W lipcu 2012 r. przekroczyliśmy limit 40.000 zł, uprawniający nas do korzystania ze zwolnienia prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. W związku z tym, w dniu 26 września 2012 r. złożyliśmy w urzędzie skarbowym powiadomienie, że od 1 października 2012 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie ewidencjonowana przy użyciu kasy. Jednakże w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy nie złożyliśmy zawiadomienia o miejscu jej instalacji. Czy pomimo to, mamy prawo skorzystać z ulgi na zakup tej kasy?
Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy wszystkich podatników, którzy rozpoczną działalność określoną w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, czyli będą dokonywać sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Ponieważ zakup kas często wiąże się z poniesieniem znacznych wydatków, ustawa przewiduje dla podatników, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie za pomocą kas w obowiązujących terminach, odzyskanie części kwot wydatkowanych na zakup kas. Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% ceny zakupu kasy (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
» Warunki jakie trzeba spełnić, aby otrzymać zwrot ulgi na zakup kasy
Aby skorzystać z ulgi na zakup kasy, podatnik musi spełnić wszystkie warunki określone w rozporządzeniu w sprawie odliczeń, czyli:
» Zawiadomienie o liczbie kas rejestrujących i miejscu ich używania
Jednym z warunków otrzymania przez podatnika ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej jest złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania, co wynika wprost z zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie odliczeń.
Zawiadomienie to powinno być złożone przed obowiązującym terminem rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Ustawodawca w żadnym z przepisów dotyczących kas rejestrujących nie określił jednak wzoru powyższego zawiadomienia, poza wymogiem dotyczącym formy pisemnej.
Z przedstawionego pytania wynika, że Czytelnik zawiadomieniem z dnia 26 września 2012 r. poinformował naczelnika urzędu skarbowego, że od 1 października 2012 r. rozpocznie ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy fiskalnej.
Podatnik nie wskazał jednak, co jest istotne w rozstrzygnięciu niniejszej sprawy, czy w zawiadomieniu tym wskazał miejsce (adres), w którym kasa będzie używana do ewidencjonowania.
Jeżeli w zawiadomieniu złożonym do urzędu skarbowego Czytelnik określił miejsce (adres), w którym kasa będzie stosowana do ewidencjonowania, to - zdaniem redakcji - przy spełnieniu pozostałych warunków, ma on prawo do skorzystania z ulgi na zakup tej kasy.
Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2012 r., nr ITPP1/443-1489/11/AJ: "(…) skoro Wnioskodawca spełnił wszystkie, określone przepisami warunki uprawniające do dokonania odliczenia z tytułu zakupu kas rejestrujących, tj. złożył przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, posiada dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą, to miał prawo do skorzystania z ulgi z tytułu zakupu wszystkich kas rejestrujących. (…)"
Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 25 listopada 2011 r., nr IBPP4/443-1384/11/KG.
W rozstrzyganej sprawie zwrócić należy uwagę na jeszcze jedną kwestię. Z pytania bowiem można wywnioskować, że podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotów przy zastosowaniu jednej kasy fiskalnej. Miał w związku z tym możliwość dokonania zawiadomienia o liczbie kas na formularzu zgłoszeniowym o miejscu instalacji kasy rejestrującej, jednak czynność ta powinna być dokonana przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania (§ 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie odliczeń).
» Zgłoszenie miejsca instalacji kasy rejestrującej
"Zgłoszenie kasy przez podatnika", stanowi drugi dokument, który musi złożyć podatnik instalujący kasę fiskalną. Jego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 10 wymienionego rozporządzenia, zgłoszenie to powinno być dokonane w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy.
W tym samym terminie zgłoszenia takiego, na dokumencie określonym w załączniku nr 7 do ww. rozporządzenia, dokonuje podmiot wykonujący serwis kas.
Fiskalizacja kasy rejestrującej jest to jednokrotna i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z jej pamięcią fiskalną, zakończona wydrukiem dobowego raportu fiskalnego. Jest to jedna z czynności serwisowych, do której wykonania jest zobowiązany podatnik za pośrednictwem serwisanta. Po ufiskalnieniu kasy podatnik może dokonywać wyłącznie sprzedaży w trybie fiskalnym.
Na podstawie zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, urząd skarbowy nadaje kasie numer ewidencyjny, który podatnik powinien w sposób trwały nanieść na obudowę kasy. Numer ewidencyjny kasy oraz książki kasy są identyczne i nie mogą być przypisane innym urządzeniom. Numer ewidencyjny nie ulega zmianie w przypadku zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego (§ 13 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych).
W świetle powyższego, można stwierdzić, iż zgłoszenie miejsca instalacji kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji, nie zostało wymienione jako warunek niezbędny do skorzystania z ulgi na zakup kasy fiskalnej.
Warto w tym miejscu przypomnieć, iż utrata prawa do ulgi na zakup kasy w przypadku złożenia po terminie zgłoszenia o miejscu instalacji kasy, określona była w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. nr 228, poz. 1509), które obowiązywało do końca 2010 r.
Takie też stanowisko zajmowały organy podatkowe w wydawanych wówczas interpretacjach indywidualnych, czego przykładem może być interpretacja z dnia 16 listopada 2010 r., nr IBPP4/443-1398/10/EJ Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Stwierdzono w niej m.in., że jednym z wymogów koniecznych do uzyskania prawa do ulgi z tytułu zakupu kas jest zachowanie 7-dniowego terminu do zgłoszenia kasy naczelnikowi urzędu skarbowego.
Oto fragment ww. interpretacji:
"(…) Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia). (…)
(…) Wnioskodawca przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania (…) dokonał pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących (10 stanowisk) i miejscu ich używania. Wnioskodawca zawiadomił także Naczelnika Urzędu Skarbowego o dokonaniu fiskalizacji 2 stanowisk kas rejestrujących, jednak nie zachowując 7-dniowego terminu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. (…)
Powyższe skutkuje utratą przez Wnioskodawcę prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących. (…)"
Reasumując |
Aby skorzystać z ulgi na zakup kasy, podatnik musi spełnić wszystkie warunki określone w rozporządzeniu w sprawie odliczeń, a jednym z nich jest złożenie przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas, zawiadomienia o liczbie kas i miejscu ich używania.
Natomiast złożenie zgłoszenia o miejscu instalacji kasy we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym, po upływie 7 dni od dnia jej fiskalizacji, o którym mowa w przepisach rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, nie skutkuje utratą prawa do skorzystania z ww. ulgi.
Zwrócić należy jednak uwagę, że jest to wyłącznie stanowisko naszej redakcji, dlatego też warto rozważyć wystąpienie do organu podatkowego z wnioskiem o dokonanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.
|