, że po wpłacie zaliczki czy zadatku klient rezygnuje z usługi. Kasa rejestrująca nie zezwala jednak na "skorygowanie" dotychczasowych zapisów. Nie ma także żadnych regulacji, które wskazywałyby, jak postąpić w przypadku zwrotu wcześniej otrzymanych zaliczek (przepisy wskazują tylko na konieczność ujęcia w odrębnej ewidencji zwrotów towarów i uznanych reklamacji, które skutkują zwrotem całości lub części należności z tytułu sprzedaży, czy oczywistych pomyłek - § 3 ust. 4-6 ww. rozporządzenia). Jednak również w przypadku zwrotu zaliczek zasadne jest odnotowanie tego zdarzenia w odrębnej ewidencji i na tej podstawie skorygowanie VAT. Przy czym, jak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lipca 2013 r., nr IPPP2/443-471/13-2/RR, powinna to być raczej ewidencja korekt odrębna, niż ta, w której podatnik wykazuje uznane reklamacje czy oczywiste pomyłki.

Podobnie należy postąpić w przypadku, gdy klient wpłacił zadatek, który w momencie rezygnacji z usługi przepada. W takim przypadku zadatek zmienia swój charakter i "przekształca" się w odszkodowanie, które pozostaje poza regulacjami ustawy o VAT. To zdarzenie także należałoby odnotować w stosownej ewidencji korekt. Będzie to podstawą do skorygowania VAT należnego.

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.